اهواز؛

وابستگی نفتی واقعیت تلخ در اقتصاد کشور

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز واقعیت تلخی که در اقتصاد کشور وجود دارد اتکاء کشور به نفت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ علی گلمرادی،عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: صنعت نفت در راستای اقتصاد مقاومتی برای خروج از خام فروشی و توجه به زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی برنامه ریزی و جدیت به خرج دهد.

وی افزود: وابستگی حیات اقتصاد کشور  به نفت یک واقعیت تلخ است و امیدواریم سایر ظرفیت‌ها نیز مورد توجه جدی‌تری قرار بگیرند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه صنعت نفت در تامین بخش قابل توجهی از بودجه کشور نقش آفرینی می‌کند اما لازم  است در چهار موضوع  به موازات فعالیت این صنعت اقدامات عملی ملموسی صورت گیرد.

وی در تشریح این چهار موضوع تصریح کرد: اول اینکه صنعت نفت باید در راستای اقتصاد مقاومتی برای خروج از خام فروشی و توجه به زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی برنامه ریزی و جدیت به خرج دهد.

گلمرادی اظهار داشت: دوم لزوم توجه به مسئولیت اجتماعی وزارت نفت است و اینکه باید متفاوت با سالیان گذشته بیشتر به مردمان  و ساکنین مناطق نفت خیز و گازخیز کشور توجه شود.

نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان گفت: امروزه وضعیت استانهایی همچون خوزستان، بوشهر وسایر استان‌های نفتی با وجود ظرفیت‌های گسترده در حوزه نفت و گاز وپتروشیمی، به لحاظ امکانات خدماتی، بهداشتی، درمانی و عمرانی وضعیت خوبی نیست و این در شأن مسئولان این نظام مقدس نیست.

وی ادامه داد: سومین موضوع نابسامان بودن شرایط و وضعیت منابع انسانی و کارکنان صنعت نفت است که متاسفانه با توجه به تغییر  و تحوالت اخیر از طریق توسعه و بعضا ًخصوصی سازی، وضعیت استخدامی و شرایط کاری تعداد زیادی از کارکنان نیازمند بازنگری و تغییر وضعیت آنها است که با توجه به نقش ارزنده منابع انسانی در تولید و پیشرفت  کشور باید با حساسیت بیشتری پیگیری شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چهارم اینکه باید متناسب با توسعه صنعت نفت و انرژی و گسترش کارخانجات و تاسیسات نفتی و پتروشیمی،  باید به همان میزان به امکانات ایمنی، امداد و نجات و بهداشت و درمان در آن مناطق توجه شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد  بدلیل عدم توجه مسئولان و مدیران ذی ربط این موضوع در صنعت نفت مغفول مانده و در حوادث آتش سوزی کارخانه  پتروشیمی در سال گذشته این مشکل بصورت ملموس خودنمایی کرد.

گلمرادی تصریح کرد: متاسفانه هم تجهیزات و امکانات آتش نشانی کم بود و هم در بررسی‌های بعمل آمده عدم توجه به پیشگیری مشخص شد. البته در این راستا خدمات و امکانات  بهداشتی و درمانی با توجه به آلاینده بودن این صنایع و احتمال بروز حوادث ناگوار جانی بسیار ناچیز بوده و نیاز  است احداث بیمارستان‌های مجهز در زمینه درمانهای خاص و سوانح و سوختگی مورد توجه جدی‌تری قرار گیرد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار