برملا شدن اختلافات عربستان و امارات در یمن

کشمکش میان عربستان سعودی و امارات در یمن بعد از تصمیمات اخیر عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در حال برملا شدن است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، همزمان با ادامه تجاوز رژیم سعودی و متحدانش به یمن، کشمکش بین عربستان سعودی و امارات در یمن بعد از تصمیمات اخیر عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در حال برملا شدن است. 

عبدربه منصور که به عربستان سعودی وابسته است در فرمان های جداگانه ای «هانی بن بریک» وزیر کابینه و «عیدروس الزبیدی» فرماندار عدن را که از مقامات نزدیک به امارات بودند برکنار کرد. این اقدامات، کشمکش پنهان بین عربستان و امارات را در یمن علنی کرد. مقامات اماراتی، عبدربه منصور هادی را به تلاش برای کاهش نفوذ امارات در عدن متهم کردند. 

براساس این گزارش ،منصور هادی که همه او را به عنوان مهره سعودی در یمن می شناسند تغییراتی در کابینه احمد بن دغر ایجاد کرد و به موجب آن، هانی بن بریک وزیر مشاور را که در امارات اقامت دارد و گفته می شود از بیشترین نفوذ امنیتی در شهر عدن برخوردار است برکنار و دستور تحقیق درباره او را صادر کرد. هادی همچنین عیدروس الزبیدی فرماندار عدن را که او هم از مهره های امارات است برکنار کرد. 

این تصمیم ها خشم امارات را برانگیخت و انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات، آنچه روی داده است را ترجیح دادن منافع شخصی و خانوادگی و حزبی بر منافع ملی دانست. وی افزود این اقدام هادی، نقطه عطفی دشوار و سرنوشت ساز در یمن به شمار می رود. علی النعیمی مدیرکل شورای آموزشی ابوظبی نیز وزیر برکنار شده «بن بریک» را قهرمان مقاومت نامید و خطاب به هادی افزود وی از داخل هتل های ریاض مقاومت می کند! 

شدیدترین حمله امارات را ضاحی خلفان معاون سابق رئیس پلیس دبی انجام داد که گفت نخستین گام برای حل و فصل بحران یمن، پایان دادن به حکومت هادی است که با گذشت زمان فرسوده شده است. خلفان تصمیم های هادی را که موجب کاهش نفوذ امارات می‌شود محکوم کرد و برکناری خالد بحاح نخست وزیر سابق حکومت هادی را یادآور شد که مهره امارات بود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار