کدام کشور‌ها بالاترین بودجه نظامی سال 2016 را در جهان داشتند؟+ نقشه

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی در استکهلم فهرست کشورهایی که بالاترین بودجه نظامی سال ۲۰۱۶ را داشته‌اند، معرفی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العربیه؛ موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی در استکهلم (SIPRI) در جدیدترین گزارش سالانه خود فهرست کشورهایی که بالاترین بودجه نظامی سال ۲۰۱۶ را در اختیار داشتند، معرفی کرد.

آمریکا در این فهرست جایگاه نخست را از آن خود کرده است. بودجه نظامی این کشور برای نخستین بار از سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است و با رشد ۱.۷ درصدی به ۶۱۱ میلیارد دلار رسیده است. علل اصلی پایین بودن بودجه نظامی آمریکا در ۵ سال گذشته را می‌توان در بلاتکلیفی اقتصادی و پایان دادن به حضور گسترده نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان جستجو کرد.

کدام کشور‌ها بالاترین بودجه نظامی را در جهان دارند؟ +نقشه

چین در این فهرست جایگاه دوم را از آن خود کرد. بودجه نظامی این کشور با رشد ۵.۴ درصد‌ی نسبت به سال گذشته میلادی به ۲۱۵ میلیارد دلار رسید. گفته می‌شود پیش بینی بروز تنش‌ها در شبه جزیره کره از مهمترین دلایل افزایش بودجه نظامی این کشور است.

روسیه برای دومین سال متوالی در جایگاه سوم فهرست کشورهایی که بالاترین هزینه‌های نظامی را دارند، قرار گرفت. به رغم بهای پایین نفت و تحریم‌های اقتصادی غرب، بودجه نظامی روسیه در سال ۲۰۱۶ با رشد ۵.۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ به ۶۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید. این آمار بالاترین نسبت تولید ناخالص داخلی روسیه را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق رقم زده است.

سقوط بهای نفت و مشکلات اقتصادی مرتبط با آن موجب شد بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت، مجبور به کاهش هزینه‌های نظامی خود شوند. نمونه آن کشور عربستان سعودی است که در سال ۲۰۱۵ به صورت مشترک با روسیه در جایگاه سوم کشورهایی با بالاترین بودجه نظامی قرار گرفت، ولی سقوط بهای نفت موجب شد این کشور با کاهش ۳۰ درصدی، بودجه نظامی خود را در سطح ۶۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار حفظ کند و در جایگاه چهارم فهرست سال ۲۰۱۶ قرار بگیرد. با این وجود، عربستان به دلیل ادامه جنگ در یمن همچنان یکی از بزرگترین خریداران تسلیحات در جهان است.

بودجه نظامی هندوستان در سال ۲۰۱۶ حدود ۸.۵ درصد رشد داشته و به ۵۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید. این کشور در جایگاه پنجم فهرست قرار گرفت.

بودجه نظامی کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، پاکستان، کره شمالی و جنوبی در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز با رشد همراه بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
alireza
۱۷:۱۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
بر کسی پوشیده نیست که اگه، بحث ارزش پولی و مقایسه با دلار و یرو مطرح نبود. و فقط رقم پول در نظر گرفته میشد قطعا ما بعد ار عربستان قرار میگرفتیم.فقط خدا میدونه شایدم اول بودیم متاسفانه
آخرین اخبار