وزیر کار:

خانواده اصلی‌ترین چرخ نهادی سیاست گذاری در جامعه

سبک زندگی در خانواده‌های کشورهای اسلامی دچار تغییرات شده که راهکار این تغییرات نیازمند بازآفرینی از متون دینی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، علی ربیعی وزیرکار در نشست تخصصی وزرای زنان کشورهای اسلامی با اشاره به اینکه مشهد نه تنها ارامگاه امام هشتم شیعیان است و مشهد مظهر علم و اگاهی بوده است، افزود: استان خراسان رضوی بزرگمردانی مثل امام محمد غزالی داسته که نشر دانش داشته است.

وی تصریح کرد: درخشان‌ترین دورانی که تمدن اسلامی داشته است دوران قرن هفتم بود که خراسان محل آزادی بیان بود و امام بزرگ ما به نشست‌ها می‌نشست که در طول سال‌ها اینگونه آزادی اندیشه بی نظیر بود و انتخاب مشهد تناسبی سزاوار دارد.

وزیرکار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: این نشست با هدف دستیابی به اتخاذ سیاست‌های مناسب می‌تواند دستاوردهای بزرگی داشته باشد و در جهانی با تغییرات فراوان، نهادهای اجتماعی در کشورهای اسلامی بیش از هر زمان دیگری در حال تغییر است.

ربیعی با بیان اینکه تغییرات شگرف در سبک‌های زندگی ایجاد شده است ادامه داد: سبک همسرگزینی، سبک معماری و مسکن و تاثیر آن بر خانواده، کوچک شدن خانواده، فردگرایی برخانواده، تغییرات در نظام قدرت در خانواده، قدرت زن و مرد بر خانواده، فعالیت اقتصادی و سهم‌بری زنان در فعالیت اقتصادی، نقش‌های اجتماعی گسترده‌ای که زنان می‌توانند ایفا کنند با تغییرات روبرو شده که باید از درون متون دینی و ارزش‌های خود بازآفرینی کنیم.

وی افزود: فاطمه زهرا الگویی است برای نقش و اهمیت زن و سوره نسا و قوانین زنان و مشارکت اجتماعی و اقتصادی زنان ازینگونه الگوهاست که ما نیاز داریم آن را تفسیر کنیم و سیاست‌های اجتماعی را بر اصلی‌ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده استخراج و به اشتراک بگذاریم.

وزیر کار گفت: هدف سیاست گذاری اجتماعی حفاظت شهروندان در برابر مخاطره‌ها و کاهش ریسک زندگی شهروندان و افزایش نقش‌ها در فرآیندهای اجتماعی مخصوصا زنان، کاهش نابرابری و بهبود و رفاه برای انسان‌ها برای زنان است.

ربیعی افزود: اگر از سیاست‌های اجتماعی بر حوزه خانواده صحبت می‌کنیم نیازمند برنامه ریزی در حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان، رفاه و تامین اجتماعی و مسکن، حقوق و جایگاه زنان، نقش زنان در قدرت، خانواده و اجتماع صحبت می‌کنیم.

وی با بیان اینک سیاست اجتماعی باید موجب کاهش ریسک گروه‌های هدف مخصوصا خانواده، و هم افزایی تاثیر و تاثر نهاد خانواده بر جامعه شود، گفت: خانواده به عنوان اصلی‌ترین نهاد اجتماعی است و به نوعی اصلی‌ترین چرخ نهادی سیاست گذاری انجام می‌شود.

وزیر کار تصریح کرد: در حوزه سیاست، کارکردخانواده، ساختار و روابط سیستمی خانواده سیاست گذاری مناسبی داشته ایم.

ربیعی گفت: ما باید سیاست گذاری معطوف به جنسیت را به عنوان یک رویه در کشورهای اسلامی به پیش بریم و انواع سیاست‌ها مثل سیاست فرهنگی، اجتماعی، اشتغال باید معطوف به زن و خانواده باشد.
وی با اشاره به نقش زنان در جامعه ادامه داد: ارزش کار زن در خانواده با وجود اینکه دارای ارزش فراوانی در زمینه اقتصاد در خانواده است، ولی با این وجود در بسیاری از جوامع مورد توجه قرار نگرفته است.

وزیر کار گفت: تمرکز بر فقر زدایی خانواده‌ها با رویکرد توانمند سازی از جمله این اقدامات ما در زمینه خانواده و بخصوص زنان است و دوهزارچهار صد و هشتاد شرکت تعاونی و با عضویت ۲۱ هزار و دویست و سی و هفت نفر از زنان در سال ۹۴ و ۹۵ از اقداماتی است که در جهت توانمند سازی صورت گرفته است.

انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.