باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

فرجام افزایش نرخ محصولات لبنی به کجا می رسد؟

با وجود افزایش نرخ برند محصولات لبنی در روزهای نخست سال و اخطار سازمان حمایت برای بازگرداندن قیمت ها اما تا کنون گرانی یا ثبات نرخ محصولات تعیین و تکلیف نشده است.

فرجام افزایش نرخ محصولات لبنی به کجا می رسد؟
به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت چند روز از آغاز سال جدید نرخ برخی محصولات برندهای پرفروش لبنی بدون اخذ مجوز افزایش یافت که این امر گلایه‌های شدید خانوار‌ها را به همراه داشت.

براین اساس سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده کارخانه‌های متخلف را وادار به بازگرداندن قیمت‌ها کرد.

اما از این ماجرا چندی نگذشت که برخی دیگر از کارخانه‌های لبنی به بهانه‌های مختلف اقدام به افزایش نرخ محصولات خود کردند.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  از افزایش اخیر کارخانه‌های لبنی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: کارخانه‌ها درخصوص عملکرد افزایش قیمت محصولات خود هیچ گونه اطلاعی به انجمن نداده‌اند.

وی افزود: بنابر اعلام سازمان حمایت کارخانه‌های لبنی که خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند بایستی مدارک و اسناد لازم را برای بررسی آنالیز قیمت‌ها در اختیار سازمان قرار دهند تا مجوز افزایش قیمت را دریافت نمایند.

به گفته باکری تنها سه شرکت از مجموع برندهای مختلف لبنی مدارک و مستندات خود برای افزایش قیمت برخی محصولات را در اختیار سازمان حمایت قرار داده اند.

نرخ شیر خام افزایش یافت

 علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی اظهار داشت: برخی برندهای پر فروش محصولات لبنی که در روزهای نخست سال اقدام به افزایش نرخ برخی محصولات خود نمودند با اخطار سازمان حمایت مجدداً قیمت‌ها را به حالت قبلی خود عودت دادند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دوباره نرخ برخی محصولات دیگر کارخانه‌های لبنی افزایش یافته است، افزود: با توجه به نرخ تورم، افزایش حقوق پرسنل، مالیات و هزینه‌های سربار تنها نرخ شیر پرچرب بخی برند‌ها ۱۰۰ تومان افزایش یافت که این میزان قابل پیش بینی بود. 

حال جای سؤال است که چرا برخی کارخانه‌های لبنی علی‌رغم کاهش نرخ خرید شیرخام به عنوان ماده اولیه از دامدار و عدم دریافت مجوز نرخ محصولات خود را افزایش داده‌اند.

لبنیات گران می شود

محمد رضا گنجی مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات لبنی کذب است، اظهار داشت: اتحادیه تعاونی‌های لبنی معتقد است که بحث عرضه و تقاضا در کشور باید ساماندهی شود چرا که صنعت لبنیات رقابت پذیرترین صنعت کشور به شمار می رود، تا کنون بیش از 400 کارخانه و هزار برند در این عرصه مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت برخی برندهای لبنی مردم باید خود برای خرید مایحتاجشان قدرت انتخاب داشته باشند چرا که تمامی محصولات لبنی دارای استاندارد هستند و شایسته نیست که با وجود برندهای مختلف با تکلیفی شدن قیمت‌ها فضای عرضه و تقاضا و رقابت سالم میان کارخانه‌ها و دامداران از بین برد.

گنجی در پاسخ به این سؤال که نرخ محصولات لبنی در سال جاری افزایش می یابد یا خیر، بیان کرد: باتوجه به افزایش هزینه‌های دستمزد، حمل و نقل، بیمه و... احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد که درنهایت پس از ارائه اسناد و مدارک و بررسی آنالیز قیمت از سوی سازمان حمایت درصد آن مشخص خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار