ذوالفقاری در نشست خبری:

راه‌اندازی پایگاه اینترنتی برای انجام تبیلغات کاندیداها/ اطلاعات امنیتی انتخابات در فضای مجازی رصد می‌شود

معاون امنیتی وزارت کشور گفت: اطلاعات امنیتی انتخابات در فضای حقیقی و مجازی رصد می‌شود. همچنین برای کمیته انتظامات و برنامه‌های مرزی کشور و شعب اخذ رای برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

راه‌اندازی پایگاه اینترنتی برای انجام تبیلغات کاندیداها/اطلاعات امنیتی انتخابات در فضای مجازی رصد می‌شود
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان حسین ذوالفقاری رئیس ستاد امنیت انتخابات در نشست خبری که عصر امروز چهارشنبه در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: از شهریور ماه سال گذشته اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم برای تامین امنیت انتخابات در نظر گرفته شد.

وی افزود: در حال حاضر مرحله ثبت‌نام را پشت سر گذاشتیم و در بررسی صلاحیت داوطلبان به سرمی‌بریم همانطور که می‌دانید پس از اتمام بررسی صلاحیت‌ها تبلیغات داوطلبان آغاز می‌شود و به تدریج ایام رای گیری نزدیک خواهد شد؛ بنابراین برای تمامی مراحل انتخابات آسیب‌های امنیتی را شناسایی کردیم.

ذوالفقاری ادامه داد: خوشبختانه اشراف اطلاعاتی خاصی در حوزه تامین امنیت انتخابات داریم و هیچگونه تهدیدی در این زمینه وجود ندارد البته این مسئله به معنای آن نیست که  تاثیرگذاری‌های انتخابات مورد شناسایی واقع نشده است.

رئیس ستاد امنیت انتخابات یادآور شد: ستاد امنیت انتخابات با حضور اعضای آن متشکل از ستاد کل نیروهای مسلح،‌ ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و صدا و سیما به طور مستمر تشکیل شده و پیش‌بینی‌های لازم نیز در این زمینه صورت گرفته است.

معاون امنیتی وزارت کشور خاطر نشان کرد: امور مربوط به اطلاعاتی امنیتی انتخابات در فضای حقیقی و مجازی رصد می‌شود. همچنین برای کمیته انتظامات و برنامه‌های مرزی کشور و شعب اخذ رای برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

وی از تهیه اطلس انتخابات ریاست جمهوری و شورای خبر داد و اظهار داشت: پس از تدوین اطلس امنیت آن را به استانهای مختلف ارسال کردیم و مناطقی که مستعد آسیب پذیری شناسایی شدند. دستورالعمل انتخابات مربوط به انتخاب بود به صورتی که مستمر برای استانداران و فرماندارن به منظور ساماندهی فعالیت کاندیدا تهیه و روز گذشته تصویب شدند.

ذوالفقاری متذکر شد: کاندیداهایی که قصد انجام تبلیغات دارند می‌توانند با مراجعه به سایت طراحی شده www.samandehi.ir درخواست خود را ثبت و تبلیغات را آغاز کنند. نسخه‌ای از این ثبت‌نام در وزارت کشور ثبت می‌شود.

رئیس ستاد امنیت انتخابات ادامه داد: بیش از 260 هزار نیرو در امر تامین امنیت انتخابات به صورت مستقیم فعالیت دارند و بیش از 40 فروند بالگرد ستادهای انتخاباتی استانها را حمایت می‌کنند همچنین وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی مسئولیت رصد انتخابات را بر عهده دارند.

معاون امنیتی وزارت کشور تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات تامین امنیت مرزهای کشورمان افزایش می‌یابد در این زمینه هماهنگی‌های لازم را با دستگاه قضا انجام داده به طوریکه بازرسی‌ها با همکاری قاضی ویژه مشکلات پیش آمده را برطرف خواهند کرد.

وی با بیان اینکه کمیته قضایی در استانها تشکیل شده تا امور مربوط به جرائم انتخاباتی را پیگیری کنند گفت: حضور برخی داوطلبان در اماکن عمومی طبیعی بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما اگر فردی اقدامات تبلیغاتی خود را آغاز کند در حالی که هنوز زمان آن فرا نرسیده این اقدام ممنوع است و مطابق قانون با او برخورد خواهد شد. اما اگر به هر صورتی به عنوان شهروند در اماکن خاص حضور یابد این مسئله خلاف قانون نخواهد بود.

ذوالفقاری در پاسخ به سالی مبنی بر اینکه واکنش وزارت کشور در برابر عدم تمکین داوطلبان از رد صلاحیت آنها چه خواهد بود افزود: قاعدتا داوطلبان به قانون پاییبند خواهند بود اما بی‌قانونی ممنوع است واگر کاندیدایی قانون گریزی کند پیش‌بینی‌های لازم را در این زمینه صورت داده‌ایم و تذکر و توجیهات به وی منتقل خواهد شد. بدیهی است که اگر مشکلی از سوی آنها ایجاد شود برخورد جدی خواهیم کرد.

رئیس ستاد امنیت انتخابات درباره استفاده کاندیدا از سایتها و کانالهای مجازی خاطر نشان کرد: زمانی که کاندیدا برای انجام تبلیغات در سایت تعیین شده اقدام به ثبت‌نام کردند نماد یا لوگویی از سوی وزارت ارشاد دریافت خواهند کرد که نشانه تبلیغات شخصی آنها خواهد بود به هر حال محدودیتی برای استفاده کاندیدا از فضای مجازی وجود ندارد و وزارت کشور به منظور صیانت از فعالیت تبلیغات و جلوگیری از نابسامانی‌ها این طرح را در نظر گرفته است.

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه برنامه وزارت کشور برای جلوگیری از انحراف در میتینگ‌های تبلیغاتی چه خواهد بود افزود: معیار اصلی و واقعی رعایت قانون بوده برخی جرائم عمده در انتخابات تعیین شده است. باید گفت برگزاری تجمعات و نشست‌ها قوانین خاصی دارد اما همانطور که می‌دانید راه‌اندازی کارناوالها خلاف قوانین انتخابات است بر این اساس تبلیغات برای داوطلبان مشکلی ندارد اما توهین به کاندیدای دیگر قابل پیگیری بوده و افراد در این زمینه حق شکایت دارند.

ذوالفقاری تاکید کرد: مرجعی به جز وزارت کشور اجازه اعلام نتیجه انتخابات را ندارد و اگر کاندیدایی که رد صلاحیت شده اقدام به انجام تبلیغات کند عملی خارج از چارچوب قانون مرتکب شده و مطابق ضوابط با او برخورد خواهد شد.

رئیس ستاد امنیت انتخابات گفت: برگزاری تجمعات در اماکن سرپوشیده مجاز بوده و در این زمینه نیاز به ارائه مجوز وجود ندارد اما برگزاری این گونه نشست‌ها در اماکنی همچون خیابانها که فضای آنها سرپوشیده نیست قطعا نیاز به ارائه مجوز از سوی کاندیدا دارد. 

وی خاطر نشان کرد: کاندیدایی که مسئولیت خاصی بر عهده دارند جایگاهشان در کمیسیون حفاظت شخصیتها تعریف شده است لذا می‌توان گفت امنیت آنها تامین خواهد شد اما اگر کاندیدایی فاقد جایگاه حقوقی باشد پیش‌بینی‌های لازم را برای حفاظت آنها نیز در نظر گرفته‌ایم.

ذوالفقاری با اشاره به تهدید‌های امنیتی و جاسوسی خارجی بیان داشت: به جز کسانی که اشکارا در رسانه‌های خارج کشور اقداماتی داشتند مسئله دیگری از سوی فضای رسانه‌ای خارج از کشور انجام نشده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: دولت ، انتخابات ، امنیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار