زاهدان

وجود بیش از 100 هزار غاصب شناسنامه در سیستان و بلوچستان

مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین استان گفت: بر اساس آمار غیر رسمی 100 تا 150 هزار نفر غاصب شناسنامه وجود دارند که با شناسنامه افراد دیگر زندگی می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،میثم برازنده  اظهار داشت: آمار رسمی غاصبان شناسنامه در سیستان و بلوچستان بر اساس اعلام ثبت احوال 662 نفر است.

وی افزود: غاصبان شناسنامه به افرادی اطلاق می شود که شناسنامه افراد دیگر را با روش های مختلف از جمله سرقت، اجاره و یا استفاده از شناسنامه فرد مرده غصب کرده باشند.

برازنده ادامه داد: با هدف ساماندهی و کاهش غاصبان شناسنامه در سیستان و بلوچستان، دهیاری ها و بخشداری ها مکلف به راه اندازی دفتر ثبت واقعه وفات شدند و خانه های بهداشت استان نیز باید گزارش دقیق از افراد فوتی ارائه دهند.

مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان گفت: همچنین طرح ساماندهی و یکپارچه سازی آرامستان ها در سطح استان در حال اجراست و در موارد دیگر از جمله سرقت و اجاره نیز مراجع قضایی ورود می کنند.

برازنده افزود: این دبیرخانه همزمان با آغاز بکار خود در سال 92، چهار هزار و 480 پرونده فاقدان شناسنامه را تحویل گرفت و سه هزار و 777 پرونده نیز از آن زمان تاکنون در این دبیرخانه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در مجموع از سال 92 تا کنون حدود 6 هزار و 577 پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و برای 22 هزار نفر در سیستان و بلوچستان شناسنامه صادر شد.

وی اظهار داشت: حدود هزار پرونده باقی مانده تا اردیبهشت امسال رسیدگی می شود.
وی گفت: حدود 11 هزار پرونده فاقدان شناسنامه از سال 1374 تا 1392 در سیستان و بلوچستان رسیدگی شده بود که در مقایسه با عملکرد چهار ساله دولت تدبیر و امید بسیار کمتر است.

مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان افزود: همچنین از سال 92 تا کنون 500 پرونده مشکوک التابعین (وجود شک و تردید در سند سجلی افراد) در استان تشکیل و 364 پرونده رسیدگی شد و 136 پرونده باقی مانده نیز تا پایان ماه جاری رسیدگی می شود.

سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 187 هزار و 502 کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر 51 درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.

سیستان وبلوچستان دارای 19 شهرستان است و افزون بر 1300 کیلومتر مرز زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.

قرار گرفتن این استان در همسایگی 2 کشور یادشده موجب شده تا اتباع بیگانه از راههای غیر قانونی و به وسیله قاچاقچیان انسان وارد این استان شوند.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زاهدانی هستم و ش ی ع ه
۲۱:۵۶ ۲۲ فروردين ۱۳۹۶
سلام من بچه زاهدان هستم و اکثر روستاهای بلوچ نشین دارای دو یا سه شناسنامه هستند ودر اکثر اوقات از آنها سوئ استفاده می شوند و به اتباع بیگانه پاکستانی و افغانی فروخته می شود و درحین معامله بین دو نفر برای اینکه شناسنامه جعلی می باشد به مامورین ثبت احوال وپرداخت پول از عدم جعلی بودن شناسنامه کسب اطلاع شده و سپس فرد اتباع بیگانه با پرداخت وجه توافقی شناسنامه ایرانی دریافت می کند به همین راحتی به اطلاع مسئولین امر برسانید....به والاه قسم صحت دارد ودر وضعیت وسیعی این تبانی و تخلفات انجام می شود.....
آخرین اخبار