تلاش دادستان کل انگلیس برای لغو پیگرد قانونی بلر

دادستان کل انگلیس به دنبال راهکاری است تا "تونی بلر" را از محاکمه به دلیل مشارکت در جنگ عراق معاف کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت؛ "جرمی رایت،" دادستان کل انگلیس، دادخواستی تنظیم کرده است که به طور مستقیم از "تونی بلر"، نخست وزیر سابق این کشور، در پرونده آغاز جنگ عراق حمایت می‌کند. 

"عبدالوحید شنان الرباط"، رئیس سابق ستاد ارتش عراق، از مدتها پیش به طور جدی طرح شکایت از تونی بلر را دنبال می‌کند. "رایت" به عنوان یکی از مقامات ارشد حقوقی لندن،  برای خنثی کردن تلاش‌های این مقام سابق ارتش عراق وارد عمل شده و قصد دارد در روند پرونده نخست وزیر سابق دخالت داشته باشد. وی مدعی است در قانون اساسی انگلیس جرمی به نام "تهاجم" وجود ندارد و پیگرد بلر غیرقانونی است. 

"مایکل اسنو"، قاضی انگلیسی، نوامبر گذشته به نفع بلر رای داد و مدعی شد نخست‌وزیر سابق انگلیس درباره جنگ ۲۰۰۳ عراق مصونیت قضایی دارد. به ادعای این قاضی، بررسی پرونده او شامل "قانون اسرار رسمی" می‌شود و نباید به آن پرداخت.

این نخستین بار بود که تلاش ژنرال "عبدالوحید" برای محکوم کردن تونی بلر به اتهام ارتکاب جرم "تهاجم" ناکام ماند.

دادستان کل انگلیس با گذشت یک سال از دادگاه نوامبر تونی بلر، رسما درخواست کرد تا به جلسات آتی دادگاه بپیوندد و مانع از به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای پیگرد قضایی بلر شود.

"رایت" مدعی شد این پرونده بسیار ناامید کننده است زیرا در قانون انگلیس اساسا جرم "تهاجم" وجود ندارد. در دادخواست حقوقی دادستان کل آمده فقط پارلمان، مرجعی قانونی برای تعیین جرم بودن اقدامات مختلف است و دادگاه‌ها در این مورد واجد شرایط نظردهی نیستند. 

خانواده‌ سربازان انگلیسی قربانی در جنگ عراق نیز از جمله شاکیان تونی بلر هستند. وکلای خانواده سربازان انگلیسی معتقدند شواهدی دال بر سوءاستفاده بلر از اختیارات قانونی وجود دارد. به گفته آنها بلر برای توجیه آغاز جنگ در عراق، پارلمان را گمراه کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
اینام چه نبش قبری میکنن . معلوم نیس بلر چیکار کرده که باهاش بد شدن مطمئنا جنگ عراق نبوده چون اینا دلشون بحال عراقیا نسوخته
آخرین اخبار