کمالوندی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سانتریفیوژهای IR8 سال 2024 به تولید انبوه می‌رسد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با وجود محدودیت‌هایی که در غنی‌سازی وجود دارد، سانتریفیوژ IR-8 از سال 2024 به تولید انبوه می‌رسد.

سانتریفیوژهای IR8 از سال 2024 وارد تولید انبوه می‌شودبهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آخرین تحولات در حوزه سانتریفیوژها را گازدهی به IR8 خواند که از دو ماه قبل شروع شده و طی این مدت هم تمام نتایج آزمایشات آن مثبت و امیدوارکننده بوده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه گازدهی معمولا نیازمند یک دوره دو یا سه ساله بعد از آزمایشات مکانیکی است، اظهار داشت: همچنین در این مرحله چندین سال طول می‌کشد تا همه فرآیندها بررسی و پایداری آن مطلوب شود و به صورت تک ماشین و چند ماشین آزمایش شود.

وی با بیان اینکه برخی آزمایش‌ها به صورت مکانیکال بوده و بعد هم با گاز مشابه SF6 انجام می‌شود، تصریح کرد: وقتی به یک ماشین، گاز سنگین داده می‌شود و پایداری آن در مواجهه با گاز سنگین مطلوب است، دیگر می‌توان به این ماشین امیدوار بود و این ماشین برای هر کار دیگری آماده است.

کمالوندی با تاکید بر این مسأله که این ماشین برای ما بیش از 96 درصد امیدوارکننده بوده است، گفت: اما برای تعیین زمانی که این ماشین بتواند به تولید انبوه برسد، باید کمی صبر کرد تا همه آزمایش‌ها انجام و مشخص شود عملکرد اجزای مختلف آن در برابر شرایط مختلفی که با آن مواجه است چگونه خواهد بود .

وی افزود: از طریق این آزمایشات عیوب احتمالی از این مرحله به بعد شناسایی و برطرف خواهد شد.

کمالوندی با یاداوری اینکه این آزمایش‌ها زمان‌بر است تأکید کرد: دوره بازدهی باید با روش‌ها و آبشارهای مختلف آزمایش شود و وقتی که جواب همه اینها مثبت بود می‌توانیم وارد تولید انبوه شویم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در گذشته هم هنگام کار با برخی ماشین‌ها که پیش از این تولید انبوه شده بودند مشکلاتی داشتیم اظهار داشت: افزایش آزمایشات بر روی ماشین‌ها سبب می‌شود بعد از تولید انبوه با کمترین سطح مشکلات روبرو شویم.

وی با اشاره به محدودیت‌هایی که در سطح غنی‌سازی برای ایران وجود دارد، بیان داشت‌: الان نیازی به تولید انبوه IR8 نداریم، اگر چه برنامه تحقیق و توسعه خودمان را قبلا به آژانس داده‌ایم ولی به طور عملی از سال هشتم بعد از برجام(2024) وارد تولید انبوه این ماشین می‌شویم.

کمالوندی با بیان اینکه در حال حاضر هم به اندازه نیازمان تولید این نوع ماشین را داریم تا بتوانیم در مواقع نیاز تعویض کنیم، اظهار داشت:‌ پیش‌بینی ما این است که تا حدود 6 سال دیگر این ماشین تمام تست‌ها و آزمایشات خود را انجام داده و محدودیت‌های برجامی هم کم شده و ما می‌توانیم شروع به تولید انبوه کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار