تبریز؛

بقعه عون بن علی تبریز

این بقعه در زمان ایلخانیان مغول بر فراز بلندترین قله کوه سرخاب بنا شده است اصل بنل مقبره و مسجد است ، شامل 6 گنبد که 9 اتاق درجهات شرقی ، غربی و جنوبی با پوشش گنبدی و طاق آهنگ سه طرف آن را فرا گرفته است .

بقعه عون بن علی تبریز
به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ بقعه عون بن علی تبریز در اواخر قاجاریه سالن درشمال گنبد خانه برای پیشگیری از رانش بنا به طرف دره شمالی اضافه شده است . 
 معماری  این بنا در دوره ایلخانی است درقرن نهم آباد بوده و درحمله عثمانیان  تخریب گردیده و در زمان شاه عباس صفوی تجدید بنا شده است بار دیگر درزلزله 1193 ه ق ویران و اواخر قرن 13 توسط امین لشکر قهرمان میرزا تعمیر شده است .
 نمای بیرونی ساختمان سنگی  با ایوان و ستون خای سنگی مقرنس کاری شده و مبل های سنگی درطرفین بناست .
 نوع مالکیت بنا اوقافی است این بنا به عینال ،زینال  یا عینالی و یا بقعه عون بن علی نیز مشهور است به دلیل ادعای جماعت درویشان مبنی براینکه این بقعه مزار دو پسر حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام  است .
ولی براساس تحقیقات بدست آمده دفن شدگان درکوه سرخاب از فرزندان بی واسطه حضرت مولای متقیان امیرمومنان علی بن ابیطالب سلام الله علیه  نبوده و شاید  دو تن از پاکمردان و محبان آن حضرت بوده اند که نام عون بن علی و زید بن علی داشته اند تعمیر اساسی دیگری نیز از طرف امیر لشکر اسماعیل خان والی آذربایجان و فرمانده قشون شمالغرب درآن بنا به عمل آمده که درسنگ نبشته منصوب به دیوار ایوان بقعه بدان اشاره شده است درسالهای اخیر تعمیرات اساسی از سوی سازمان میراث فرهنگی که شامل عملیات مربوط به استحکام بنا ،عایقکاری پشت بام ها ، توسعه ایوان ضلع شمالی جهت استراحت مراجعین و جلوگیری از رانش بنا صورت گرفته است.
انتهای پیام/خ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار