لزوم توجه مسئولان به امر «پیشگیری» در حوزه دهان و دندان

رییس انجمن دندانپزشکی ایران گفت: هدف اصلی شورای سلامت دهان و انجمن‌ها این است که غالب توجهات معطوف به بهداشت و پیشگیری باشد.

علی تاجرنیا رییس انجمن دندانپزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با گلایه از اینکه رشته دندانپزشکی و سلامت دهان در کشور ما مهجور واقع شده است، گفت: سلامت دهان همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته و نوع نگاه‌ها از سوی مدیریت‌های کلان به حوزه دندانپزشکی به عنوان فرزند خوانده بوده است.

وی با بیان اینکه در ادوار مختلف، مدیریت‌های کلان وزارت بهداشت همواره به دندانپزشکی به عنوان فرزنده خوانده نگریسته اند، اذعان داشت: در وزارت بهداشت به لحاظ ساختاری و همچنین بکارگیری نیروی انسانی همواره سلامت دهان مورد بی مهری واقع شده و گرچه شوراهایی برای سامان‌دهی امور دندانپزشکی شکل گرفته، اما هیچ کدام از آن‌ها تا قبل از دوره اخیر به طور جدی کار نکرده است.

وی افزود: شورای سلامت دهان با بیش از ۲۰ چهره شاخص در حوزه‌های مختلف دندانپزشکی از جمله آموزش، بهداشت و درمان، پژوهش و فعالان عرصه‌های علمی و صنفی شکل گرفت که حضور یک نماینده از سازمان نظام پزشکی و یک نماینده از انجمن دندانپزشکی ایران به عنوان نماینده انجمن‌های علمی در این شورا نشان از توجه به مباحث انجمن‌ها دارد.

عضو شورای سلامت دهان تعامل انجمن‌های علمی دندانپزشکی و مجموع حرکت‌های صنفی با وزارت بهداشت را در طی سه سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت: شورای سلامت دهان در مقایسه با گذشته اقدامات جدی تری را دنبال می‌کند و به امر پیشگیری و بهداشت به طور خاص توجه دارد.

تاجرنیا به چالش‌ها و اختلاف نظر‌های موجود در این حوزه اشاره کرد و افزود: عمده نگاه شورای سلامت و انجمن‌ها در این است که توجه زیادی به بخش درمان نشود و بیشتر توجهات معطوف به بهداشت و پیشگیری باشد.

وی با اشاره به اینکه جهت‌گیری‌ها تعاملی است، تصریح کرد: مجموع تعاملات در راستای تشکیل زیرساخت‌ها، ارتقاء جایگاه دندانپزشکان در وزارت بهداشت و همچنین تعامل با نهادهای مدنی، انجمن‌های علمی و برنامه محوری در طول دوران پس از انقلاب بی نظیر است، به ویژه آنکه شاهد رونمایی و برنامه ریزی در خصوص سند سلامت دهان در کشور هستیم.

***دسترسی عادلانه به خدمات دندانپزشکی 
رییس انجمن دندانپزشکی ایران با اشاره به این مطلب که فعالیت هایی که در حوزه دندانپزشکی صورت می‌گیرد به منظور ارتقای سواد سلامت دهان و دندان مردم است، اظهار داشت: از سوی دیگر همکاران دندانپزشک در جهت اصلاح رویکرد خود در حوزه بهداشت و پیشگیری فعالیت می‌کنند که لازم است دولت نیز با دخالت در این امر به ارتقاء سلامت دهان و دندان مردم توجه نشان دهد.

وی توان مالی دولت در دسترسی عادلانه مردم به خدمات دندانپزشکی را مهم دانست و ابراز داشت: یکسری از مداخلات دولت در متعادل کردن هزینه ارائه خدمات موثر بوده و به اقتصاد درمان کمک می‌کند.

تاجرنیا بالا بودن شاخص پوسیدگی دندان را در بین ایرانیان یکی از دلایل افزایش هزینه‌های درمان عنوان کرد و ادامه داد: ورود به مسائل درمانی از توان دولت خارج است و می‌تواند در قالب کارهای مقعطی باشد که ممکن است پیامدهای منفی نیز در برداشته باشد.

وی رویکرد وزارت بهداشت را در سطوح کلان درمانی مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به منابع محدودی که در اختیار دولت است می‌تواند کارهای دیگری را برای پیاده سازی اهداف درمانی انجام دهد و اگر توزیع عادلانه نیروی انسانی در حوزه دندانپزشکی وجود ندارد باید با استفاده از قوانین موجود الزامات را اجرایی کند.

عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت به سیاست‌های تشویقی برای انجام تعهدات اشاره کرد و یادآور شد: با در نظر گرفتن یکسری از تسهیلات می‌توان از خدمات دندانپزشکان جوان بهره‌مند شد و اقتصاد درمان در حوزه دندانپزشکی را تعدیل کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.