کرمانشاه؛

ضرورت استقرار مراکز مشاوره و مددکاری در همه نهادهای حمایتی کلان جامعه

فرمانده انتظامی استان با اشاره به اینکه مشاوران و مددکاران جزو سرمایه های بزرگ نیروی انتظامی هستند، گفت: مشاوره یکی از خدمات اجتناب ناپذیر در فرآیند رشد روانی و اجتماعی انسان ها است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ و به نقل از پایگاه خبری پلیس ،فرمانده انتظامی استان با اشاره به اینکه مشاوران و مددکاران جزو سرمایه های بزرگ نیروی انتظامی هستند، گفت: مشاوره یکی از خدمات اجتناب ناپذیر در فرآیند رشد روانی و اجتماعی انسان ها است، لذا استقرار و ارائه اینگونه خدمات در همه نهادهای حمایتی کلان جامعه که مردم با آنها سر و کار دارند، الزامی است.
 سردار "منوچهر امان اللهی" در جمع مشاوران و مددکاران معاونت اجتماعی انتظامی استان گفت: نياز انسان به راهنمايي و مشورت با ديگران در تصميم گيري، انتخاب و به کارگيري راه حل هاي مناسب در زندگي بر کسي پوشيده نيست، به ویژه در سنيني که فرد ناچار به انجام انتخاب هاي مهمي است و مسلماً مشاوره و راهنمايي کمک شايان توجهي در اقدامات درست و مناسب او خواهد داشت و از خطا رفتن راه ها و تصميمات انتخابي جلوگيري خواهد کرد.
وی افزود: بيشتر عدم موفقيت ها، شکست و در نيمه راه ماندن ها، ناشي از عدم داشتن اطلاعات کافي در زمينه موضوع و انجام انتخاب هاي نادرست است، از اين رو چنانچه انجام مشاوره در زمينه هاي مختلف، همچون مشاوره ازدواج، مشاوره در شرايط بحراني، مشاوره شغلي، تحصیلی و ... اهميت دارد.
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه امروزه اهمیت و جایگاه استفاده از خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی بیش از پیش بر عموم مردم نمایان شده است، تصریح کرد: در حقیقت هرچه بر میزان تحصیلات و آگاهی مردم افزوده می‌شود و هرچه زمان به جلوتر گام برمی‌دارد، علاقه افراد جهت اخذ مشاوره و راهنمایی از مشاوران باتجربه و خبره بیشتر و بیشتر می‌شود.
سردار امان اللهی ادامه داد: طی دو دهه اخیر دیدگاه مردم نسبت به مشاوره مثبت‌تر و بهتر شده است و اگر زمانی تصور بر این بود که روانشناسان صرفاً با بیماران روانی سر و کار دارند و هرکس تحت نظر روانشناس یا روانپزشک باشد، فردی مسئله‌دار است و نمی‌توان روی او حسابی باز کرد، حالا بسیاری از خانواده‌ها متوجه غیرمنطقی بودن این نوع طرز فکر شده و با روی گشاده به روانشناسی و مشاوره نگریسته و از این خدمات استفاده می‌‌کنند.
وی افزود: امروزه با تثبیت شدن این نقش و افزوده شدن بر تعداد روانشناسان و مشاوران و همچنین گسترش دفاتر و کلینیک‌های مشاوره،‌ دسترسی افراد جهت مراجعه و گرفتن مشاوره بیشتر شده تا آنجا که در حال ‌حاضر در دادگاه‌ها، کلانتری‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی نیز شاهد حضور روانشناسان و مشاوران هستیم.
کار مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی یک کار خاموش است
فرمانده انتظامی استان خاطرنشان کرد: مشاوره خانواده فرآیندی است که راه کارهای مناسب برای سازگاری افراد با شرایط عصر کنونی و مدیریت استرس فراهم می‌سازد، علاوه بر این چنین شرایط پیچیده زندگی نیاز افراد به دریافت اطلاعات مناسب در زمینه‌های مختلف را موجب می‌شود، لذا مشاوره خانواده چنین وظیفه‌ای را بر عهده می‌گیرد، به ارائه راهنمایی ، اطلاع رسانی و حل مسائل خانوادگی می پردازد.
سردار امان اللهی گفت: امروزه مشاوره یکی از خدمات اجتناب ناپذیر در فرآیند رشد روانی و اجتماعی انسان ها از نخستین سال های کودکی تا پایان کهنسالی است، لذا استقرار و ارائه این گونه خدمات در همه نهادهای حمایتی کلان جامعه که مردم با آنها سر و کار دارند الزامی است.
وی تصریح کرد: مشاوران و مددکاران جزو سرمایه های بزرگ نیروی انتظامی هستند و حرفه آنها به مراتب از افرادی که صرفاً کار عملیاتی و انتظامی انجام می دهند سخت تر و دشوار تر است، چراکه یک مشاور خوب می تواند مانع بسیاری از ناهنجاری ها و کجروی ها شود و با تخصص و دانش خود مسیر زندگی افراد را تغییر دهد.
این مقام ارشد انتظامی عنوان کرد: در آمارها ارائه شده مشخص گردیده که بیش از 80 درصد از پرونده های ارجاعی به مددکاران و مشاوران مستقر در دوایر اجتماعی کلانتری های کرمانشاه منجر به سازش شده و این  بدان معناست که این مهم جلوی متلاشی شدن کانون گرم خانواده، بزه های اجتماعی و هزاران ناهنجاری دیگر در جامعه را گرفته است.
سردار امان اللهی متذکر شد: ارزش کار مشاوران و مددکاران با هیچ وسیله و ابزاری قابل قیاس نیست و مثال روشن آن هم این است، زمانیکه مشکل روحی و روانی یک فرد دردمند را درمان می کنید، چه کسی خروجی کار شما را می تواند اندازه بگیرد؛ به طور خلاصه می توان گفت کار مرکز مشاوره یک کار خاموش است و اجر و دستمزد واقعی آن در پیشگاه خداوند متعال است.
وی خاطرنشان کرد: پرونده ای که در مراکز مشاوره پیگیری می شود نارضایتی ندارد و طرفین با رضایت کامل و قلبی مرکز را ترک می کنند، اما پرونده هایی که به مقامات قضائی ارجاع می شود حداقل یک طرف پرونده ناراضی است که می طلبد مشاوران و مددکاران با تلاش و جدیت بیشتری نسبت به رضایت بیشتر طرفین در پرونده ها اقدام کنند.
 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار