معصومه کریمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تنفسی دوباره با تئاتر/ خاک صحنه تئاتر خاک وجودی تئاتری ها را می کشد

بازیگرانی که کار خود را از تئاتر شروع کرده اند و سال ها به قولی؛ خاک صحنه خوردند و کار تئاتر انجام دادند و از این طریق جذب سینما و تلویزیون شده اند.

معصومه کریمی بازیگر تئاتر و تلویزیون در گفتگو با خبرنگارحوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص خود در نمایش «نمایش و چند داستان دیگر» گفت:در زندگی عادی برای هر فردی موقعیت های خاصی بوجود می آید که در آن لحظه ها شخص بدون فکر کردن، کاملا واکنش های طبیعی و ناخودآگاهی از خود نشان می دهد. ما در موقعیت های بحرانی بدون فکر کردن، عکس العمل نشان می دهیم ولی وقتی قرار است ما یک موقعیت خاص را بازی کنیم قاعدتا باید به همه چیز آن فکر کنیم که بتوانیم عنصر نمایش را درست پیاده کنیم.کاراکتر «عاطفه» در این نمایش برای من بسیار جذاب بود و فکر می کردم اگر در چنین موقعیتی قرار گرفته باشم چه واکنش هایی از خودم نشان خواهم داد؟  

وی در خصوص دیدگاه خود درباره «نمایش و چند داستان دیگر» اظهار داشت:احساسات انسان دائم در نوسان است و یکی از آن ها، هیجان های عاطفی است که منجر به بروز خشم و خشونت می شود و تمام ما کم یا بیش درگیر این اتفاقات هستیم.خشم یا خشونت، یکی از نیرومندترین و مخرب ترین حالات انسانی است و هر کدام از ما در زندگی یا با این پدیده مواجه شده ایم یا خودمان مسبب این پدیده بوده ایم.این نمایش در اصل به حالات روحی و روانی انسان می پردازد و بسیار جالب بود که بتوان از این دیدگاه به آن نگاه کرد و البته بد و خوب آن را قضاوت نکرد و حق تصمیم گیری را بر عهده تماشاگر گذاشت.

کریمی پیرامون تاثیر حضور بازیگران چهره در نمایش برای تقویت تئاتر و فروش بلیت ها تصریح کرد:مسلما حضور بازیگران چهره می تواند به فروش بیشتربلیت های تئاتر کمک کند البته من درباره خوب یا بود بودن این امر قضاوتی ندارم.اگر کار، کار خوبی باشد و بازیگران نقش شان را خوب ایفا کنند، اتفاق خوبی است.کار خوب تماشاچی خودش را دارد.اما یکی دیگر از مسائلی که در تئاتر وجود دارد، تبلیغات مناسب است، وقتی تبلیغات خوبی برای کاری ارائه می شود بدون توجه به اینکه کار خوب یا بدی است توجه مخاطب را برای دیدن آن نمایش جلب می کند.مسلما عوامل مختلفی دست به دست هم می دهد تا کاری موفق باشد وبازیگر چهره هم می تواند یکی از آن عوامل باشد ولی شرط لازم و کافی نیست.

بازیگر تئاتر«خانه پاکیزه» در خصوص ورود بازیگران سینما و تلویزیون به تئاتر بیان کرد:اغلب بازیگران خوب ما، بازیگران صحنه بودند، بازیگرانی که کار خود را از تئاتر شروع کرده اند و سال ها به قولی؛ خاک صحنه خوردند و کار تئاتر انجام دادند و از این طریق جذب سینما و تلویزیون شدند و کار تصویری انجام دادند و خود من هم یکی از آنها هستم که خودم را همچنان بازیگر تئاتر می دانم و بعد کار سینما و تلویزیون انجام دادم.خانه ی اول ما تئاتر است و هرازگاهی هرچقدر که دورباشیم، می خواهیم برگردیم و کار صحنه انجام بدهیم و البته بازیگرانی هم داریم که کار صحنه انجام نداده ان و برای اولین بار بر صحنه قرار می گیرند و آنها هم با خوب تمرین کردن، مطمئنا موفق خواهند شد.

وی همچنین درخصوص برگشت دوباره برخی بازیگران سینما و تلویزیون به تئاتر افزود: خود من، خانه اولم تئاتر است و بر صحنه است که جان می گیرم و حال خوب و احساسات خوب را تجربه می کنم.برای اغلب ما این مسئله یکی از پارامترهای مهم است که مارا به تئاتر می کشاند.

بازیگر نقش عاطفه در «نمایش و چند داستان دیگر» پیرامون توصیه به جوانان تازه کار عرصه تئاتر اظهار داشت: توصیه من اول از همه به خودم و بعد به علاقمندان این عرصه این است که: تا جای ممکن از لحظه های خود برای آموزش استفاده کنند، به کارهایی که انجام می دهند فکر کنند و برای خودشان تحلیل داشته باشند و ندانسته ها را با پرسیدن، به دانسته تبدیل کنند.تئاتر بیشتر تماشا کنیم و نکات آموزنده ای از آن بیاموزیم.من از کار های قوی و ضعیف تئاتری هم آموزش می بینم و یاد می گیرم. تمرین و تمرین و تمرین و عشق به کار بسیار اهمیت دارد و بسیاری از موانع را بر می دارد.

معصومه کریمی پیرامون کلام اخر خود گفت: با تئاتر آشتی کنیم و با نقد درست کمک به پیشرفت چشم گیر تئاتر داشته باشیم. هرکدام از ما در هر شرایطی و جایگاهی که هستیم باید به کمک همدیگر در هر زمینه ای بیاییم.ما با حمایت همدیگر می توانیم رشد کنیم و نقاط ضعف را از بین برده و نقاط مثبت را قوی ترکنیم.اگر کار خوبی دیدیم به دیگران پیشنهاد بدهیم و اگر کار متوسط یا ضعیفی دیدیم با نقد درست بدون غرض ورزی عوامل کار را متوجه عملکردشان بکنیم و بگوییم مشکل این کار از دیدگاه ما چیست و بخواهیم به این نکات توجه کنند. ما می توانیم دست به دست هم بدهیم و یکی از فرهنگی ترین مسائلی را که در هر جامعه ای به نام تئاتر وجود دارد را بالا ببریم و کمک به رشد خوب و صعودی آن بکنیم.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.