کرمانشاه؛

در کنار دانشگاه باید به مهارت آموزی نیز توجه شود

قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت:مخالف دانشگاه و دانش آموزی نیستم، اما در کنار آن باید به مهارت آموزی نیز توجه شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور معتقد است، مسئولین هم شرایط را برای توسعه این فرهنگ فراهم کرده اند، به گونه‌ای که ما اکنون 2640 دانشگاه در کشور داریم و این در حالیست که چین با جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفری، 180 دانشگاه از ما کمتر دارد.

به گفته این مسئول، تعداد دانشجویان کشور نیز از 250 هزار نفر در سال 67 و 68 به چهار میلیون و 800 هزار نفر رسیده است و این آمار اگر اینگونه تبیین می‌شد که این جمعیت دنبال کسب دانش و مهارت هستند خوشحال کننده بود، اما متاسفانه این افراد دنبال کسب مدرک دانشگاهی هستند و همین امر آمار بیکاران فارغ التحصیل ما را بالا برده است.

رحمتی خاطرنشان کرد: به علاوه رشته‌های دانشگاهی نیز مرتبط با بازار کار طراحی نشده است.

وی از پایین بودن بودجه آموزش فنی و حرفهای در کشور در قیاس با بودجه های آموزشی هم انتقاد کرد.

قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه در صنایع و صنوف هم به آموزش فنی و حرفه‌ای چندان توجه نمی‌شود و بسیاری از حوادث کار مانند حوادث پتروشیمی‌های اخیرناشی از همین مسئله است، عنوان کرد: چرا باید صاحبان صنایع ما آموزش نیروی کار را هزینه بدانند، مگر نه اینکه این امر موجب پایداری شغل و ارتقا بهره‌وری می‌شود.

رحمتی توجه به آموزش‌های فنی و حرفه ای را از زمینه‌ ساز ایجاد اشتغال در کشور دانست و ادامه داد: در کنار آن باید به استانداردهای آموزشی هم توجه شود و حمایت مالی نیز صورت گیرد.

وی معتقد است، یکی از مهمترین زمینه‌های ایجاد اشتغال در کشور توجه به مشاغل کوچک و خانگی و بنگاه‌های کوچک خانگی است.

قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه با بیان اینکه برخی شعار می‌دهند چند میلیون شغل ایجاد خواهند کرد، گفت: این یک حرف است و باید با بررسی و کار کارشناسی زمینه ایجاد شغل فراهم شود.

رحمتی با تاکید بر اینکه با دیوار کشیدن دور خود و عدم ارتباط با دنیا نمی‌توانیم شغل ایجاد کنیم، یادآوری کرد: برای ورود مواد اولیه و تکنولوژی، فروش محصولات و... به تعامل درست با دنیا نیاز داریم.

وی افزود: برخی تا اسم مذاکره با کشورهای دیگر می‌آید از آن به عنوان نگاه به بیرون یاد می‌کنند، اما نباید فراموش کنیم در دنیای امروز دیگر با تکنولوژی نسل دوم نمی‌توان کار کرد و به تکنولوژی‌های مدرن نیاز داریم تا بتوانیم محصول رقابت پذیر تولید کنیم.

قائم مقام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: در کنار همه این موارد باید کرامت کارگر و کارفرما نیز حفظ شود.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار