تظاهرات در استانبول در اعتراض به نتیجه همه پرسی ترکیه

صدها نفر در اعتراض به پیروزی ادعایی همه پرسی 16 آوریل درباره افزایش اختیارات رئیس جمهور ترکیه تظاهرات کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ­صدها نفر روز یکشنبه در استانبول در اعتراض به پیروزی ادعایی رای « آری » در همه پرسی 16 آوریل درباره افزایش اختیارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تظاهرات کردند.

همه پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه با 51 و 41 صدم درصد، پیروزی کم رنگ تر از آنچه که پیش بینی می شد برای اردوغان به دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، مخالفان اعلام می کنند در صورتی که همه پرسی به صورت قانونی برگزار می شد نتیجه بر عکس این رقم می خورد.

حدود هزار نفر از طرفداران حزب اصلی مخالفان دولت ترکیه یعنی حزب جمهوریت خلق در اعتراض به نتایج اعلام شده همه پرسی، در میدان نمادین تقسیم تظاهرات کردند.

این تظاهرات با نود و هفتمین سالگرد افتتاح پارلمان ترکیه هم زمان شد که به عنوان روز حاکمیت ملی جشن گرفته می شود.

در آن سوی بسفر در منطقه تاریخی کادی کوی صدها تظاهرکننده دیگر مخالفت خود را با نتایج همه پرسی اعلام کردند. روی یک پلاکارد «همه پرسی را لغو کنید» دیده می شد.

نتیجه همه پرسی بعد از آن با اعتراض مخالفان رو به رو شد که شورای عالی انتخابات در آخرین دقایق رای گیری تصمیم گرفت برگه های بدون مهر رسمی را معتبر اعلام کند.

پارلمان ترکیه روز یکشنبه نشست ویژه ای برگزار کرد که با بحث های داغ کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوریت خلق و بینعالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه همراه بود.

قلیچدار اوغلو در این نشست گفت: «تاریخ، نمایندگانی را که اجازه دادند حاکمیت کشور به یک نفر سپرده شود فراموش نخواهد کرد».
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار