کرمانشاه؛

اولویت ناجا استفاده از ظرفیت پایانه مرز خسروی برای تردد بخشی از زائران اربعین است

فرمانده قرارگاه اربعین نیروی انتظامی استفاده از ظرفیت بزرگ پایانه مرز رسمی خسروی برای تردد بخشی از زائران اربعین حسینی را از اولویت های ناجا دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛سردار سرتیپ محسن فتحی زاده شب گذشته طی نشستی در محل پایانه مرز رسمی خسروی قصرشیرین گفت: با روحیه‌ای که در مسئولان برای آماده سازی شرایط و زیرساخت‌های لازم برای تردد زائران اربعین حسینی وجود دارد، تلاش می‌شود با هماهنگی‌های لازم امسال شاهد تردد بخشی از زائران از مرز رسمی خسروی باشیم.

وی افزود: برنامه ریزی در این زمینه باید طوری انجام شود که به میزان جمعیتی که قرار است در بازه زمانی ۲۰ روز از مرز خسروی در ایام اربعین راهی کربلای معلا شوند، خدمات رسانی لازم صورت گیرد.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا اظهار داشت: طبق برآورد صورت گرفته تلاش می‌شود که امسال شمار زائران اربعین یک افزایش ۲۵ درصدی داشته باشند که بر این اساس ما شاهد جمعیت سه میلیون نفری زائران خواهیم بود و طبق پیش بینی‌های انجام شده، مرز خسروی در صورت آماده سازی شرایط، شاهد خروج جمعیتی بیش از ۵۰۰ هزار تن از زائران اربعین حسینی به عراق خواهد بود.

سرتیپ فتحی زاده خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی پنج ماموریت اساسی شامل تامین امنیت، کنترل تردد ترافیک، عبور و مرور، مدیریت جمعیت، کنترل تردد زوار و متناسب با آن تامین امنیت شهر‌ها و کنترل تردد در پایانه‌های مرزی و مسایل مربوط به حالت فوق العاده و خاص را در بحث زائران اربعین حسینی بر عهده دارد.

وی از مهم‌ترین نیاز‌ها در مرز خسروی را ایجاد و استقرار پایانه اتوبوس رانی برای دسترسی آسان زائران به وسایل نقلیه، ایجاد توقفگاه برای خودرو‌ها در قصرشیرین، موکب‌های خدمات رسانی به زائران در مکان مناسب و ایجاد سرویس‌های بهداشتی و امکانات رفاهی ذکر کرد.

فرمانده قرارگاه اربعین نیروی انتظامی یادآور شد: در بحث تردد و خروج زائران باید ظرفیت پذیرش زائران در آن سوی مرز خسروی نیز در نظر گرفته شود، زیرا متناسب با پذیرش طرف عراقی باید گیت‌های خروجی ما فعال شود.

فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه سال گذشته که موضوع تردد زائران اربعین از مرز رسمی خسروی مطرح شد، هماهنگی هایی با مسئولان دیاله و عراق صورت گرفت، گفت: در رابطه با ستاد اربعین کمیته‌های مختلفی تشکیل شده و اراده و عزم برای انجام این مهم در مسئولان بالاست و هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوط در این زمینه صورت گرفته است.

فرماندار قصرشیرین هم گفت: تلاش‌ها و رایزنی‌های زیادی با مسئولان کشور برای بازگشایی مرز خسروی در اربعین امسال شد و در نهایت وزیر کشور دستور تردد زوار در اربعین امسال از مرز خسروی را به استاندار کرمانشاه صادر کرد.

فرامرز اکبری با بیان اینکه امکانات و زیرساخت هایی که در شهرستان قصرشیرین وجود دارد در هیچ شهر دیگری نیست، افزود: وجود مکان‌های اقامتی مناسب، مهمانسرا و هتل‌ها و بزرگ‌ترین پایانه مرزی زمینی خاورمیانه از جمله این زیرساخت‌ها برای خدمت رسانی مطلوب به زوار عتبات عالیات است.

عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید، اما وقوع حادثه تروریستی در هفدهم خرداد سال ۹۲ در مسیر تردد زوار ایرانی در آن سوی مرز که به شهادت ۱۴ نفر و مجروح شدن ۴۴ زائر ایرانی منجر شد، باعث مسدود شدن این مرز جهت تردد زوار شد.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.