در حاشیه نشست هیات دولت؛

زنگنه: استخراج نفت از سکوهای مشترک در حال افزایش است/ مشکلی در فروش نداریم

وزیر نفت: تولید نفت ما خوب است و استخراج نفتمان از سکوها به خصوص سکوهای مشترک نفتی در حال افزایش است.

زنگنه: استخراج نفت از سکوهای مشترک در حال افزایش است/ مشکلی در فروش نداریم
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکشنبه هفته آینده مراسم افتتاح چند پروژه از جمله شش فاز پارس جنوبی، لایه نفتی پارس جنوبی برای اولین بار برگزار می‌شود و سه پالایشگاه پتروشیمی بزرگ را در عسلویه با حضور رئیس جمهور خواهیم داشت.
 
وزیر نفت ادامه داد: این بزرگترین مراسم بهره‌برداری از طرح‌های نفتی بوده که ارزش سرمایه‌گذاری آنها قریب به 20 میلیارد دلار است، که باعث می‌شود حجم تولید ملی افزایش یابد و همچنین قابلیت‌های برداشت ما را از فازهای پارس جنوبی در تمامی زمینه‌ها افزایش می‌دهد، زنجیره پتروشیمی را تکمیل می‌کند که همه اینها در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
 
وی درباره فازهای باقی مانده تصریح کرد: پنج فاز 13، 14، 22، 23 و 24 باقی مانده و برنامه ما این است که یک فاز را تا پایان امسال تکمیل کنیم و  مابقی برای سال بعد باشد چرا که مهم‌ترین مشکل آنها بخش دریایی است.
 
وزیر نفت خاطر نشان کرد: ما مشکلاتی در "شرکت صدرا" داشتیم، در یک سال گذشته تلاش‌های بی‌نظیری صورت گرفت تا این شرکت که در حالت اضمحلال بود مجددا احیا شود؛ ما امیدواریم که سکوهای این شرکت آماده شوند، باتوجه به اینکه کار پالایشگاه‌های آن کمی جلوتر است تا سکوها نباشند این پالایشگاه‌‌ها کارایی زیادی ندارد، چرا که ما در خشکی بیش از ظرفیت دریایی ظرفیت پالایش داریم.
 
زنگنه تصریح کرد: ما امسال به میزان برداشت قطر رسیده‌ایم، البته قطری‌ها تحریک شدند که این موضوع را توسعه دهند اما باید بگویم که ما هم هستیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کمک جهت کنترل ریزگردها گفت: قرار بود مقداری مالچ به وزارت کشاورزی بدهیم که این مهم محقق خواهد شد، البته همه باید در این زمینه کمک کنند.
 
وزیر نفت افزود: ما نباید برای کارهای نفتی در خشکی کاری کنیم که تالاب ها خشک شوند به همین دلیل گفتیم که همان گونه که در خلیج فارس در آب کار می‌کنیم اینجا هم در این عمق آب کار خواهیم کرد.
 
زنگنه درباره میزان تولید نفت بیان داشت: تولید نفت ما خوب است و استخراج نفتمان از سکوها به خصوص سکوهای مشترک نفتی در حال افزایش است؛ در یک ماه و نیم اخیر میدان آذر با ظرفیت 15 هزار بشکه در روز، کار خود را آغاز کرده که این میزان به زودی به 30 هزار و سپس تا 60 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.
 
وی ادامه داد: برای اولین بار در کشور تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی آغاز شده که در حال حاضر نزدیک به 25 هزار بشکه از آن استخراج می‌شود، در کنار آنها نیز تولیدمان از میدان‌های نفتی غرب کارون در حال افزایش است در نتیجه امیدواریم که امسال به تولید 4 میلیون بشکه در روز برسیم.
 
وزیر نفت گفت: تولید میعانات نیز در حال افزایش است و همین فازهای جدید پارس جنوبی که وارد میدان می‌شوند در همین عرصه فعالیت خواهند کرد؛ همچنین میزان صادرات ما به گونه‌ای بوده که در زمان ابتدای تحریم‌ها که 70 میلیون میعانات گازی استخراج می‌شد، در اسفند ماه این میزان نزدیک به صفر شده و همه میعانات به فروش رسیده است.
 
زنگنه با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی در فروش نداریم،‌ گفت: متوسط میزان فروش نفتی، میعانات و نفت خام ما در سال گذشته به بالای 2.6 میلیون بشکه در روز رسید و امسال همین روند افزایشی وجود خواهد داشت؛ بازارهای خوبی را در اختیار داریم.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا در دریافت پول فروش‌های خود مشکلی داریم یا خیر، بیان داشت: عموما مشکلی وجود ندارد البته برخی جاها می‌خواهند همان روال گذشته را که به نفعشان بوده حفظ کنند که ما مقاومت می‌کنیم ضمن اینکه می‌خواهیم بازار فروش خود را نیز حفظ کنیم.  
 
وزیر نفت بیان داشت: آنها می‌خواهند در شرایط زمان پرداخت که 30 روز پس از تحویل محموله است، زمان را طولانی تر کنند، این عدد در زمان تحریم‌ها 90 روز بود، برخی‌ها میخواهند این عدد باقی بماند اما شرایط در حال کاهش این میزان است تا به حالت عادی برسد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار