لاوروف: غربی‌ها برای تحقیق درباره حمله شیمیایی بهانه‌جویی می‌کنند

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد غربی‌ها درباره تحقیقات مربوط به حمله شیمیایی ادلب بهانه‌جویی می‌کنند.

لاوروف: غربی‌ها برای تحقیق درباره حمله شیمیایی بهانه‌جویی می‌کنندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، تأکید کرد غربی‌ها درباره تحقیقات مربوط به حمله شیمیایی ادلب بهانه‌جویی می‌کنند.
 
لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با ابوالحسن محمود علی، همتای بنگلادشی خود، در مسکو گفت درباره این مسئله که چرا آمریکا، فرانسه و انگلیس توجه نمی‌کنند که لازم است نه فقط از فرودگاهی دیدن شود که به ظن آنها محل بارگیری تسلیحات شیمیایی بوده است، بلکه همچنین لازم است تا از مکانی که این تسلیحات شیمیایی به زمین اصابت کرده‌اند، بازرسی و تحقیق شود. آنها گفته‌اند که نمی دانند این منطقه در کنترل چه کسانی است و اعزام بازرسان به آنجا امن نیست. به نظر من همه این‌ها بهانه است. همه خوب می دانند جایی که هواپیماهای سوری حمله را انجام دادند، شش سال است تحت کنترل داعش است. اطلاعاتی وجود دارد که داعش سرگرم ساخت تسلیحات شیمیایی بوده است که بعدا در عراق و سوریه از آنها استفاده کند. اگر شرکای غربی ما حاضر نباشند این تصمیم را در برنامه خود بگنجانند تا آن‌هایی که به تندروها در این منطقه کمک می کنند، دسترسی را برای بازرسان فراهم کنند، نتیجه می گیریم که آنها از آشکار شدن حقیقت وحشت دارند.

انتقاد لاوروف از پیش نویس قطعنامه غربی‌ها درباره سوریه
وزیر خارجه روسیه گفت آن‌ها (نیروهای سیاسی در داخل آمریکا ) می‌خواهند (در سوریه) مداخله (نظامی) کنند و نمی خواهند اجازه دهند زخم‌هایی را که دولت اوباما به روابط روسیه و آمریکا زد، بهبود بخشیم. آنها از برگ روسیه در دعواهای سیاسی داخلی خود استفاده می کنند که تأسف آور است.

لاوروف افزود: آمریکا، فرانسه و انگلیس روز گذشته، بدون هیچ مشورت عاقلانه‌ای پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت به رای گذاشتند که در ظاهر درباره ضرورت تحقیق در خصوص آنچه بود که در سوریه روی داده بود؛ اما طوری جمله‌بندی شده بود که کاملا یک‌جانبه و پر از خواسته هایی بود که فقط خطاب به دولت سوریه بود. 

لاوروف درباره ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا گفت: از برگ روسیه در مبارزات سیاست داخلی ( آمریکا) استفاده می‌شود. این مسئله تأسف‌آور است و ما از این بابت متأسف  هستیم. ما نمی توانیم کاری در این خصوص انجام دهیم؛ جز اینکه خواستار ارائه شواهد و مدارکی باشیم که ثابت کند ما خلافی مرتکب شده ایم. چنین مدارک و شواهدی اصلا وجود ندارد. کاخ سفید اظهارات پراکنده ای دارد و تحت فشار مخالفان ترامپ ادعاهای بی اساسی علیه ما مطرح می کند. فکر می کنم دیروز هم دوباره در کنفرانس خبری کاخ سفید، به مداخله در انتخابات سال گذشته مونته نگرو متهم شدیم. آنها همچنین اعلام کردند ما برای انتشار اخبار و اطلاعات غلط و گمراه کننده تلاش‌هایی می کنیم تا به اسد کمک کنیم از پیامدهای موضوع حمله شیمیایی در امان باشد.

لاوروف درباره دیدار روز گذشته‌ی خود با وزیر خارجه آمریکا، گفت: من از دیدار دیروز راضی هستم. اول اینکه رئیس‌جمهور پوتین گفتگویی بسیار مهم به مدت دو ساعت (با تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا) داشت. به علاوه در گفتگوهای‌مان پیش از دیدار کرملین و بعد از کنفرانس خبری، حدود یک ساعت گفتگوی غیررسمی درباره این امکان (نزدیک کردن مواضع روسیه و آمریکا) داشتیم. شاید مذاکرات دیروز در آینده‌ای نسبتاً دور، نتیجه بدهد اما فعلا دست‌کم توافق کردیم که تماس ها را درباره شماری از مسائل مهم حفظ کنیم. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار