گزارش/

شورای شهر نهادی در راستای توسعه عمران و آبادانی شهر است/ بیست گانه های شورای شهر کارآمد

شورای شهر به عنوان نهادی تصمیم گیرنده به منظور توسعه عمران شهری از اهمیت فراوانی برخوردار است که با توجه به فرارسیدن نهم اردیبهشت لزوم توجه به این نهاد از ضروریات است.

شورای شهر نهادی در راستای توسعه عمران و آبادانی شهر است/ بیست گانه های شورای شهر کارآمدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شورای شهر به عنوان نهادی تصمیم گیرنده به منظور توسعه عمران شهری از اهمیت فراوانی برخوردار است که با توجه به فرارسیدن نهم اردیبهشت لزوم توجه به این نهاد از ضروریات است. این نهاد از ارکان اصلی نظام به شمار رفته که در آستانه انتخابات پنجمین دوره تعیین اعضای آن در سراسر کشور هستیم. 

شورای شهر اکنون در بین افکار عمومی و مردم از اهمیت فراوانی برخوردار است، به طوری که بیشتر حوزه های مختلف شهری و تصمیمات اتخاذ شده از سوی اعضا در سرنوشت و آینده توسعه و عمران شهری تأثیر بسزایی دارد. 

لزوم اهمیت شورای شهر از دیدگاه اسلام

شورای شهر از دیدگاه اسلام همواره از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است، به طوری که در آیات مبارک قرآن کریم در سوره ای به این نام یعنی "شوری" اختصاص داده شده است و پروردگار الهی در این آیه نورانی قرآن کریم "شاورهم فی الارض فاذا عزمت فتوکل فان الله یحب المتوکلین" به اهمیت این موضوع مشورت در مسائل و مشکلات اشاره می کند.

شورا از دیدگاه پیامبر(ص) اهمیت فراوانی دارد تا جایی که در تمامی مسائل و مشکلات مربوط به زمان خود از مسلمانان در راستای همفکری جهت حل مشکلات تلاش می کرد و همواره به دنبال راهی مناسب جهت رویارویی با مشکلات جامعه مسلمانان بود.

حضرت علی (ع) در حدیثی از کتاب نهج البلاغه مسلمانان را به مشورت دعوت می کرد، چرا که دوری از امر مشورت و همفکری باعث نابودی انسان قلمداد می نمود.

9 اردیبهشت روز شورای شهر

در تقویم کشورمان روز نهم اردیبهشت به پاس تلاش اعضای شورای اسلامی شهر و روستا به همین نام اختصاص داده شده است که در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان رکن اصلی تصمیم گیری در سرنوشت شهر تأثیر بسزایی دارد. بر اساس ماده 34 و تبصره 9 قانون اساسی شورای شهر از اهمیت فراوانی در نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار است به گونه ای که وظایف و اختیارات ویژه ای به اعضا داده شده است. شورای شهر به عنوان نهادی تأثیرگزار در راستای توسعه شهری و عمران و آبادانی محسوب شده که می تواند سرنوشت 4 ساله شهری را تعیین کند.

اختیارت شورای شهر به عنوان نهادی موثر در سرنوشت شهر و روستا 

انتخاب شهردار برای مدت 4 سال؛ بررسی و شناخت کمبودها، نیاز‌ها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل‌های کاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه‌ریزی و ارایه آن به مقامات مسئول ذی‌ربط؛ نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح‍‌های مصوب در امور شهرداری و سایر سازمان‌های خدمات؛ همکاری با مسئولان اجرایی و نهاد‌ها و سازمان‌های مملکتی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست آنان؛ برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت دستگاه‌های ذی‌ربط؛ تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط؛ اقدام در خصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونی های تولید و توزیع و مصرف، نیز انجام آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاه‌ها؛ تصویب اساسنامه موسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری با تأیید و موافقت وزارت کشور؛ تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن؛ نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر؛ نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، سینماها، و دیگر اماکن عمومی، که توسط بخش خصوصی، تعاونی و یا دولتی اداره می‌شود با وضع و تدوین مقررات خاص برای حسن ترتیب، نظافت و بهداشت این قبیل موسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتش‌سوزی و مانند آن؛ تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیرمحصور شهری از نظر بهداشت و آسایش عمومی و عمران و زیبایی شهر؛ نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر؛ وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تاسیسات شهری؛ نظارت بر اجرای طرح های مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابان‌ها، میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر بر طبق مقررات موضوعه از وظایف شورای اسلامی شهر و روستا است.

همپنین تبصره های 1، 2، 3 و 4 این ماده به دوره خدمت شهردار مبنی بر استعفا یا برکناری توسط شورای شهر و یا تعلیق اشاره دارد.

صرف سرمایه های شهر تهران در جهت خواسته های مردم

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای شهر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اقدامات کلی دور چهارم شورای شهر تهران در توسعه عمرانی پایتخت، اظهار داشت: باید عنوان کنم که عملکرد اعضای دور چهارم شورای شهر تهران قابل قبول بوده و می توان نمره قبولی داد، چرا که خروجی نتایج عملکرد رضایت بخش بوده است. 

وی در ادامه افزود: با توجه به جذب اعتبارات و تخصیص به زیر ساخت های شهری و تصویب اعتبارات 5 ساله دوم و بازگشت 30 درصد از اعتبارات به توسعه حمل و نقل شهری اقدام ماندگاری در این راستا صورت گرفته است.

قناعتی افزود: در واقع سرمایه های شهر تهران در جهت خواسته های مردم صرف شده است که می توان به صرف هزینه در حوزه های مختلف اشاره کرد. همچنین رویکرد نظارتی و کنترل مدیریت شهری از دیگر اقدامات مهم شورای شهر به شمار می رود. اقدامات زیادی در راستای تسهیلات به مردم انجام شده که در مجموع می توان گفت عملکرد این دوره مثبت بوده است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در خصوص حضور افراد با مشاغل متفاوت در شورای شهر پایتخت، در پایان گفت: باید دید که در شهر تهران چه ماموریتی وجود دارد اگر نیروی جوان و ورزشکار زیادی وجود دارد نیاز به کارشناس ورزشی است و اگر از نظر هنری نیاز به ترقی است حضور افراد هنری در بطن شورا ضروری است یا اگر نیاز شهر عمرانی و آبادانی است می توان از مهندس صاحب فن در رشته عمران شهری استفاده کرد.

ویژگی های عضو ایده آل شورای اسلامی شهر کارآمد

یکی از ویژگی های لازم برای داشتن شورای اسلامی شهر و روستا برای شهر کارآمد؛ وجود تخصص های عمران و معماری، شهرسازی و برنامه ریزی شهری، هنر و زیبایی شناسی، حقوق و قوانین شهری، اقتصاد شهری، جامعه شناسی شهری و روانشناسی مناسبات شهروندان، ومحيط زيست دارای تحصیلات آکادمیک یا تجارب عملی است که به  نظریه های مرتبط با حوزه تخصصی اشرافیت داشته و قابلیت بومی سازی با شهر محل زندگی و همچنین تبدیل آن ها به تصمیم سازی و سیاست گذاری عملی را داشته است. به همین خاطر باید با قوانین، مقررات و وظائف شورای شهر، شهرداری و مدیریت در شهر آشنایی کافی داشته باشد. 

همچنین روحیه کار جمعی و تمکین به اجماع فکری و خرد گروهی را داشته و برای شهر و منطبق با حوزه تخصصی اش، برنامه عملی و عینی داشته باشد، به گونه ای که قابلیت سنجش کمی یا بررسی آثار کیفی این برنامه ها وجود داشته باشد.

از دیگر ویژگی های شورای اسلامی برای شهر کارآمد؛ شاخص های لازم برای شهردار مطلوب را اعلام و انتخابش مبتنی بر این شاخص ها باشد و با ساختار مدیریتی، درآمدی و شهرسازی حداقل 5 شهر خلاق و پایدار کشور یا در حالت ایده آل جهان آشنایی داشته باشد.

از طرفی پیشینه، سیر تحولات تاریخی، فرهنگی و اجتماعی شهر محل زندگی خود را به درستی بشناسد و در مدیریت شهر ارزش های خرد را با ارزش های کلان اشتباه نگیرد یا قاطی نکند و بتواند ارزش آفرینی (مالی، هویتی، نهادی و غیره) را برای شهر از جنبه های گوناگون داشته باشد. 

نقش سیاستگذاری و نظارت مثبت برای توسعه را به نقش بازدارنده برای بهسازی شهر بدل نکند و پارلمان شهر را با محل کسب، حداکثرسازی سود و تامین منافع شخصی اشتباه نگیرد.

از ورود به مسائل و جریان های سیاسی که دارای تاریخ مصرف بوده و زود فاسد می شوند خودداری کرده و شهرها به دلیل اینکه شومینه های تاریخ اند و عمری به بلندای اندیشه های مدرن بشر دارند، از این رو با موضوعات پایدار و ماندگار، رفتار تاریخ مصرف دار نکند.

شهرها دارای روح و احساس اند، از این رو در دوران وکالت اهالی شهر، رفتار و عملکردش به گونه ای نباشد که به این روح و احساس خدشه وارد شود و با بخشی نگری و توزیع ناعادلانه امکانات عمومی در محله‌ها و مناطق خاص، سیاه چاله هایی را برای توسعه شهر ایجاد نکند.

همچنین در صورت شرکت در همایش ها، مسافرت های کاری (داخلی و خارجی) و مرتبط با وظایف مدیریت شهری، به جای تحلیل محل اسکان و پذیرایی بتواند تجربه و دانش جدیدی را برای شهر به ارمغان آورد و توانمندی ایجاد ارتباط پایدار با مردم و صاحب نظران جهت اخذ ایده های توسعه ای برای شهر را داشته باشد.

در خصوص عملکرد خود در بازه های زمانی خاص(6 ماه یا یک سال) گزارش مبسوطی را به افکار عمومی ارایه دهد و اموال و دارایی های خود را قبل و بعد از وکالت در شورای شهر اعلام کند و اگر این موارد بیست گانه را رعایت کند، شورای اسلامی برای شهری کارآمد تبدیل شود.

گفتنی است، روز نهم اردیبهشت به عنوان روز شوراهای اسلامی و شهر و روستا در تقویم کشورمان لحاظ شده است که با توجه به انتخابات حساس پیش رو لازم است توجه بیشتری به این نهاد معطوف شود.

گزارش از سید مهران حسینی

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
علی عبداللهی
۰۱:۳۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
تبریک به خاطر گزارش خوب که قلم نگارنده اش حکایت از شیوا بودن می دهد بە بهترین شکل ممکن شورا حتی برای افراد دارای سواد در حد خواندن و نوشتن توصیف شدە است هر چه تعریف کنیم کم است به امید گزارش های قوی از باشگاه خبرنگاران جوان یا علی
Iran (Islamic Republic of)
مهرنوش
۱۹:۰۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
با سلام و احترام
باید خسته نباشید حسابی به نویسنده این مطلب گفت . چند وقتی است که بخاطر رشته ام گزارش های اجتماعی سایت شما را میخوانم حقا که باید به خبرنگار این بخش باید آفرین گفت ؛ چرا که خیلی خوب می نویسد در بخش های دیگر آنچنان که باید و شاید شمه نویسندگی خبرنگاران دیده نمیشود ولی نمیدانم چرا گزارش های این بخش واقعا لذت بخش است .موضوعات موشکافی میشوند و از منظری دیگر نوشته می شود طوری که حتی می شود در مقالاتم به این گزارش ها استناد کنم و البته کمتر رسانه الکترونیکی را سراغ دارم که خبرنگاری با این مهارت نویسندگی بتواند موضوعات را از هم تفکیک کرده و آن را منتشر کند.
باز هم متشکرم و خسته نباشید میگوییم و منتظر گزارش های خوبتان هستم.
آخرین اخبار