پنتاگون: کشته شدن 352 غیرنظامی در حملات هوایی ائتلاف در عراق و سوریه از سال 2014

ارتش آمریکا اعلام کرد در حملات هوایی به فرماندهی آمریکا علیه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، تاکنون دست کم 352 غیرنظامی کشته شده اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از رویترز، ارتش آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد در حملات هوایی به فرماندهی آمریکا علیه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه از آغاز عملیات به اصطلاح ائتلاف بین المللی در سال 2014 تاکنون، دست کم 352 غیرنظامی کشته شده اند.

نیروی ماموریت مشترک در ارزیابی ماهانه خود در خصوص شمار کشته شدگان غیرنظامی عملیات ائتلاف به فرماندهی آمریکا، با اعلام این خبر افزود: هنوز 42 گزارش درباره کشته شدن غیرنظامیان در دست بررسی است.

در این بیانیه آمده است: در دوره نوامبر 2016 تا مارس 2017 ، 45 غیرنظامی کشته شدند. در دوره اوت 2014 تاکنون نیز 80 غیرنظامی کشته شده اند که پیش از این اعلام نشده بود.

این گزارش به کشته شدن 26 نفر در سه حمله جداگانه در ماه مارس نیز اشاره کرده است.

این آمار رسمی ارتش آمریکا، بسیار کمتر از آماری است که گروه های دیگر منتشر کرده اند.

گروه ناظران «ایرورز» اعلام کرد در حملات هوایی ائتلاف تاکنون حدود سه هزار غیرنظامی کشته شده اند.

این آمار که روز یکشنبه منتشر شد 14 غیرنظامی را که مارس گذشته در حمله ای که انفجار دیگری را به دنبال داشت، کشته شدند و همچنین 10 غیرنظامی دیگر را که در حمله به یکی از مواضع داعش در همان ماه کشته شدند، شامل شده است.

اواسط آوریل سازمان دیده بان حقوق بشر ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا را به اتخاذ نکردن «تدابیر پیشگیرانه لازم» برای جلوگیری از کشته شدن دهها غیرنظامی در حمله هوایی ماه گذشته به مسجدی در شمال سوریه متهم کرده بود.

این سازمان در گزارشی که درباره حمله هوایی شانزدهم مارس گذشته به مسجد روستای الجینه در استان ادلب منتشر کرد افزود: به نظر می رسد نیروهای آمریکایی تدابیر پیشگیرانه لازم را برای جلوگیری از هدف قرار گرفتن غیرنظامیان اتخاذ نکرده اند.

بر اساس آمار دیده بان حقوق بشر (مخالفان) سوریه، در حملات هوایی به روستای الجینه که در کنترل گروه های مخالف و تکفیری قرار دارد 49 نفر که بیشتر آنها غیرنظامی بودند کشته و بیش از 100 نفر دیگر زخمی شدند.

این سازمان در گزارش خود که بر اساس مصاحبه های تلفنی با 14 نفر از کسانی که به طور مستقیم از این حمله اطلاع داشتند و «تحقیقات منتشر شده از طرف سازمان های متخصص در زمینه تحلیل تصاویر» تنظیم شده، افزود: اظهارات مسئولان نظامی آمریکایی پس از این حمله نشان می دهد آنها نمی دانستند ساختمانی که مورد هدف قرار داده اند، مسجد بوده است و مردم خود را برای اقامه نماز آماده می کردند و در زمان حمله جلسه سخنرانی برگزار می شد.

این سازمان افزود: مدارکی وجود ندارد که نشان دهد اعضای سازمان القاعده یا هر گروه مسلح دیگر در این مسجد نشست برگزار کرده بودند.

در پی انجام این حمله، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) حمله به یک مسجد را تکذیب کرد و افزود: ‌در این حمله نشست مسئولان بلندپایه تروریست هایی از القاعده مورد هدف قرار گرفت.

اما پس از این گزارش ها و اظهارات شاهدان درباره کشته شدن غیرنظامیان ، پنتاگون اعلام کرد «بررسی صحت» این گزارش ها را آغاز کرده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرده بود نتایج تحقیقات خود را به فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا ارائه کرده و آنها تاکید کردند این تحقیقات را با دقت بررسی می کنند.

گروه موسوم به «دیده بان حقوق بشر عراق» ماه گذشته اعلام کرد از زمان آغاز عملیات در غرب موصل در نوزدهم ماه فوریه، گزارش های تایید نشده حاکی از آن است که نزدیک به 700 غیرنظامی در حملات هوایی ائتلاف و دولت یا اقدامات داعش کشته شده اند.

نیروهای عراقی، عملیات نظامی بزرگی را از اکتبر گذشته برای بازپس گیری بزرگترین پایگاه داعش آغاز کرده اند.

پس از بازپس گیری بخش شرقی موصل، نیروهای عراقی از نوزدهم فوریه درگیری ها در بخش غربی را که پرجمعیت تر است آغاز کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار