یاسوج؛

حفاری های بی حاصل سودجویان آثار باستانی

مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 99 درصد از حفاری ‌های غیرمجاز سودجویان آثار تاریخی بدون نتیجه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛  مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه امروزه عده ‌ای به دنبال دست‌ درازی به میراث تاریخی که هویت و شناسنامه یک ملت است،هستندگفت: طبق گزارش و کشفیات میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، ۹۹ درصد از حفاری ‌های غیرمجاز در استان خالی از هرگونه شیء تاریخی است. 

محمود باقری افزود: ثبت هفت اثر به صورت ملی از مهم ‌ترین اقدامات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در سال گذشته بود.

وی ادامه داد: از هفت اثر ملی، چهار اثر از جمله ( لباس محلی زنان ومردان، زیورآلات سنتی، میخک و میلو و آوازهای محلی ساز و نقاره) در فهرست آثار فرهنگی است.

باقری گفت: منطقه ی مهریان، محوطه تاریخی روستای کردلاغری و مقبره شهید طیب از جمله آثاری بودند که در سال گذشته ثبت آثار ملی شدند.

وی از تلاش برای تعیین حریم به منظور حفاظت بیشتر از آثار تاریخی کهگیلویه و بویراحمدخبر داد و افزود: پرونده ۱۵ اثر تاریخی با هدف تعیین حریم به سازمان مرکزی ارسال شده که به زودی تایید نهایی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، از ارسال پرونده سه اثر معنوی برای ثبت ملی به سازمان مرکزی خبر داد و گفت: تلاش می ‌کنیم در سال جدید برخی آداب و رسوم مردم استان که منسوخ و فراموش شده احیا شوند.


انتهای پیام/ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.