بررسی مقام علمی قمر بنی هاشم (ع) و الگوبرداری از سیره سجادیه در زمان حال

حضرت عباس (ع) علی رغم درجات پهلوانی و قهرمانی، به حد کامل درجه علمی و معرفتی رسیده بود.

حجت‌الاسلام مهدی محب‌زاده کارشناس امور دینی و مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون مباحث ادب و ولایتمداری امام سجاد (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) گفت: ما شیعیان در بسیاری از آموزه های دینی خود از حضرت امیرالمومنین (ع) روایات بسیاری در باب ادب داریم. به این منظور که ایشان می فرمایند: هیچ ارثی مانند آموختن ادب به فرزندان نیست.  و باز در جایی دیگر عنوان می‌کنند: هیچ در و گوهری از ادب و داشتن آداب اجتماعی مهم و ارزشمندتر نیست.
 
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از تاکیدات معرفتی دین اسلام مخصوص ادب و تربیت است، اظهار داشت: ما شیعیان ادب و تربیت اسلامی را به صورت عملی و ظهور یافته در منش و رفتار حضرت عباس (ع) می‌بینیم که مهمترين مولفه این حضرت عظیم الشأن عنصر ولایتمداری و ولایت پذیری است که اوج عظمت و اطاعت ایشان از امام زمان و حی خود را در نهضت بزرگ عاشورا می بینیم.  

این کارشناس مذهبی و امور دینی افزود: حضرت ابوالفضل العباس (ع) علی رغم درجات پهلوانی، قهرمانی و مرد نبرد بودن، به حد کامل درجه علمی و معرفتی رسیده بودند و لیکن ما ایشان را همیشه به عنوان مرد نبرد می شناسیم.  

حجت الاسلام محب زاده تاکید کرد: یکی از نکات اساسی در اشاره به سرچشمه علمی حضرت ابوالفضل العباس (ع)، وجود نازنین امام علی (ع) است. این حضرت از کودکی و نوجوانی در مسیر کسب علم از امامان معصوم زمان خویش بوده و زندگی خود را پای همنشینی‌های علمی و شاگردی در مجالس علمی حضرات معصومین (ع) و بزرگان سپری کرده و از سخنان آنان تلمذ کرده است.  
 
وی با اشاره به اینکه قمر بنی هاشم (ع) در محضر امیرالمومنین (ع) دارای علوم دینی و معرفتی شده است،  بیان کرد: در کنار نبرد، قهرمانی ها، سخنانی در مقام علمی از ایشان وجود دارد ولیکن هیچ وقت حضرت در جایگاه استادی و معصوم حاضر نشدند و سکوت کردند و آن جلوه های علمی در مقابل رشادت ها ایثارگری و قهرمانی ها پوشیده ماند.  

حجت‌الاسلام محب‌زاده در ادامه گفتگوی خود، با اشاره به میلاد یکی دیگر از بزرگان کربلا، درخصوص اطاعت امام سجاد (ع) از ولی خود حسین بن علی (ع) گفت: صرف نظر از مقامی که امام سجاد (ع) داشتند، می بینیم که در واقعه بزرگ کربلا امام زین العابدین (ع) در تببین مبحث ولایت‌مداری مطیع امام حسین (ع) بودند که در واقع این خوی و روش در همه تربیت یافتگان اهل بيت (ع) وجود دارد و جزو ویژگی خاص معصومین است.  

وی ادامه داد: امام سجاد (ع) نیز به طریق اولیا دارای این خصیصه ارزشمند بودند و روایت داریم که در ظهر عاشورا بنا به سفارش سالار شهيدان (ع)، حضرت زین العابدین (ع) در خیمه بودند و بعد از شهادت امام حسین (ع) به خانم زینب (س) می گویند که پرده خیمه را بزنند تا شورش و آشوب بیرون را ببینند.  هرکسی بود با تمام اسارت ها،  غارتگری ها و...  وارد میدان می شد اما حضرت بنا به فرمایش ولی خود صبر پیشه کردند و بعد از شهادت امام حسین (ع) و یارانشان پناهی برای اهل خیام بودند.  

حجت الاسلام محب زاده در پایان با اشاره به سیره زندگی امام سجاد (ع) در باب توصیه به جوانان اظهار داشت: حفظ ارتباط عمیق با خدای متعال یکی از مولفه‌های مهمی است که می‌توان از امام سجاد (ع) در زندگی روزانه خود پیاده کرد که این ارتباط تنها با رشد معنوی به سمت خداوند میسر می شود. تو جوان در هر مقامی هستی خوب و سالم زندگی کن و در مسیر الهی قدم بردار.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار