کارشناسان روسیه، ایران و ترکیه پیش از نشست آستانه دیدار می‌کنند

کارشناسان روسیه، ایران و ترکیه به عنوان تضمین‌کنندگان آتش بس سوریه، امروز سه‌شنبه در پایتخت قزاقستان با یکدیگر دیدار می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری ایتارتاس در گزارشی نوشت: کارشناسان روسیه، ایران و ترکیه به عنوان تضمین‌کنندگان آتش بس سوریه، روز سه‌شنبه در آستانه با یکدیگر دیدار می‌کنند. گفتگوهای مشابهی در تاریخ هجدهم و نوزدهم آوریل گذشته در تهران نیز برگزار شد.

گفتگوهای روز سه‌شنبه پیش از مذاکرات بین‌المللی درباره اوضاع سوریه برگزار خواهد شد. این مذاکرات در تاریخ سوم مه برگزار خواهد شد. این چهارمین باری است که آستانه، میزبان این مذاکرات است.

هیئت روسی به ریاست «الکساندر لاورنتیف»، فرستاده رئیس جمهور روسیه برای صلح سوریه، و همچنین هیئت‌های ایران، ترکیه، و احتمالا هیئت‌های آمریکایی (در سطح سفیر این کشور) و اردنی در تاریخ سوم مه در قزاقستان به مذاکره خواهند پرداخت. 

دی میستورا، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه، نیز عصر دوم مه وارد آستانه خواهد شد. هیئت نمایندگان دمشق به ریاست بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، اکنون وارد آستانه شده است. این در حالی است که مشارکت مخالفان مسلح سوری در این مذاکرات هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.

پیش‌بینی می‌شود طرفین روز سه‌شنبه مذاکرات اولیه را برگزار کنند. به ویژه، نشستی میان هیئت‌های روسیه و سازمان ملل برگزار خواهد شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در این باره اعلام کرد مهمترین مسائلی که در این مذاکرات مورد توجه قرار خواهد گرفت، مسائل مربوط به تحکیم آتش‌بس، انجام اقدامات برای اعتمادسازی، تحویل کمک‌های بشردوستانه و ایجاد شرایط مناسب برای تحقق فرآیند سیاسی خواهد بود. 

لاوروف در این باره گفت: «آتش‌بس میان نیروهای دولت و مخالفان مسلح نیز برای مقابله موثر با تهدیدات تروریست‌ها در سوریه، حیاتی خواهد بود.»

روسیه، ایران و ترکیه گروهی مشترک را برای نظارت بر تعهد به عملکرد آتش‌بس ایجاد کرده‌اند. توافق در خصوص ساز و کار مسئولیت نقض آتش‌بس و همچنین کارگروه تبادل بازداشت‌شدگان میان طرفین درگیری نیز باید مورد توافق بیشتری قرار بگیرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار