در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

خرما‌ گران شد/ استقبال از ماه رمضان با کاهش عرضه خرما در بازار

دبیر انجمن خرما گفت: دلالان خرما با کاهش عرضه و افزایش قیمت به استقبال ماه‌ رمضان رفتند.

خرما‌ گران شد/ استقبال از ماه رمضان با کاهش عرضه خرما در بازارعلی اصغر موسوی دبیر انجمن خرما در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نوسانات اخیر قیمت خرما در بازار اظهار داشت: متولیان تنظیم بازار محصولات کشاورزی باید نسبت به تحرکات دلالان هوشیار باشند چراکه آن‌ها طبق روال همه ساله با اقداماتی نظیر خرید خرما و دپو ‌آن در سردخانه‌ها و به راه‌ انداختن کمبود ساختگی اقدام به تنش قیمت در بازار می‌نمایند.

وی در خصوص وضعیت تولید در سال زراعی جاری افزود: در سال زراعی جاری همانند سال گذشته خرما بیش از نیاز کشور تولید شد به طوری که هم‌اکنون با مازاد خرما رو‌به‌رو هستیم از این رو افزایش قیمت ارتباطی به وض عیت تولید ندارد.

به گفته موسوی طی 15 سال اخیر یک میلیون تن خرما در کشور تولید می‌شود که 500هزار تن‌ آ‌ن در داخل مصرف و به سبب عدم برنامه‌ریزی صادراتی تنها 100 هزار تن آن به بازارهای هدف صادر و مابقی به عنوان خوراک دام و غیره مصرف می‌شود.

دبیر انجمن خرما ادامه داد: دلالان خرما در ابتدای فصل با قیمتی بالغ بر 2 هزار تومان اقدام به خرید خرما از تولید‌کنندگان می‌نمایند و پس از احتکار در سردخانه‌ها در ایام پرمصرف چند برابر قیمت واقعی محصول را روانه بازار می‌نمایند.

وی با بیان اینکه دلالان خرما با کاهش عرضه و افزایش قیمت به استقبال ماه رمضان رفتند عنوان کرد: این فصت‌طلبان با اقداماتی برنامه‌ریزی شده تصمیم‌ بر آن دارند که در این ایام پرمصرف سود‌های هنگفتی به جیب بزنند.

موسوی در خصوص اقدامات حمایتی دولت در جهت جلوگیری از نوسانات قیمت بیان کرد: تا اواسط دولت دهم سالانه بودجه‌ای به مبلغ 200میلیارد تومان در اختیار ستاد خرما متشکل‌ از بخش خصوصی و دولتی قرار می‌گرفت که آنها می‌توانستند قیمت‌ها را به نفع تولید‌کننده‌ و در ایام پرمصرف به نفع مصرف‌کننده تغییر دهند ضمن آنکه بازارهای صادراتی را نیز مدیریت کنند که متاسفانه با قطع این بودجه و برچیده‌ شدن ستاد خرما دلالان وارد میدان شدند.

دبیرانجمن خرما با اشاره به ظرفیت تولید خرما در کشور گفت: در حال حاضر به سبب شرایط اقلیمی خاص در مناطق جنوبی توان بیش از 70 میلیون تن تولید خرما در کشور وجود دارد که برای تحقق این میزان احیای ستاد خرما ضروری است چراکه بسیاری از نخل‌داران به سبب عدم صرفه‌ اقتصادی نخلستان‌های خود را رها کردند.

موسوی با بیان اینکه اکثر کارخانه‌های فراوری خرما در تعطیلی به سر می‌برند افزود: 110 کارخانه فراوری خرما کمتر از ده‌تای آن در حال فعالیت هستند که از دولت انتظار می‌رود ستاد خرما را هرچه سریعتر احیا نمایند، چراکه با این کار شیرینی بازار خرما به کام تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان می‌رسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: هوشیار ، خرما ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۳۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
هیچگونه اقدامی صورت نمی گیرد حتی اگر مردم شکایت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
حتي به روزه داران هم رحم نمي كنند
آخرین اخبار