تبریز؛

بارش بی سابقه باران تبریز در ۵۰ سال گذشته

مدیرکل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: بارش 2 روز گذشته باران در تبریز در طول 50 سال گذشته بی سابقه بود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛هاشمی در جلسه ستاد بحران استان آذربایجان شرقی گفت: دبی سیلابی که در روستای چنار اتفاق افتاد بالای 50 مترمکعب بر ثانیه بود که در 500 سال گذشته سابقه نداشت.
 
وی افزود:به دنبال اطلاعیه هواشناسی در روز چهارشنبه هفته گذشته در سریعترین زمان گروه مدیریت سیلاب در استان تشکیل و از مسیرهای خطرپذیر بازدید به عمل آمد و تمهیدات لازم انجام شد.
 
وی ادامه داد: در روستاهای لیقوان و هروی به دلیل ساخت و سازهایی که در حریم رودخانه ها انجام گرفته بود بلافاصله بخشی از منازل تخلیه شدند و به همین دلیل سیلاب در این روستاها تلفات جانی نداشت.
 
هاشمی با اشاره به تاثیر این بارندگی ها در افزایش حجم آب دریاچه ارومیه، اظهارکرد: 110 مترمکعب آب در ثانیه به خاطر لایه روبی و بازگشایی مسیر آجی چای ( تلخه رود) بدون هیچ مشکلی به دریاچه ارومیه تخلیه شد.
 
وی افزود: با توجه به بازگشایی های که رخ داده بود سیل در مسیر خود در حرکت بود و قربانی های این حادثه در مسیر آذرشهر به دلیل بی احتیاطی جان خود را از دست دادند.
 
مدیرکل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: سیلاب در شهرستان آذرشهر از روز پنجشنبه با دبی 35 مترمکعب بر ثانیه شروع شده بود که از بعداظهر روز جمعه به 110 متر مکعب افزایش یافت.
 
وی ادامه داد: 22 کیلومتر از مسیر رودخانه های آذرشهر بازگشایی شده بود و این رودخانه کشش این سیلاب را داشت و تنها به دلیل بی احتیاطی شاهد جان باختن عده ای از مردم بودیم.
 
هاشمی گفت: در شهرستان عجب شیر 25 میلی متر بارندگی داشتیم ولی افزایش دما باعث ذوب شدن برف در بالادست ها شد و دبی سیلابی که در روستای چنار اتفاق افتاد بالای 50 مترمکعب بود و موجب جان باختن تعدادی از هم استانی هایمان شد که در مسیر رودخانه مسکن داشتند.
 
مدیرکل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اضافه کرد: در رودخانه مردق چای تا 120 متر مکعب دبی بارندگی داشت و بخشی از این آب به نهرهای سنتی هدایت شد تا سیل شهر را تهدید نکند و خوشبختانه مشکل حادی برای شهرستان ملکان پیش نیامد.
 
وی با اشاره به اینکه در موازی مسیر چنار سد قلعه چای قرار دارد، گفت: روز جمعه 6میلیون مترمکعب آب در این سد جمع شد که اگر نمی شد مشکل حادی برای منطقه پیش می آمد.
هاشمی افزود: در شهرستان مراغه هم صوفی چای طغیان کرده بود که سدعلویان آن را مستهلک کرد.
 
مدیر کل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: سیل 2 روز گذشته در حدود 60 میلیارد ریال به تاسیسات این شرکت خاسرت وارد کرده است.
 
 
انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار