پیامدهای پیری جمعیت آلمان بر رشد اقتصادی این کشور/ چشمِ امید برلین به مهاجران برای تأمین نیروی کار

بانک مرکزی آلمان اعلام کرد کاهش جمعیت و همچنین پیری افراد که در سن اشتغال به سر می‌برند در میان مدت به کاهش رشد اقتصادی آلمان منجر خواهد شد.

پیامدهای پیری جمعیت آلمان بر رشد اقتصادی این کشور
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ بانک مرکزی آلمان روز دوشنبه پیش بینی کرد پیر شدن جمعیت این کشور در میان مدت به رغم توسل به مهاجران از رشد اقتصاد نخست اروپا مانع خواهد شد.

بانک مرکزی آلمان در گزارش ماه آوریل خود اعلام کرد «کاهش جمعیت و همچنین پیری افراد که در سن اشتغال به سر می برند در میان مدت به کاهش رشد اقتصادی آلمان منجر خواهد شد.»

تحول جمعیتی آلمان و  بازنشستگی افراد به سقوط بالقوه رشد اقتصادی منجر خواهد شد. این کاهش از یک و بیست و پنجم صدم درصد در سال در دوره 2011 تا 2016 در دهه آتی به کمتر از یک درصد خواهد رسید.

بر اساس پیش بینی ها، جمعیت شاغل ( از 15 تا 74 سال ) در آلمان تا سال 2025 دو و نیم میلیون نفر کاهش می یابد. این کاهش برای  60 تا 74 سال سه میلیون نفر، 45 تا 54 سال سه و نیم میلیون نفر و 15 تا 29 سال حدود دو و نیم میلیون نفر خواهد بود.

مهاجران و استفاده از کارگران مسن تا حدودی تواند از پیامدهای منفی تغییرات جمیعتی بکاهد اما این تاثیرگذاری موقت خواهد بود. به رغم این وضع آلمان موتور اقتصاد اروپا به حساب می آید و سال 2016 رشد اقتصادی مستحکم یک و نهم دهم درصدی را تجربه کرد. میزان بیکاری در آلمان ماه مارس به پایین ترین سطح بعد از اتحاد این کشور یعنی پنج و هشت دهم درصد رسید.

بیش از یک و نیم میلیون آواره که از سال 2015 وارد آلمان شده اند و برای ساخت آینده نیروی کاری مورد استقبال به حساب می آیند به نظر می رسد در آمارها هنوز جایگاه چندانی ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار