رییس پیشگیری و مقابله با حوادث وزارت بهداشت عنوان کرد؛

راه‌اندازی طرح آموزش پیشگیری خانوارها از بلایای طبیعی/ سالیانه ۹۰۰ نفر در اثر بلایای طبیعی فوت می‌کنند

رییس پیشگیری و مقابله با حوادث وزارت بهداشت گفت: راه اندازی طرح آموزش پیشگیری خانوارها از بالایای طبیعی با هدف کاهش فوت شدگتن و مصدومان حوادث انجام شده است.

راه‌اندازی طرح آموزش پیشگیری خانوارها از بلایای طبیعی/ سالیانه ۹۰۰ نفر در اثر بلایای طبیعی فوت می‌کنند
به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اردلان رئیس پیشگیری و مقابله با حوادث وزارت بهداشت اظهار داشت: در هر سال به طور متوسط ۹۰۰ نفر در اثر حوادث طبیعی فوت می‌کنند و یک و نیم میلیون نفر نیز تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند. حادثه اخیر در اثر بارندگی رخ داد و امکان پیش حادثه سیل برق‌آسا نبود و بارندگی در یک دوره کوتاه سه ساعته منجر به سیل‌های برق‌آسا می‌شود.
 
وی بیان کرد: نقاط تحت تاثیر این سیل شهرستان عجب شیر و آذر شهر است و ۴ نفر نیز در اثر رانش زمین در کردستان فوت می‌کنند. بلافاصله تیم‌های ارزیابی به منطقه اعزام و مصدومان را به بیمارستان منتقل کردند. زنان باردار در روستای چنار نیز به بیمارستان‌ها منتقل شدند. در روستای چنار آبرسانی توسط تانکر‌ها انجام می‌شود و تیم‌های مستقر ما بهداشت آب را چک می‌کنند؛ همچنین تیم‌های سلامت و بهداشت روان برای بازماندگان با همکاری سازمان بهزیستی برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اند.
 
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده میزان آمادگی مردم ایران در مقابل بلایای طبیعی ۹.‌۳ از ۱۰۰ بوده است که این عدد در سال ۸.‌۵ از ۱۰۰ بوده است.
 
اردلان تاکید کرد: در این راستا وزارت بهداشت آموزش‌هایی را در نظر گرفته است که در سال ۹۵ حدود ۱۰ درصد خانوار‌ها توسط بهورز‌ها و رابطین سلامت آموزش داده شدند. یکی دیگر از اقدامات ما از طریق همکاری با سازمان هلال احمر تحت عنوان طرح خادم صورت گرفته است.
 
وی ادامه داد: در سیل اخیر برخی از مردم کم توجهی کردند برای مثال در روستای چنار بیشتر مردم در حریم رودخانه زندگی میکردند همچنین در منطقه آذر شهر چنانچه محل دسترسی به روستا در کنار حریم رودخانه ساخته نمیشد احتمال فوتی ها کمتر بود.

اردلان گفت: در استان گلستان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با همکاری مدیریت بحران استانداری کمیته پیش بینی از بلایا را ترتیب داده‌اند که در شرایط پایلوت قرار دارد که به ازای هر حادثه طبیعی شرایط را بررسی می‌کنند. کاهش بحث‌های خطر یا بلایا بحث یک روزه یا دوروزه نیست امیدواریم با چنین اقداماتی بتوانیم میزان فوتی‌ها را کاهش دهیم.

وی در پایان گفت: به طور کلی میتوان گفت روند مرگ ناشی از سیل طی سه دهه گذشته در ایران رو به کاهش است. بر اساس آخرین آمار سازمان مدیریت بحران 42 نفر کشته شده‌اند 18 عجب شیر 17 ادر شهر 5 کردستان یک نفر آذربایجان غربی است. 
 
 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار