تأثیر هوش مصنوعی بر لجستیک زنجیره تأمین

یک مجموعه از عملیات پیچیده، عرضه کنندگان را به تولیدکنندگان و سپس آنها را به عمده فروش‌ها و در نهایت عمده فروش‌ها را به خرده فروش‌ها متصل می‌کند و سرانجام محصول در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

تأثیر هوش مصنوعی بر لجستیک زنجیره تأمینبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛هوش مصنوعی کلیه خدماتی که در سراسر جهان عرضه می‌گردد را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر خود قرار داده است. یک سری عملیات پیچیده انجام می‌شود تا محصول به دست مصرف کننده نهایی برسد. نظارت بر این فرآیند، مدیریت زنجیره تأمین نامیده می‌شود. لجستیک، بخشی از این مدیریت است که نقل و انتقال کالاها را انجام می‌دهد.


غول‌های تجارت الکترونیک مانند شرکت آمازون در لجستیک تبحر خاصی داشته و بزرگان کالاهای بسته‌بندی شده مانند اونیلور، کلیه خدمات مدیریت زنجیره تأمین را بر عهده دارند.
در حال حاضر لجستیک و شرکت‌های زنجیره تأمین در حال سرمایه‌گذاری روی راه حل‌های هوش مصنوعی هستند تا از این طریق بتوانند خود را در بازار بیشتر نشان دهند.

شرکت‌های کوچک و بزرگ دارند به سمت نوآوری‌های مبتنی بر یادگیری ماشین و رباتیک حرکت می‌کنند. وجود مشکل در لجستیک، کل زنجیره تأمین را از بین می‌برد و به همین خاطر هم شرکت‌ها به طور مرتب به دنبال مدیریت موجودی، پیش‌بینی قیمت گذاری و ساده‌سازی عملیات هستند.


در این میان،‌پیش‌بینی قیمت، بزرگ‌ترین چالش کسب و کار به حساب می‌آید. چون در شرکتی مانند شرکت باربری سی.اچ رابینسون در شمال آمریکا، قیمت‌ها به صورت فصلی، روزانه یا هفتگی تغییر می‌کنند.
بسیاری از فروشندگان مانند زنجیره تأمین واتسون نرم افزاری برای لجستیک و زنجیره تأمین ارائه داده‌اند که در آن از هوش مصنوعی استفاده شده است. قیمت گذاری‌ها قبلا توسط اشخاص انجام می‌شد ولی اکنون این نرم افزار، این کار را با در نظر گرفتن شرایط مختلف انجام می‌دهد.

اختلالات مدیریتی، یکی از وظایف مهمی است که هوش مصنوعی می‌تواند آن را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند. ورشکستگی، اعتصاب کارکنان و غیره این پتانسیل را دارند که آسیب‌های جدی به کسب و کار لجستیک وارد آورند.

به نظر کارشناسان با پیش‌بینی این اختلالات توسط هوش مصنوعی و از طریق برنامه‌های احتمالی که توسط انسان‌ها ایجاد شده است، اقدامات اصلاحی به صورت خودکار در زمان مورد نیاز صورت می‌پذیرد و جایی برای نگرانی نمی‌ماند.
 
 
منبع: ایتنا
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار