ساری،

ترامادول داروی اعتياد آور خطرناک

ترامادول داروی اعتیادآور است که مصرف بدون وقفه آن سبب ايجاد مقاومت بدنی نسبت به مواد اپيوييدی شده و دوز مصرف آن بايد افزايش يابد تا اثری مشابه مقدار مصرف اوليه را ايجاد كند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، پایگاه خبری پلیس اعلام کرد: مكانيسم عملكرد ترامادول به دو گونه است: اول اينكه مثل ديگر داروهای اوپيوييد (مشتقات ترياک) آگونيست گيرنده های مو است، البته خاصيت چسبندگی ترامادول به گيرنده های مو بسيار ضعيف است.

ماده متابوليزه شده او دسمتيل ترامادول نسبت به عنصر مادر خاصيت چسبندگی بيشتری به گيرنده های مو دارد و خاصيت مخدری قوی تری از خود به جا می گذارد .

در وهله دوم باعث جلوگيری از بازجذب نورآدرنالين و سروتونين می شود و غلظت اين دو ماده را در سيناپس بالا می برد ، اين امر باعث ايجاد نوعی خاصيت ، مانند داروهای ضد افسردگی و همچنين هوشياری می شود و برعكس مرفين فرد مصرف كننده را فعال تر می كند .

تركيبات و شكل ظاهری :

ترامادول معمولا به شكل نمک هيدروكلرايد توليد شده و به دو شكل خوراكی ( بيشتر كپسول و قرص ) و آمپول به بازار عرضه می شود .

مقدار جذب و تاثير فرم تزريقی ترامادول بسيار بيشتر از فرم خوراكی است ، در خارج از ايران بصورت قرص ، آمپول ، كپسول و قطره موجود است ، مصرف قطره خوراكی آن رايج تر است و برعكس اكثر داروهای اپيوئيدی شامل قوانين داروهای مخدر نمی شود و با نسخه عادی پزشک قابل تهيه است .

نحوه پيدايش :

اين داروتوسط شركت آلماني گروننتال در دهه 1970 با نام تجاری ترامال ساخته شد.

گروننتال در سال های بعد حق توليد ترامادول را به شركت های متعددی در سراسر دنيا واگذار كرد .

در سال 2013 پژوهشگران فرانسوی ، سوئيسی و كامرونی در پوسته ريشه يک گياه دارويی آفريقايی به نام ترامادول يافتند ، اين كه يک داروی مصنوعی در مقادير قابل توجهی در طبيعت وجود داشته باشد يک پديده بسيار نادر است .

عوارض مصرف :

مصرف بدون وقفه آن در طولانی مدت باعث ايجاد مقاومت بدني نسبت به مواد اپيوييدی شده و دوز مصرف آن بايد افزايش يابد تا اثری مشابه مقدار مصرف اوليه را ايجاد كند ، مدتی بعد از قطع مصرف دارو مقاومت بدنی نسبت به ترامادول و ديگرد مواد اپيوئيدی به حالت اوليه بر می گردد .

با توجه به اينكه مكانيسم كنترل درد در ترامادول مشابه مورفين است ، مصرف مداوم آن منجر به وابستگی فيزيكی و روانی مشابه اعتياد به مواد مخدر می شود و مصرف طولانی مدت منجر به اعتياد به آن شده و درمانی كاملا مشابه با درمان سوء مصرف مواد مخدری چون ترياک ، كراک و هروئين دارد .

عوارض جانبی:

عوارض سيستم عصبی مركزی: سرگيجه ، سردرد ، خواب آلودگی ، تحريک دستگاه عصبی مركزی ، اضطراب ، كاهش هوشياری ، اختلال تعادل ، سرخوشی ، عصبی شدن ، اختلال خواب ، تشنج و ضعف

عوارض قلبی عروقی: اتساع عروق

عوارض پوستی: خارش ، تعريق بيش از حد و ضايعات جلدي

عوارض گوارشی: تهوع ، يبوست ، استفراغ ، سوء هاضمه ، خشكي دهان ، اسهال ، درد شكم ، بی اشتهايی و نفخ

عوارض ادراری و تناسلی: تكرر ادرار ، دفع پروتئين در ادرار

عوارض خونی: كاهش سطح هموگلوبين

انتهای یپام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار