ربات از بین برنده خزه و صدف دریا در دانشگاه صنعتی شریف

محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت ربات از بین برنده خزه و صدف دریا در این دانشگاه شدند.

ربات از بین برنده خزه و صدف دریا در دانشگاه صنعتی شریف
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این تیم تحقیقاتی متعلق فعالیت های خود را از 2 سال قبل به منظور طراحی و ساخت روبات زیردریایی با رویکرد بازرسی های لوله های نفت و گاز آغاز کرد که این روبات بر روی لوله های نفت و گاز در اعماق دریا می چسبد و در مقابل جریانات زیر سطحی مقاومت می کند و موجب انجام دقیق عملیات های پوشش دهی و بازرسی لوله ها و بدنه کشتی های غول پیکر می شود. 

یکی دیگر از کاربردهای این روبات استفاده در بدنه کشتی های در حال کار به منظور از بین برنده خزه و صدف است که با استفاده از عملیات Dry dock بدنه کشتی ها بعد از چند سال با هزینه های بسیار زیاد، خزه زدایی صورت می گیرد، در حالی که با استفاده از این روبات با انجام عملیات بسیار ساده و با هزینه و زمان اندک می توان خزه زدایی را در زیر خطوط آب خور کشتی ها انجام داد.

هر یک از اعضای گروه در دوران دانش آموزی و دانشجویی خود فعالیت های علمی و پژوهشی خود را در زمینه روبات های زیردریایی و روبات های پرنده پیگیری کرده اند. پس از تلاش های فراوان اعضای تیم و حمایت های دکتر سعید باقری شورکی رییس آزمایشگاه مخلوقات مصنوعی و مجموعه دانشگاه شریف نمونه اولیه این روبات طراحی و ساخته شد.

 در راستای ارتقا سطح علمی و محک زدن ارزش علمی طرح، در جشنواره جهانی اختراعات ژنو سوییس 2017 شرکت داده شد که با بررسی تیم داوران و هیات منصفه، جایزه ویژه اختراعات و مدال طلا به این طرح تعلق گرفت.

 با توجه به کاربرد این روبات در صنایع استراتژیک نفت و گاز، شرکت های خارجی گوناگونی با ارایه پیشنهاد همکاری در زمینه های روباتیک، دعوت به همکاری کرده اند اما اعضای این تیم علاقمند به انجام اینگونه پروژه ها در داخل کشور هستند. لازم به ذکر است که این تیم مشغول طراحی روبات به منظور شرکت در مسابقات جهانی آمریکا که با حمایت ناسا برگزار می شود، نیز می باشد اما بنا بر صحبت های صورت گرفته مشکل دریافت ویزا به منظور شرکت در این مسابقات ممکن است باعث عدم حضور تنها تیم ایرانی ثبت نام  شده در این مسابقه شود.

 اعضای تیم محمدسینا بروجردی (مکانیک)، احسان حجازی (برق)، مهران جوادی (مهندسی دریا)، علیرضا حبیبی( مکاترونیک) و سجاد حق زاد (برق) هستند که در کنار طرح زیردریایی مشغول کار بر روی دیگر روبات ها و تجاری سازی آنها هستند. 

امید است حمایت از این جریان اصیل علمی که به موجب آن رشد اقتصادی کشور صورت می گیرد، اولویت مسولین محترم باشد تا با استفاده از دانش، انگیزه و انرژی جوانان کشور شاهد اعتلای سطح علمی کشور باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار