ابتکار خبر داد:

لایحه هوای پاک و گرد و غبار در دستور کار دولت

رئیس سازمان محیط زیست کشور از پرداختن به لایحه هوای پاک و گرد و غبار در دستور کار دولت خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ معصومه ابتکار با بیان اینکه ۱۴ لایحه حفاظت از محیط زیست در دستور کار دولت قرار گرفت افزود: پرداختن به لایحه هوای پاک و موضوع گرد و غبار در بعد بین المللی و داخلی از مهمترین این لوایح است.

وی به اهمیت جنگل‌ها و درختکاری اشاره کرد و گفت: با تخریب جنگل و آسیب دیدن منابع طبیعی خسارت جبران ناپذیری به طبیعت وارد می شود.

ابتکار با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت طبیعت گردی بسیار بالایی دارد افزود: در بخش انرژی، آبزیان و بازیافت زباله می‌توانیم مشاغل زیادی را در کشور و در این استان ایجاد کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه با همکاری وزارت کار اشتغال‌های سبز را در دستور کار خواهیم داشت گفت: بیمه پلنگ نمونه‌ای از جذب سرمایه گذاری برای حفظ گونه‌های نادر در ایران است.

ابتکار با بیان اینکه بحث حفاظت از گونه‌های جانوری از جمله خرس در این استان ابلاغ شد افزود: رویکر سازمان محیط زیست این است که مردم باید خود در راستای حفاظت از گونه‌های حفاظت شده ایفای نقش کنند.

وی گفت: برنامه‌های متنوعی برای کنترل گردو غبار با کشور عراق در میان گذاشته ایم، اما به دلیل شرایط فعلی دولت عراق تاکنون به تفاهم مثمر ثمری دست نیافته ایم.

ابتکار با بیان اینکه مرز اردن با سوریه و عراق دارای جبهه وسیع گرد و غبار است و نمی‌توان آن را به گونه‌های قدیمی دفع کرد افزود: این کانون‌ها در برخی از مواقع با ارتفاع ۶ کیلومتر و دامنه ۱۰۰ کیلومتر برای ما مشکل ایجاد کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان در این نشست با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است گفت: ۵۰ درصد گونه‌های گیاهی استان در شهرستان دنا وجود دارد که داشتن این پتانسیل موجب شد این منطقه به ذخیره گاه زیست کره دنا معرفی شود.

هاشمی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد دارای رودخانه‌های دائمی بزرگی است افزود: توسعه کشاورزی، آبزی پروری و باغداری پایدار باید در راستای محیط زیست باشد.

وی مهم ترین عامل نابودی درختان بلوط دنا را آفت ذغال و سوسک بلوط خوار دانست و گفت: باید همه توان خود را برای حفظ جنگل های استان به کار گیریم.

هاشمی با بیان اینکه سند دار کردن مناطق حفاظت شده دنا در دستور کار این سازمان قرار دارد افزود: ۲۵ شرکت صنعتی آلاینده در استان شناسایی شده که باید در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار جنگل کاری با مشارکت مردم در استان انجام شد گفت: ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار در استان گیاهان دارویی با رویکرد اقتصادی در استان کشت شده است.

بهشتی فر با اشاره به اینکه اجرای طرح کاداستر به مساحت ۱۸۰ هزار هکتار در دستور کار این سازمان قرار گرفت افزود: این طرح هم اکنون ۶۰ درصد پیشرفت کاری دارد.

وی گفت: برای حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی نصب آبگرمکن های خورشیدی را با هدف تغییر الگوی سوخت در مناطق کمتر برخودار سیلاب و کلوار را اجرا کردیم که نتیجه آن کاهش ۳۵ درصدی قطع درختان را درپی داشته است.

پژمان نیک اقبالی معاون عمرانی استاندار با بیان اینکه ۲۸ هکتار زمین و یک میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرداری‌ها برای ساخت کارخانه بازیافت زباله در یاسوج اختصاص داده شد گفت: شهرداری یاسوج موظف است با ساخت این کارخانه تمام زباله‌های شهر یاسوج، مناطق اطراف و  شهر سی سخت را بازیافت کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد توسعه بخش کشاورزی، گردشگری، گیاهان دارویی و جنگل کاری را از اولویت‌های دولت دانست و گفت: برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی باید مسئولان اعتبارات کافی در اختیار سازمان میحط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دهند.

موسی خادمی افزود: در سفر هئیت دولت به استان، طرح هایی برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی ارائه شد که هنوز اعتبارات اختصاص یافته برای اجرایی شدن این طرح‌ها به استان ابلاغ نشده است.

انتهای پیاک/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.