شیراز؛

طرح ارزیابی ظرفیت های تولید و اشتغال در دو روستای فارس

روستای قلات و مهارلو در لیست اجرای طرح ضربتی ارزیابی ظرفیت های تولید و اشتغال 73 روستای منتخب کشور قرار گرفتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس اعلام کرد: طرح ضربتی ارزیابی ظرفیت های تولید و اشتغال 73 روستای منتخب کشور به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف تحرک بخشی اقتصادی به روستاها در حوزه اشتغال از دیروز آغاز شده است .  

 
این گزارش حاکی است، محور این طرح از هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و کارشناسان اعزامی با حضور یک هفته ای خود در روستاهای هدف هر استان، به بررسی ظرفیت ها و پایش این روستاها در حوزه اشتغال و زیر ساخت های مرتبط با حوزه ماموریت های خود در این روستاها خواهند پرداخت .  
 
بر اساس این گزارش، در استان فارس، روستاهای هدف گردشگری قلات و مهارلو منتخب شده و کارشناسان اعزامی روز شنبه 26 فروردین ماه ابتدا در جلسه ای با حضور کارشناسان استان ، بخشدار مرکزی شیراز، دهیار روستا، رئیس شورای روستا و نماینده انجمن های میراث فرهنگی و سمن ها، شرکت و پس از آن ضمن بازدید میدانی از روستا به بررسی زیرساخت های گردشگری، میراث و صنایع دستی قلات پرداختند .  
 
بر اساس اعلام این روابط عمومی، کارشناسان ضمن اشاره بر تقویت بوم گردی منطقه با توجه به حفظ و احیای بافت تاریخی روستا در بازدید از آثار تاریخی ثبت شده روستا، بر لزوم استفاده از توانمندی های صنایع دستی روستا تاکید و در همین راستا از تنها کارگاه بازمانده گیوه دوزی دیدن کردند.
 
گفتنی است، قلات روستایی با قدمت 2 هزار و 500 ساله در 36 کیلومتری شمال غرب شیراز در منطقه ای سرسبز و خوش آب و هوا بنا شده است و از جمله روستاهای تاریخی استان فارس با قدمتی طولانی است.  
 
گردو ، بادام ، انجیر ، انار ، زردآلو ، و گوجه سبز از محصولات باغی و شیر، پنیر، کره و کشک نیز از محصولات دامی این روستا است .  
 
همچنین شیره انگور، رب انار و آب غوره از دیگر فرآورده های غذایی روستای قلات است .  
 
محصولاتی از قبیل گیوه، سبد دستبافت، گره (ظرف بافته شده) دولک، مشک (که برای خنک نگه داشتن آب به کار می رود ) و وسایل چوبی از جمله تولیدات صنایع دستی این روستا است . 

از جاذبه های گردشگری روستا علاوه بر بافت کالبدی معماری کوهستانی، کوچه های پر پیچ و خم جویبارهای زلال می توان به آبشارهای سه گانه ای که از میان صخره ها سرازیر می شود و پوشش های گیاهان خود رو شامل گل های وحشی، گیاهان دارویی بومادران، ختمی، آویشن و پونه به عنوان جاذبه های کم نظیر روستا یاد کرد.  

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار