کرمانشاه؛

عوامل تقويت استحکام خانواده از منظر ائمه

هدف اساسى دين اسلام، تربيت انسان‏ ها و تامين سعادت بشر در تمام ابعاد وجودی، در تمام مراحل زندگى است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛پيامبران الهى به ويژه پيامبر اسلام‏(ص) ، براى اين هدف مقدس مبعوث شده و در اين راه نهايت‏ سعى خود را مبذول نموده‏ اند و در انجام اين ماموريت،‏ به نيازها، ويژگی ها و علايق فطرى بشر به عنوان يك اصل مسلم توجه فراوان داشتند. به همين جهت دستورات تربيتى اسلام و فرهنگ حيات بخش اهل بيت‏( ع )، دقيقاً در راستاى پرورش فطرى انسان‏ها،تدوين شده است. خداوند متعال براى تربيت افراد بشر، كانون پر مهر خانواده را بهترين محيط تربيتى انسان قرار داده است. در اين مقاله به بررسى راه هاى تقويت عواطف اعضاى خانواده، در پرتو سيره و سخنان اهل بيت‏(ع) مى ‏پردازيم.
راههاى تقويت عواطف در خانواده
1 - گفت وگوهاى محبت‏ آميز:
يكى از راههاى استحكام بنيان خانواده ، توجه به ارتباط كلامى است. سخنان عاطفى و بهره‏ گيرى از كلمات دلنشين و خطاب ‏هاى شايسته و محبت‏ آميز، مخاطب را جذب مى‏كند. خواسته يا ناخواسته از گوينده راضى شده،و در دلش نوعى احساس محبت نسبت‏ به او ايجاد می شود.
اگر در خانواده‏اى مرد يا زني با عبارات زيبا و دلپذير همسرش را صدا كند، علاوه بر اين كه به فرزندان چگونه سخن گفتن را می آموزد، در قلب او جايگاه ويژه‏ اى خواهد يافت. اميرمؤمنان (ع ) مى‏فرمايد: زيبا سخن بگوييد تا سخن زيبا بشنويد.»
2 - صدا كردن با بهترين نام:
صدا كردن همسر با نامى كه بيشتر دوست دارد، در ايجاد انس و الفت در ميان زوجين تاثير به سزايى خواهد داشت. پيامبر گرامى اسلام( ص ) توصيه فرموده اند كه براى افزايش مهر و صفا در ميان مسلمانان، همديگر را با نام زيبا و محترمانه صدا بزنند
3 - سلام كردن به همديگر:
طبق آموزش‏هاى اسلام، سلام كردن با صداى رسا و واضح و با آهنگى عاطفى و جذاب موجب تقويت روابط بين زن و شوهر خواهد شد. سلام با لحنى عاطفى، كينه‏ ها را از بين برده، روحيه را تقويت كرده و دل‏ها را به هم نزديك می نمايد. سلام دادن به جمع خانواده و به ويژه زن و شوهر به يكديگر، نشاط آور و فرح ‏بخش است.
امام صادق عليه السلام فرمود: وقتى شوهر به خانه وارد می شود ، بايد به اعضاى خانواده (به ويژه همسرش) سلام كند.
4 - اظهار علاقه و ابراز محبت :
زوج جوانى كه با هم پيمان زناشويى می بندند، معمولا بر مبناى علاقه درونى و عشق پاكى است كه به يكديگر دارند. اما آنچه كه در اسلام تاكيد شده، بنيان خانواده را تقويت می ‏كند و محبت و الفت را ميان زوج جوان افزايش می دهد، اظهار و ابراز آن است.
امام صادق ‏عليه السلام می فرمايد: هرگاه شخصى را دوست داشتى، دوستى خود را به او اعلام كن ، زيرا اين عمل انس و الفت را بين شما پايدارتر می كند.»
5 - دلجويى، استقبال، بدرقه:
خانواده براي انسان كانون آرامش و راحتي است. مردى كه بيرون ازمنزل با انواع مشكلات درگير است و با ناملايمات فراوانى برخورد می كند، دوست دارد هنگام برگشت ‏به خانه كسى از او دلجوئى كند، حرف دلش را بشنود و با سخنان آرام بخش خود،مرهم دردهاى انباشته دل او باشد. دلش می خواهد هنگامى كه در منزل را باز می كند، كسى با چهره‏اى گشاده، لبى خندان و لحنى عاطفى از او استقبال نموده و آنچه را كه در دست دارد، با تكريم از او تحويل بگيرد و اين فرد جز همسر صالح و مهربان او فرد ديگرى نخواهد بود. در اين صورت چنين زنى از دوستان خدا بوده و پاداش بزرگى خواهد داشت.
6 - فراهم نمودن مخارج خانواده:
مردبه عنوان مدير خانواده، مسؤوليت فراهم كردن وسائل مورد نياز از قبيل خوراک و پوشاک و... اعضاى خانواده را به عهده دارد. در اين مورد اگر مردان با ايمان وظيفه خويش را در مورد به دست آوردن روزى حلال و پاكيزه به خوبی انجام دهند، مقامي بس بلند، در پيشگاه خداوند متعال كسب خواهند نمود.
امام باقر(ع ) فرمودند: هر كس در دنيا به دنبال روزى حلال برود،به قصد اين كه نيازمند و محتاج ديگران نباشد و مخارج زن و فرزندش را تامين نمايد و به همسايه ‏ها [و همنوعان مستمند خود] يارى رساند، چنين فردى در روز قيامت ‏با سيمايى [نورانى] مانند ماه شب چهارده با خداوند ملاقات خواهد كرد.»
8 - هديه دادن به همسر:
احترام به شخصيت افراد، در وجود آنان عشق و محبت می ‏آفريند. هديه دادن نوعى احترام به طرف مقابل محسوب می شود و انسانى كه هديه را می گيرد بى‏اختيار و از روى فطرت خدادادى خويش، مهر و محبت هديه دهنده را در دل خود جاى می دهد. اين نكته در روابط زناشويى از اهميت‏خاصى برخوردار است و عامل مهمى در ايجاد انس و الفت و هم گرايى نسبت ‏به زن و مرد به شمار می رود .
تهيه و تنظيم: مرکز خدمات روانشناسي آرامش معاونت اجتماعي پليس کرمانشاه
 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.