گرگان؛

موفقیت جهاددانشگاهی گلستان در پرورش سه هزار نهال سرخدار

پژوهشگران بومی جهاددانشگاهی گلستان برای اولین بار در کشور بیش از سه هزار نهال سرخدار پرورش دادند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ مدیرتیم 4نفره پژوهشی جهاد دانشگاهی گلستان گفت:  با پرورش و ریشه زنی  بیش ازسه هزار قلمه گیاه سرخدار جمع آوری شده ازسطح جنگل ، پس از سه سال، این نهالها  از مرحله آزمایشگاهی به سایت سرخداری دهنه زرین گل شهرستان علی آباد کتول منتقل می شود.

سعید دانش افزود: این طرح 5ساله است  وتاکنون برای 4نفربه طور مستقیم  و برای بیش از40 نفر بصورت غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

درخت سرخدار  درمعرض انقراض است و یکی از مهمترین رویشگاه های این درختان در جهان ، رویشگاه جنگل سرخدار پونه آرام در شهرستان علی آباد کتول است که در حدود 100 هکتار مساحت دارد.

این رویشگاه طبیعی به عنوان یک رویشگاه نادر و ذخیرگاه درختان سرخدار جنگلهای هیرکانی در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسید.
 
انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رءوف لکزایی
۱۹:۲۳ ۲۶ دی ۱۳۹۶
من زحمت زیادی برای تکثیر سرخدار انجام دادم وخدا راشکر توانستم این درخت درحال انقراض راتکثیر کنم بنده نهال کار هستم در15نوع آزمایشی که انجام دادم از یک نوع آن نتیجه گرفتم وبنا به مشکلاتی که داشتم نتوانستم ادامه بدم به نظر بنده همه باید برای درحیات نگه داشتن این درخت کمیاب وافتخار آور تلاش شبانه روزی انجام دهیم .