در نشست خبری ارکستر ملی ایران مطرح شد؛

اردیبهشت امسال منتظر ارکستر ملی ایران باشید/ توضیحات محمد اصفهانی درباره دوری از اصحاب رسانه

نشست خبری ارکستر ملی ایران با حضور فریدون شهبازیان رهبر ارکستر و محمد اصفهانی خواننده برگزار شد.

اردیبهشت امسال منتظر ارکستر ملی ایران باشید/ توضیحات محمد اصفهانی درباره دوری از اصحاب رسانهبه گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری ارکستر ملی ایران با حضور فریدون شهبازیان رهبر ارکستر و محمد اصفهانی خواننده در تالار رودکی تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، فریدون شهبازیان اظهار داشت: همانطور که می‌دانید حدود 6 ماه است ارکستر ملی ایران  شروع کرده است. این کار در وهله اول با گزینش نوازنده‌ها شروع شد و رفته رفته تعداد نوازنده‌ها بیشتر شد و به حد نصاب رسید. عده‌ای آزمون دادند و برگزیده نشدند.
 
وی افزود: الان بعد از 6 ماه به جایگاهی رسیدیم که  هر اثری از آهنگسازان کشورمان را به راحتی می‌توان با کیفیت موزیکال خوب اجرا خواهد کرد. اسم ارکستر ما، «ارکستر ملی ایران با اجرای موسیقی نوین و جهان» است.
 
شهبازیان ادامه داد: در سال آتی برای اجرای ارکستر ملی برنامه ریزی درستی انجام شده است؛ در اردیبهشت ماه 3 الی 5 اجرا داریم و تلاش من این است که از بهترین خواننده‌ها در آن استفاده کنم. ارکستر ملی با ارکستر سمفونیک تفاوت‌هایی دارد. ارکستر سمفونیک گنجینه موسیقی غربی در اختیار دارد، اما ارکستر ملی چنین نیست. بلکه باید رپرتوار را پیدا کنیم. کاری که برای استودیو نوشته می‌شود، با کاری که روی صحنه می‌آید فرق دارد. باید بازنویسی شود. البته دست به کار آهنگساز نمی‌برم، فقط ترتیبی می‌دهم که مناسب اجرای ارکستر ملی باشد. در آینده به جایی می‌رسیم که هر اجرا رپرتوار آماده داشته باشد و بتوانیم ارکستر ملی را به گوش دنیا هم برسانیم.
 
وی در خصوص اجرای محمد اصفهانی در ارکستر ملی گفت: هر خواننده‌ای که در ارکستر ملی می‌خواند، باید رپرتوار داشته باشد. مگر اینکه برنامه‌ریزی شود که در کنسرت 6 تا 8 ماه دیگر برایش کار بنویسیم؛ ولی اصفهانی به عنوان خواننده‌ای که سال‌ها کار کرده و سابقه دارد اجراهای خوبی در این ارکستر خواهد داشت.
 
رهبر ارکستر ملی پیرامون اجراهای این برنامه ابراز داشت: آثاری چون «تنها ماندم» که از ملودی‌های خرم و ارکستراسیون و تنظیم کامبیز روشن روان است، اوج آسمان، تو ای پری کجایی و یک اثر از آلبوم هفت سین با شعر برجسته مولانا (حیلت رها کن عاشقا) و یک اثر از من با نام «تو همیشه در میانی» اجرا خواهد شد. همچنین 5 اثر از کارهای بدون کلام خودم و دهلوی هم اجرا می‌کنیم؛ مثل سرود گل، گریز و پرهیز عاشقانه. به طور کلی رپرتوار پرباری داریم. روزهای 14 و 15 اردیبهشت به همراه آقای اصفهانی مولا ممد جان مصومیت از دست رفته و یکی از آثار آلبوم هفت سین را اجرا می‌کنیم.
 
در این نشست محمد اصفهانی در پاسخ به خبرنگاری پیرامون ارتباط نداشتن با رسانه‌ها گفت: باید از جانب من به مساله نگاه کنید. اوایل، کسانی که به گردن من حق داشتند و سمت استادی من را داشتند گله می‌کردند که چرا تا این حد مصاحبه می‌کنید. بعدها به این نتیجه رسیدم که آن حرف درست بود و مراوده خود را با تریبون محدود کردم. در هر قشری آدم غیر متعهد وجود دارد؛ مثلا منتشر کردن بدون هماهنگی مصاحبه‌ها  یا اشتباهاتی که بر اثر بی دقتی بوده و از طرفی حال روحی خودم دلیل این امر بود که در آن زمان حال مساعدی نداشتم. در حال کار هستم و هر چقدر بیشتر کار می‌کنم،  بازخوردش از مردم به سمت من می‌آید و حالم را مضاعف بهتر می‌کند.  
 
وی پیرامون همکاری نداشتن با ارکستر ملی در سال‌های قبل گفت: با توجه به اینکه شناختی نداشتم، شاید آن چیزی‌هایی که من می‌خواستم محقق نمی‌شد و من هم نمی‌توانستم این مسائل را مطرح کرده و با دو دلی و شک روی صحنه بروم. این حیا مانع از همکاری می‌شد، اما زمانی که استاد شهبازیان تصمیم گرفتند که با ارکستر ملی این چنینی کار کنند؛ چون سال‌های متمادی در خدمت ایشان بودم و بر ذهنیت‌های موسیقی و اجرایی و خلق خوی او آشنایی داشتم، خیلی از مسائل را به راحتی پذیرفتم.  
 
محمد اصفهانی در خصوص  اجرا و دعوت از خوانندگان پاپ در ارکستر ملی گفت: شان ارکستر ملی با چیزی که قبلا بوده متفاوت است؛ از اول هم فریدون شهبازیان مستقل از من و هر نوع ژانری تصمیم داشته که طیف وسیعی از موسیقی را به سمع و نظر مخاطبان برساند و نوع دیگری از فعالیت مد نظرش بوده است. فکر می‌کنم بتوانیم بپذیریم که آقای شهبازیان به نوعی مجتهد موسیقی هستند و حق دارند که بگویند این سبک از موسیقی را اجرا می‌کنند. بعدها کارهای پاپ را هم در ارکستر ملی اجرا خواهیم کرد، البته با سبک و سیاقی که المان‌های موسیقی کلاسیک در آن پر رنگ تر است.  
 
اصفهانی با اشاره به رعایت حق کپی رایت توسط شهبازیان گفت: اگر قانون  کپی رایت در ایران وجاهت قانونی پیدا کند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. درست است که ارکسترها به دولت وابسته هستند اما همین هم می‌تواند کمک بزرگی به خواننده‌ها باشد. خوب است که یک نهضت و جریان و حرکتی برای راه افتادن رایت در ایران انجام دهیم. در این صورت هنرمندان برای اجرا توانایی پیدا می‌کنند و وضعیت موسیقی بهبود می‌یابد. از همه دوستان هنرمندم دعوت می‌کنم به این موضوع بپردازند. اگر از من هم کاری بر می‌آید که بتوانیم کار رایت را در ایران نهادینه کنیم اعلام آمادگی می‌کنم.
 
انتهای پیام/

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.