ساری؛

شته‌ها به چه باغاتی خسارت وارد می‌كنند؟

باغات زير 5 سال و باغاتی كه مبارزه زمستانه در آنها صورت نگرفته بيش از ساير باغات مورد حمله و خسارت شته ها قرار می گيرند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، عبدالرحمن زاغی مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران با اشاره به فراهم شدن شرايط محيطی برای فعاليت و افزايش جمعيت شته‌ها روی جوانه‌های نورسته مركبات، به انجام مبارزه با شته باغ های مركبات تاكيد كرد و گفت: شته ها حشرات كوچكی هستند كه با تغذيه از شيره گياهی سبب پيچيدگی برگ و سرشاخه، ترشح عسلك و دوده ای شدن برگ، سرشاخه و ميوه، ضعف عمومی درخت، ريزش شكوفه ها و ميوه های تازه تشكيل شده می شوند و ناقل بيماری های ويروسی مانند تريستيزای مركبات است.

وی افزود: در برخي از باغات، تراكم پايين شته ها توسط حشرات مفيد مانند كفشدوزك ها، زنبورها، مگس های مفيد، بالتوری ها و ساير حشرات مفيد كنترل شده است و نيازی به مبارزه شيميايی نيست.

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران گفت: باغداران در صورت مشاهده تراكم بالای شته ها در باغات بايد با هماهنگی و مشاوره كارشناسان حفظ نباتات و كلينيك های گياهپزشكی و اخذ نسخه گياهپزشكی مبارزه شيميايی با يكی از شته كش های اختصاصی را انجام دهند.

عبدالرحمن زاغی به حساسيت شكوفه های مركبات اشاره كرد و افزود: باغداران از مصرف روغن امولسيون شونده (روغن ولك) همراه با شته كش های توصيه شده خودداری و سمپاشی به صورت مه پاش و با فشار كم صورت گيرد تا سبب ريزش شكوفه ها و ميوه های تازه تشكيل شده نشود.

وی گفت: برای جلوگيری از خطرات احتمالی سموم روی زنبور عسل قبل از اقدام به مبارزه عليه شته ها به زنبورداران منطقه اطلاع رسانی شود.

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران به خودداری از مصرف سموم توصيه نشده به منظور حفظ و حمايت از حشرات مفيد، سمپاشی در ساعات اوليه صبح يا هنگام عصر، خريداری سموم توصيه شده با نسخه گياهپزشكی در قبال اخذ فاكتور از فروشگاه های مجاز و معتبر و رعايت نكات ايمنی تاكيد كرد.

عبدالرحمن زاغی به باغداران توصيه كرد براي كسب اطلاعات و راهنمايی های بيشتر به كارشناسان حفظ نباتات مديريت و مراكز جهاد كشاورزی و كلينيک های گياهپزشكی مراجعه كنند.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار