انتشار رایگان بازی‌ها، بزرگ‌ترین مانع بازی‌سازان؛

روایت مهدی فنایی از مصائب و روند ساخت ۵ قسمت از بازی ۴۱۱۴۸

در سال‌‌های گذشته بازی‌‌سازی در ایران رونق گرفته و تولیدکنندگان ایرانی در بازار داخلی و حتی خارجی بسیارخوش درخشیدند.

روایت مهدی فنایی از مصائب و روند ساخت ۵ قسمت از بازی ۴۱۱۴۸به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛یکی از نقدهایی که به اکثر بازی‌‌های ایرانی وارد می‌‌شود، تکراری بودن موضوع و محتوای آن‌‌ها است. یعنی گیمر یا در محیط مسابقات ورزشی قرار می‌‌گیرد و یا بازی‌‌های فکری که اغلب نمونه‌‌های خارجی‌‌ آن‌‌ها به وفور وجود دارند با آب‌‌ورنگ جدید مخاطب را برای مدت کوتاهی سرگرم می‌‌کند.

اما بازی «41148» از معدود بازی‌‌های ایرانی است که با موضوع منحصر به فرد و جذابی ارایه شده است و توانسته در سال‌‌های اخیر نظر علاقه‌‌مندان بسیاری را به سوی خود جلب کند. در کمتر از سه سال گذشته 4 قسمت از این بازی روانه بازار شده و در این مدت توانسته هواداران بسیاری برای خود دست و پا کند.

اما این بازی چگونه ساخته شده است و چه عواملی باعث استقبال گیمر‌‌ها از آن شده است؟

برای پاسخ به این سوال و اطلاع از پشت‌‌پرده این بازی رازآلود پای صحبت‌های مهدی فنایی سازنده آن نشستیم که در ادامه آن را می‌‌خوانید.


41148 توسط چه کسانی ساخته شده و سبک آن چیست؟

این محصول به طور مستقل طراحی شده است و به تنهایی تمام مراحل ساخت و عرضه آن را بر عهده داشتم. سبک بازی نیز ماجرایی و رازآلود است که در 4 اپیزود ساخته و منتشر شد که اپیزود آخر آن نیز شهریور ماه سال گذشته راهی بازار شد.

 

استقبال از این بازی چگونه بوده است و آیا درآمدزایی آن نسبت به سرمایه اولیه راضی کننده بود؟

سه نسخه اول این بازی کاملا رایگان بود و آمار چندانی از میزان استقبال آن در دسترس نیست. (هر قسمت بر اساس آمار مارکت‌ها، نزدیک به 100 هزار دانلود داشته است) اما نسخه چهارم که غیر رایگان عرضه شد با استقبال خوبی مواجه شده و راضی کننده بود. البته متاسفانه نسخه چهارم نیز به طور غیر رایگان از طریق برخی کانال‌‌ها و وب‌‌سایت‌‌ها عرضه شد که با توجه به این موضوع نمی توان آمار دقیقی از تعداد گیمر‌‌های آن ارایه کرد.

این بازی چون به تنهایی توسط خودم ساخته شد، هزینه‌‌ چندانی نداشت و با توجه به این موضوع می‌‌توان گفت تا به حال درآمدزایی مناسبی داشته است.


کمی از ماجرای بازی بگویید و پایان این بازی چگونه خواهد بود؟ ماجرای این بازی به کجا ختم می شود؟

این بازی مناسب افراد زیر 18 سال نیست، چون محیطی رازآلود و کمی ترسناک دارد. ماجرای آن نیز از جایی شروع می‌‌شود که شخصی در ساختمان خرابه‌‌ای به هوش می‌‌آید و در حالی که هویت خود را به یاد نمی‌‌آورد، سعی می‌‌کند از ساختمان فرار کند.این شخص عامل نفوذی است که تلاش می‌‌کند به گروه‌‌های خرابکار وارد شود و اهداف شوم آن‌‌ها را خنثی کند.

فکر می‌‌کنم اگر پایان داستان گفته نشود جذابیت بیشتری داشته باشد و تنها به این اشاره می‌‌کنم که پایان متفاوتی دارد.


آیا به فکر ادامه تولید این بازی هستید و گیمر‌‌ها می‌‌توانند منتظر نسخه پنجم آن باشند؟

هنوز تصمیم قطعی برای ادامه ماجرا ندارم از یک سو معتقدم ادامه آن مخاطب را دل‌‌زده می‌‌کند و شاید استقبال چندانی از نسخه های جدید نشود. از سوی دیگر انتشار نسخه‌‌های غیرقانونی و رایگان آن انگیزه را برای تولید ورژن‌‌ها جدید از بین برده است.

البته ماجرا این بازی طوری است که می‌توان آن را ادامه داد و شاید روزی تصمیم بگیرم تا  نسخه جدید آن را بسازم، اما در حال حاضر مشغول ترجمه این بازی به انگلیسی هستم تا بتوان آن را در مارکت‌‌های اندرویدی خارجی نیز ارایه داد و بعد از آن در نظر دارم تا نسخه ios آن را برای کاربران دستگاه‌های شرکت اپل ارایه کنم. شاید بعد از این کارها مشغول طراحی نسخه جدید شوم شاید هم نه. همزمان کار بر روی طراحی اولیه بازی جدیدی را نیز شروع کرده‌ام.


شما چگونه وارد صنعت بازی‌‌سازی شده‌اید و جوانانی که علاقه‌‌ به تولید بازی دارند برای ورود به این عرصه چه کارهایی باید انجام دهند؟

من در رشته هنرهای تجسمی درس خوانده‌ام و حالا نیز مشغول تدریس هستم و دوره‌‌های آکادمیک چندانی در زمینه تولید بازی ندیده‌‌ام. حدود 10 سال پیش برای ورود به صنعت بازی با علاقه شخصی و با جستجو در اینترنت و انجمن‌های بازی‌‌سازی توانستم اندوخته‌‌هایی به دست بیاورم و با ساخت بازی‌‌های ابتدایی تجربیاتی به دست آوردم که رفته رفته این تجربیات بیشتر و پیشرفته‌‌تر شد.

متاسفانه تحصیلات آکادمیک خاصی در این زمینه وجود ندارد و حتی دانشگاه‌‌ها نیز آموزش‌‌هایی در این زمینه به دانشجویان ارایه نمی‌‌کنند و علاقه‌مندان باید با مطالعات و تجربیات خودشان پا به این عرصه بگذارند. در حال حاضر یکسری کلاس‌‌های آموزشی برگزار می‌‌شود که بیشتر آن‌‌ها توسط بنیاد ملی بازی‌‌های رایانه‌ای شکل می‌گیرد و مرجع خاص دیگری در این زمینه وجود ندارد. به نظرم برای توسعه صنعت بازی باید این آموزش‌‌ها را گسترش داد. به عنوان مثال دانشجویانی به خارج از کشور بروند و دورهای آموزشی ببینند و سپس در ایران کلاس‌‌هایی در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌‌ها ایجاد شود تا از اطلاعات این اشخاص بهره گرفته شود.


صنعت گیم ایران را چگونه می‌‌بینید و فکر می‌‌کنید گیمرها حاضر به پرداخت هزینه برای خرید محصولات ارایه شده هستند؟

طی چند سال اخیر زمینه برای خرید بازی‌‌ محیا شده است و آمارها نشان می‌دهند که کاربران حاضر به پرداخت هزینه برای خرید محصولات هستند. اما این ظرفیت محدود است و تجربه نشان داده که بازی‌‌های گران‌‌قیمت فروش چندان مناسبی ندارند. به عنوان مثال نسخه چهارم بازی 41148، با قیمت 3 هزار تومان عرضه می‌‌شود و فکر نمی‌‌کنم گیمر‌‌ها حاضر به پرداخت هزینه بیشتر بابت آن شوند.

تولیدکنندگان بازی برای موفقیت در این صنعت باید استراتژی مناسبی را در پیش بگیرند و چندان به دنبال ساخت بازی‌‌های رایانه شخصی (PC) نباشند؛ چون محصولات کمپانی‌های بزرگ خارجی در بازار ایران بسیار زیاد است که نسخه‌‌ها کرک شده آن‌‌ها با قیمت ناچیزی به فروش می‌‌رسند و گیمر‌‌ها چندان به خرید محصولات داخلی تمایلی نشان نخواهند داد. اما در بازی‌‌های موبایلی این روند متفاوت است و می‌‌توان نظر گیمر‌‌ها را به تولیدات داخلی جلب کرد.


به نظر بزرگ‌ترین مشکل پیش روی بازی‌‌سازان داخلی چیست؟

نبود قانون کپی‌‌رایت یکی از بزرگ‌‌ترین مشکلات این صنعت است و وجود آن برای سازندگان بازی به یک آرزو تبدیل شده است. در حال حاضر گیمرهای در سطح متوسط و مبتدی، تمایل چندانی به خرید بازی‌‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند محصولات رایگان و کرک شده را از اینترنت دانلود کنند. این موضوع آسیب بزرگی به این صنعت نوظهور وارد می کند و مانع بزرگی را پیش روی سازندگان بازی قرار می‌‌دهد.

به عنوان مثال همانطور که گفتم 41148 در بسیاری از کانال‌‌ها به طور غیرقانونی و رایگان ارایه شد که بعد از آن با مراجعه به پلیس فتا شکایتی از مدیران این کانال‌‌ها تدوین کردم اما هنوز بعد از گذشت ماه‌‌ها از این ماجرا به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم و متاسفانه خاطیان همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
فقط من موندم بازی که با مرگ سینا تموم شد ادامه ی بازی قراره چه جوری باشه?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
فقط من موندم بازی که با مرگ سینا تموم شد ادامه ی بازی قراره چه جوری باشه?
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۲۰:۲۵ ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
آقای فنایی لطفاً الکی وقتون رو برای بازی های دیگه هدر ندین لطفاً 41148 اپیزود 5رو درست کنین و همینطور 6.7.8.9.10 واقعا این بازی عااااالیه پس منتظر اپیزود 5هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۱
یالله

ممنون از سازنده بازی بسیار عالی من از سال 96 تا الان منتظرم اپیزود پنجم ولی نیست لطفا اقای فنایی اپیزود پنج رو منتشر کنید ب حرف بقیع گوش ندین و ب راهتون ادامه بدین❤️
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۹ شهريور ۱۴۰۱
من خیلی خوشم میا از یک تا ۴ بازی کردم تموم شده و میخوام ۵ رو بازی کنم کافیه رو بکشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
سلام در نظر دارم اپیزود ۵،۶،۷،۸آن را بسازم داستان بازی طراحی شده انشاالله در چندین ماه آینده شروع به کار میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
Sobi
۲۲:۰۶ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
منم اپیزود های 9،10، تا اپیزود بیستم رو می‌سازم، خوبه؟
Iran (Islamic Republic of)
.
۲۲:۱۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
این بازی واقعا عالیه اپیزودهای بعدی رو هم لطفا بسازید ممنون مطمئناً هوادارهای خودش رو داره و کسی دلزده نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۳ آبان ۱۴۰۰
این بازی پایان فوق العاده و بی نظیری داره
اشکم در اومد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۹ مهر ۱۴۰۰
لطفا سایت هواداران آقای فنایی رو از فیلتر دربیارید
Iran (Islamic Republic of)
اورانوس
۲۳:۲۵ ۰۹ مهر ۱۴۰۰
من از پلیر های خیلی قدیمی ۴۱۱۴۸ بودم

لطفا بازی جدیدی که دارید شروع میکنید رو با همین سبک رازآلود بسازید و شخصیت های داخلشو هم با گرافیک همون شخصیت های ۴۱۱۴۸ تنظیم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
سلام خدمت آقای مهدی فنایی واقعاً عالی بود خیلی بازی قشنگی بود من چندین سال پیش این بازی رو بازی کرده بودم ولی چون یه خورده هنوز بچه بودم چیزی از داستان این بازی نفهمیدم ولی من امسال که این بازی رو بازی کردم فهمیدم که این بازی کاملاً ضد شیطان هست واقعاً عالی بود میتونم بگم که توی تمام گیم ها و بازی های کامپیوتری که من بازی کردم چه توی ps4 چه توی کامپیوتر بهترینش این بازی بود تمام بازی های معروف دنیا در برابر این بازی که شما ساختید به نظر من ۱ به ۱۰۰۰ هست قشنگ بودن تمام بازی هایی که توی عمرم بازی کردم یک هزارم قشنگی داستان این بازی نبود متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۱ تير ۱۴۰۰
من ۱۰ سالم بود که این بازی را نصب کردم الان ۱۴سالم هست و خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی دلم می خوات نخسه ۵ بازی بیاد
Iran (Islamic Republic of)
سپهر
۱۱:۳۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
لتفا ۵و۶هم بسازید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۰۹ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام
در این سبک بازی ها، کاراکتر ها به صورت سایه ای با چشمانی روشن طراحی می شوند. مثل بازی salvation اگه داستان داخل ایران اتفاق می افتاد بهتر بود.
Iran (Islamic Republic of)
امیر عباس
۲۲:۴۵ ۱۴ دی ۱۳۹۹
عالی بود کاش ولی سینا نمیمرد و اون زن هم سر قبرش لیلی بود؟؟؟ و لی لی ادم بدی بود یکی میتونه جریان اخر قبر برام توضیح بده
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۲:۱۹ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
اقافنایی تروخدا قسمت پنجمشم بسازید،قطعا قسمت پنجمش طرفدار های زیادی خواهد داشت، مانند قسمت چهارم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۲۵ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
اقای فنایی تروخدا نسخه 5 بازی رو هم بسازید بشیمون نمیشید طرفداران زیادی هم بیدا میکنید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۰۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
سلام آقای فنایی میگم بهتره تا قسمت ۵بسازید مطمئنم که طرفداران زیادی پیدا میکنید الان دارین خودتان نگاه می کنیدکه چقدر این بازی را دوست دارن اگه بسازید بیش از حد طرفدار پیدا میکنید مطمئنم پشیمون نمیشد لطفاً ۵ هم بسازید خیلی ممنون میشم اگه این کار رو انجام بدید
Iran (Islamic Republic of)
ALi❤KHAN
۱۶:۵۷ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
۱_ سلام و عرض ادب،جناب آقای مهدی فنائی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۱ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
بازی خوب و هیجانی بود ولی به نظر من اقا خوب کردی سینا را کشتی چون جذابیت و هیجان بازی بیشتر شد ولی ما ایرانی ها به مرگ شخصیت خوبه عادت نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
آقای فنائی عزیز این بازی رو تا اپیزود های زیادی بسازین بازی های در سبک شوتر هم بسازین ممنون میشم دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۵ تير ۱۳۹۹
اگر سینا نمی مرد بازی جالب تر میشد و میشد ایپزود های جالب تری ساخت من خیلی این بازی رو دوست دارم کاشکی سینا نمی مرد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۰۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
بازی کیفیتش عالیه فضا عالی موضوع عالی من واقعا موندم برای چی آقای فنائی باید ب حرف ی سری حسود گوش کنه ک چش ندارن خیلیا پیشرفت کنن خیلی دوست دارم اپیزود 5بازی کنم ولی حیف اینهنه زحمت نیست آقای فنائی خیلی خوشحال میشم اپیزود 5روانه مارکت ها کنین و هر چقدم قیمتش باش میپردازیم لطفا اپیزود 5 منتشر کنین
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۸:۳۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
من نمیدونم اقای فنایی چرا نقش کشتن سینا تنتا را کردی ما نمیخوایم که سینا بمیره میخوایم که ادامه باسینا انجام شود نه زنی که حرفهای بیربط میزند خب بهتره بگم سینا پیروز شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
میشه لطفا قسمت چهارم رو هم درست کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۹
اگر 5 درست شه ممنون ميشم
Iran (Islamic Republic of)
مهزیار
۱۴:۱۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام آقای فنائی من سعی کردم طرف دار های این بازی رو بیشتر کنم که کردم من هم مثل بقیه دوستان از شما خواهش می کنم نسخه پنجم بازی 41148رو بسازید خواهش میکنم این بازی به خاطر معما هایش بازی جالبی شده لطفا بسازید
Iran (Islamic Republic of)
طاها
۱۰:۲۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
سلام آقای فنائی من چندین بار این بازی رو تمام کردنم و اصلا خسته نشدم لطفا نسخه پنجم این بازی را بساز و اصلا به حرف کسایی که این بازی را درک نمیکنند گوش نکنید
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۱۴:۲۶ ۲۶ تير ۱۳۹۸
آقای فنایی توروخدابگید قسمت ۵ کی ساخته میشود و یه خاهش دیگه سینا روهم زنده کنین ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۶ تير ۱۳۹۸
آقای فنایی قسمت پنجم رو زودتر بسازید. وهرطوری که شده سینا روزنده کنین ممنون
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۶:۴۳ ۱۲ تير ۱۳۹۸
اقای فنائی ازتون خواهش میکنم که اپزود 5 را بسازید همه ما دوست داریم که شما نسخه 5 را بسازی خواهش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۱۵:۴۶ ۱۰ تير ۱۳۹۸
عالیه ۵ رو هم بسازید
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۲۱:۲۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام آقای فنایی.من و دوستم از ته دل عاشق بازی41148هستیم.لطفا نظر من و دوستم را بشنوید.ما منتظر بازی1:011هستیم و برای ساختن ادامه ی این بازی ایده های جالبی داریم.نوع این بازی جوری است که حتی اگر قسمت هایش زیاد شود گیمر ها دلزده نمی شوند.من و دوستم تا 41148قسمت هشتم هم ایده داریم.
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۱۹:۳۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
آقای فنایی من از با سلیقه تر ندیدم می‌دونم چرا برای ساختن نسخه پنج میگید شاید چون بعضی ها میان میگن این بازی شیطان پرستی است ولی اینطور نیست من به همه اعوامل توجه کردم وقتی تابلو بر عکس میشه معنی اون کلمه است خدایی که هم خلق کرد انسان و هم جن و حتی مثل هر چه کنی به خود کنی در اول بازی اتفاق نیفته آقای فنایی لطفاً نسخه پنج و لطفاً بقیش را بسازید
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۹:۱۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
عالی بود آقا مهدی. خیلی بازی احساساتی و جالبیه. من وقتی ۱۲ ساله بودم ۱ تا ۴ این بازی رو رفتم.
الان ۱۴ ساله ام و هنوز هم منتظر اپیزود ۵ هستم. تورو خدا بسازش.
این همه طرف دار داره. اگه ۱۰ هزار تومانم باشه من میخرم. دمت گرم با این بازی که ساختی . بهتری بازی که تو عمرم کردم. لطفن ۵ رو هم بساز . ممنون
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۷ ۱۷ دی ۱۳۹۷
سلام این بازی با تمام بازی های دیگه خیلی خیلی خوب بود من بازی رو از اول تا اخر بازی کردم واقعا خیلی خوبه ولی خداییش حیفه این بازی ادامه نداشته باشه.اگه به آخرین فیلم نسخه آخر توجه میکردید میدید لی لی میگه منو یادگارت این راهو ادامه میدیم البته فک کنم چون خیلی وقته بازیرو تموم کردم و زیاد فیلمه یادم نیست.خواهش میکنم نسخه ۵ این بازی رو بسازید.
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۶:۰۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
اقای فنایی شما به حرف های مردم گوش نکنید
ازتون خواهش می‌کنم قسمت ۵ رو هم بسازید
این همه طرفدار داره بعد چهار تا ادم میان چیز های بی ربط میگن ما که نمیتوانیم به حرف های اینا گوش بدیم
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۱۵:۳۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
اقا مهدی بازی رو بساز شاید برای شما فقت فقت یک بازی باشه ولی برای ما جووون ما خیلی دوسش داریم دل مارا نشکن من عاشق سینام ❤❤❤❤❤❤❤ ولی مرد بخاتر پچه ها لتف کن سینا را زنده کن
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۱۵:۳۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۷
اقا مهدی بازی رو بساز شاید برای شما فقت فقت یک بازی باشه ولی برای ما جووون ما خیلی دوسش داریم دل مارا نشکن من عاشق سینام ❤❤❤❤❤❤❤ ولی مرد بخاتر پچه ها لتف کن سینا را زنده کن
Iran (Islamic Republic of)
مهراب
۱۴:۳۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۷
لطفاً بساز همه می خوان ادامه دار بشه . لطفاً بساز
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۱۵:۱۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
مهدی جان. پنجو بسار دیگ داداش
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۲:۰۴ ۱۱ مهر ۱۳۹۷
لطفا پنج‌ رو بزار تا ادامه دار باشه خدا خیرت بده اقای فناعی
Iran (Islamic Republic of)
ارغوان
۰۲:۱۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
آقای فنائی لطفا ایپزود 5رو بسازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
دوستان عزیز اقای فنایی توی یک مصاحبه گفت که من نسخه پنجمین نمی سازم بخاطر حرفای که پشت بازی میزنند.
Iran (Islamic Republic of)
reza
۰۴:۱۵ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
و همچنان خبری از پنجمیش نیست
خواااهش میکنم بسازید پنجمی رو طرفداراتو نگا هنوز منتظرن لطفا بسازینش
سینارم با همون دستگاه که تو اپیزود ۴ بود دوباره زندش کنید .
خسته نباشی واقعا دمتم گرم بازیم پولی بزار من برا حمایت میخرم...
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۰۰:۲۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
لطفا اقای فنایی سینا بهترین ادم است من به گریه افتادم وقتی مرد لطفا زنده اش کنید در اپیوز ۵
Iran (Islamic Republic of)
مهیار
۲۲:۱۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
اقا‌من‌تا‌‌اخر‌رفتم‌رازهای‌۴۱۱۴۸‌رو‌‌نصب‌کنید‌تا‌۹‌قسمت‌داره
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۰۰:۱۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
لطفا مهدی فنایی قسمت ۵ رو بسازید پشیمون نمیشید قول میدم
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۳:۰۲ ۰۲ شهريور ۱۳۹۷
تورو خدا سینا رو زنده کنید
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۶:۱۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
ترو خدا 5را بزارید و سینا را زنده کنید و در اخر سینا با لی لی ازدواج کن و بچه دار بش و بعد اینکه سینا مرد اسم بچش را سینا میزار و راه پدرش را ادامه مید
United States of America
مازیار
۱۵:۲۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
بسیار عالی است تا هالا هیچ بازی این ندیده بودم اگر پنجش بیاد میترکونه
United States of America
مازیار
۱۵:۲۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
بسیار عالی است تا هالا هیچ بازی این ندیده بودم اگر پنجش بیاد میترکونه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۵۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
سلام اقای فنایی 41148 یکی از تاثیر گذارترین بازی ها بوده و دوستان هم موافقم از نظر من و همه نسخه 5 رو بسازیم بهتون قول میدم که ازتون حمایت کنیم هم معنوی هم مادی من یک پسر 14 ساله هستم از موقعی که اومد همشو نصب کردم و بیشمار عالی بود برای دلخوشی ما ها نسخه 5 رو بسازیم ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۰:۰۷ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
اقای فنایی ۵ رو بساز بازی عالیه
Saudi Arabia
کسری کریمی
۲۳:۵۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
بهترین عالی ترین بازی در جهان کاشکی 5 هم ساخته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۲ ۳۰ تير ۱۳۹۷
سلام اقای مهدی فنایی بازیتون عالی خیلی احساسی و فوق العاده اگر قسمت پنج را سریع تر درست کنید ممنون میشم یعنی بهترین بازی که تو عمرم کردم بعد از پی اس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۹ تير ۱۳۹۷
خیلی عالی بود ممنون میشم اگر پنج بسازی
Iran (Islamic Republic of)
سينا
۱۵:۱۴ ۲۷ تير ۱۳۹۷
سلام آقاي فنايي بازي تون خيلي باهاله لطفا 5 هم بسازيد من خخخ را خيلي دوست داشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۷
خیلی متشکرم از تلاش تون برای این بازی جذاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۰ تير ۱۳۹۷
سلام خیلی خوب بود من که خیلی دوست داشتم انشالله 5 شم بیاد وامید وارم که بازی های بیشتر وسبک های دیگر بسازید چون ما میدونیم شما مهارت این کارو دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۲ تير ۱۳۹۷
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۲ تير ۱۳۹۷
آفرین خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۵۵ ۱۲ تير ۱۳۹۷
اقای فنایی بساز بساز
Iran (Islamic Republic of)
امیرمهدی
۰۳:۰۲ ۰۵ تير ۱۳۹۷
سلام آقای فنایی میخواستم از زحمات شماتشکر کنم وآرزو دارم که اپزود٥ این بازی ساخته بشه و انشاال.. که بتوانید این داستان را تا اپزود های بیشتری گسترش دهد ممنون از ساخت این بازی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۴:۱۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
به نظر من از ۱تا۴این بازی فوق العاد ه بود اما کاش سینا نمیمرد

آقای فنایی لطفا اپیزود ۵روهم بسازید
Iran (Islamic Republic of)
مبین
۱۶:۰۶ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
الان من دیوونه این بازی شدم خیییییییییبیلییییییی ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
V.SAMSONOV
۲۲:۱۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
سلام آقای مهدی فنایی میشه 41148:5روبسازید؟
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
***
۱۴:۲۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
آقای فنایی من خیلی از بازی های دنیا را تجربه کردم ولی اولین بازی ای بود که منو خیلی علاقه مند کرد و روز و شب به این بازی هستم لطفا ایپزود های بعدی را بسازید خواهش میکنم ازتون اقای فنایی لطفا به فکر گیمر ها باشید هر چقدر هم باشه من ازتون حمایت میکنم .
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ملی
۱۴:۲۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
آقای فنایی من خیلی از بازی های دنیا را تجربه کردم ولی اولین بازی ای بود که منو خیلی علاقه مند کرد و روز و شب به این بازی هستم لطفا ایپزود های بعدی را بسازید خواهش میکنم ازتون اقای فنایی لطفا به فکر گیمر ها باشید هر چقدر هم باشه من ازتون حمایت میکنم .
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ملی
۱۴:۲۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
آقای فنایی من خیلی از بازی های دنیا را تجربه کردم ولی اولین بازی ای بود که منو خیلی علاقه مند کرد و روز و شب به این بازی هستم لطفا ایپزود های بعدی را بسازید خواهش میکنم ازتون اقای فنایی لطفا به فکر گیمر ها باشید هر چقدر هم باشه من ازتون حمایت میکنم .
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
من این بازی را دانلود نکردم ولی فکر کنم بازی جالبی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
من این بازی را دانلود نکردم ولی فکر کنم بازی جالبی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
Mohamaf
۱۵:۳۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام‌اپیزود‌5بسازید‌۱۰هزار‌تومانم‌باشه‌من‌میدم
Iran (Islamic Republic of)
Mohamaf
۱۵:۳۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام‌اپیزود‌5بسازید‌۱۰هزار‌تومانم‌باشه‌من‌میدم
Iran (Islamic Republic of)
MOHAMMAD
۰۸:۱۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام اقای فنایی من خیلی به این بازی خوبتون وابسته شدم.با اینکه تمومش کردم ولی هروقت حوصلم سر رفت میرم دوباره بازی میکنم. لطفا نسخه ی پنجم رو بسازید.این همه مردم منتظر شما هستن. باتشکر٪
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۶:۵۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
بازی فوقالعاده ای هست. لطفا اپیزود پنجم رو هم بسازید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۸:۲۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
خیلی خوبه ولی نسخه ی۶رابسازید
Iran (Islamic Republic of)
KING
۰۹:۴۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
سلام من عرشیا ۱۳ ساله از تهران هستم عاشق بازی های شما هستم آقای فنایی
من از شما درخواست دارم که قسمت ها (۵،۶،۷،۸،۹،۱۰) بازی را بسازید
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۶:۴۶ ۱۲ تير ۱۳۹۸
چه خبره بابام
Iran (Islamic Republic of)
کیارش حسینی
۱۵:۲۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۷
بازیه خیلی خوبیه لطفا قسمت ۵،۶،۷،۸،۹،۱۰راهم بسازید
Lebanon
علی
۱۲:۴۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
ااپیزود پنجم رو بسازید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۳:۰۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۷
سلام مهدفنایی قسمت 5بسازهمه میخام ببینم چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۴۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
خخخخخیلی جالبه لطفاً اپیزود پنج راهم بسازید
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۷:۴۳ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
سلام بازی خیلی خوبی بود من تا چهارم رو تموم کردم لطفا نسخه پنجم هم بسازید
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۰:۳۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
سلام من ۱۱ سالم هست بازی ۴۱۱۴۸ کی ساخته مشه
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۰:۳۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۶
سلام من ۱۱ سالم هست بازی ۴۱۱۴۸ کی ساخته مشه
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۰۰:۴۳ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
آقای مهدی فنایی تروخدا نسخه5به بالارو بزارید تاهواداران بیش تری ویدا کنه ولطفا رایگان باشه ترو خداتا4رفتم تروخداااااااا
Iran (Islamic Republic of)
Mostafa
۱۱:۴۹ ۰۲ اسفند ۱۳۹۶
سلام اقای مهدی فنایی لطفا قسمت 5 بسازین من تا چهارشو بازی کردم واقعا بازیه عالی بود لطفا 5 بسازین مطمئنم بهترین بازی ماجراجویی میشه الانم هس ولی معروفتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۰۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
با سلام به نظر من هر چقدر زودتر به سازید بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۶
من نفهمیدم چی به چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
آقای فنائی اگر پولی بود اشکالی نداره خیلی متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۱۵:۵۰ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
سلام آقای فنائی با تشکر از شما
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۳۹ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
عالی منتظر اپیزد ۵ هستیم
Iran (Islamic Republic of)
حیدر
۲۲:۳۴ ۰۶ بهمن ۱۳۹۶
خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی خوب بود و منتظر اپیزود۵ هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۴ دی ۱۳۹۶
من بازی رو تموم کردم و خیلی دوست دارم اپیزود پنج بیاد
Iran (Islamic Republic of)
Yeki
۰۰:۰۲ ۰۵ دی ۱۳۹۶
باسلام خدمت همه دوستان گرامی راستش تاجایی که اطلاع دارم اگه درست باشه یعنی فیلم ساختگی نباشه برید مصاحبه ایشون رو توی صندلی داغ تماشا کنید درمورد این که چه تصمیمی دارن و چرا جواب سوالاتون رو میگن
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۴:۰۵ ۰۴ دی ۱۳۹۶
اصلا درست نکن:-\
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۳ دی ۱۳۹۶
عالییییییییی بود
Iran (Islamic Republic of)
عالی استرین اما آقای مهدی فنایی قسمت 5 وهم درست کنید
۱۸:۳۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۶
ععععععععااااااااالللللللییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ردون
۱۴:۵۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۶
آقای فنایی توروخدا ۵ رو هم بسازید میبینید که همه دوستش دارند‌‌‌‌‌!
Germany
ناشناس
۰۱:۴۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
من بازی رو تموم کردم دوست داشتم بازی قشنگ بود
Germany
ناشناس
۰۱:۴۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
جالبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
من بازی رو تموم کردم دوست داشتم بازی قشنگ بود اگه می شه اپیزد۵ هم درست کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۶
سلام من سیزده سالمه لطفا 5 جش رو هم بسازید
۱۲
آخرین اخبار