باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد

"GBU" مادر بمب‌های آمریکا را بهتر بشناسیم + مشخصات و تصاویر

ارتش آمریکا اخیرا در افغانستان بمبی را به کار گرفت که در صنایع نظامی ایالات متحده به نام مادر همه بمب‌ها معروف است.

به گزارش  خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پنتاگون اخیرا اعلام کرده در عملیاتی علیه مواضع گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در افغانستان، بزرگترین بمب غیراتمی خود را به کار برده است.
 
به ادعای پنتاگون بمب جی‌بی‌یو ۴۳، که به "مادر همه بمب‌ها" معروف است‌، برای هدف گرفتن غارها و تونل‌هایی استفاده شده است که شبه‌نظامیان داعش در آنها پنهان شده بودند.
 
بمب سنگرشکن  
 
 
 
در سال 2002 شرکت آمريکايی "Northrop Grumman and Lockheed Martin"به دنبال ساخت بمبي 314 تنی بودند که بتواند در اعماق زمين نفوذ کند. اما هزينه صدها ميليون دلاری و مشکلات فنی اين بمب، اين شرکت را مجبور به ترک پروژه کرد.
 
"مواب" معروف به مادر همهٔ بمب‌ها ، بمب قدرتمندی است که توسط ارتش آمریکا بدست "آلبرت ویمورتس" ساخته شد و در سال ۲۰۰۳ آزمایش شد.
 
"وزارت دفاع آمريکا" در تحقيقي که از ميزان خرابي و قدرت بمب‌های سنگرشکن در "جنگ عراقگ انجام داد، متوجه شد ميزان نفوذ و قدرت تخريب اين بمب‌ها بسيار پايين بوده است. از اينرو، "پنتاگون" با همکاری "سازمان کاهش تهديد دفاعی" "DTRA"، پروژه "بمب سنگرشکن" "MOAB "را آغاز کرد.
 
بمب سنگرشکن  
 
گزارش منابع رسانه ای نشان می دهد که این بمب، با ۹ متر طول و حدود ۱۰ تن وزن، برای آن طراحی شده که منطقه وسیعی از اهداف دشمن را تخریب کند و اثر روانی وحشتناکی بر نیروهای دشمن بگذارد.
 
بمب سنگرشکن  
 
این بمب‌ها که با هواپیما حمل می‌شود، توانایی ایجاد خلاء دارند‎ ‎و قابل مقایسه با قدرت و کارایی یک بمب هسته‌ای ولی بدون ایجاد خسارات‎ ‎زیست‌محیطی ناشی از یک بمب هسته‌ای است ‎ ‎MOAB یا مادر همهٔ بمب‌ها که پیش از این به عنوان قوی‌ترین سلاح گرمافشاری شناخته می‌شد ، یک بمب هدایت شونده‎ ‎ماهواره‌ای دوربرد است.
 
هدف از استفاده از این بمب عظیم، "به‌حداقل‌رساندن خطر برای نیروهای افغان و آمریکایی" بوده است که در این منطقه در حال عملیات "پاک‌سازی" بوده‌اند. طراحی و توسعه جی‌بی‌یو ۴۳ از سال ۲۰۰۳ و جنگ عراق آغاز شد، اما این بمب تا به حال در میدان نبرد به کار نرفته بود.
 
برخی تحلیلگران معتقدند که آمریکا با پرتاب بمب های سنگر شکن به دنبال هشدار به کره شمالی است تا نشان دهد که می تواند به "پیونگ یانگ" ضربه اساسی را وارد نماید.
 
سوال اینجاست ؛ آمریکا که در عراق و سوریه به صورت مقطعی به پرتاب محموله های هوایی برای کمک به داعش مشغول بود چگونه اکنون به دنبال ضربه زدن به این گروه تروریستی است؟
 
"ترامپ" فکر می‌کند که با پرتاب بمب‌های سنگرشکن می تواند کشورهای منطقه شبه جزیره کره را با رعب و وحشت مواجه کند و این در حالی است که کره شمالی هم اکنون در حالت نیمه جنگی برای نبرد با آمریکا قرار گرفته است.

گزارش از محمد زرچینی
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.