معاون تشکل‌ها و تنظیم مقررات صنفی مرکز اصناف ؛

اتحادیه های صنفی فرش نباید با رسته های صنفی غیر همگن ادغام شوند

گل گواهی گفت: سازمان های صنعت، معدن و تجارت با توجه به اهمیت حمایت از هنر صنعت فرش و تاکید ماده (77) قانون نظام صنفی این رسته صنفی با اتحادیه هایی که فعالیت غیرهمگن دارند ، ادغام نشوند.

اتحادیه های صنفی فرش نباید با رسته های صنفی غیر همگن ادغام شوند
به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم گل گواهی معاون تشکل‌ها و تنظیم مقررات صنفی مرکز اصناف با اشاره به اهمیت صنعت فرش برای کشور تاکید کرد : در صورتیکه امکان تشکیل اتحادیه استانی فرش دستباف فراهم نباشد این رسته صنفی در اتحادیه‌های با فعالیت مشابه و همگن نظیر فروشندگان فرش ادغام می شوند.
 
وی در ادامه افزود : ماده (77) اصلاحیه قانون نظام صنفی با هدف حمایت از بافندگان فرش دستباف تنظیم شده است تا امکان تشکیل اتحادیه‌های مستقل استانی و شهرستانی برای اعضای این صنف را که شرایط دریافت پروانه کسب براساس قانون نظام صنفی را دارند، ایجاد شود، لکن با توجه به عدم تحقق این امر در سطح استانها، فعلاً ضروری است تا حصول حد نصاب قانونی افراد مذکور تحت پوشش اتحادیه های صنفی همگن قرار و پس ازاحراز شرایط لازم نسبت به تشکیل اتحادیه مستقل برای آنان اقدام گردد.

گل گواهی در مورد شیوه‌نامه قبلی اتحادیه فرش دستباف گفت : این شیوه‌نامه (که براساس شرایط قانون قبلی نظام صنفی تدوین شده بود) از سوی دیوان عدالت اداری ابطال گردید که مراتب  به سراسر کشور ابلاغ گردید.

وی تاکید کرد :  کمیسیون های نظارت می بایست بافندگان فرش را به سمت و سویی سوق دهند که امکان تشکیل اتحادیه شهرستانی و یا استانی در آینده برای آنان فراهم گردد.

معاون تشکل‌ها و تنظیم مقررات صنفی در خصوص اصلاحیه قانون نظام صنفی گفت : با گذشت قریب بیش از سه سال از اجرایی شدن قانون نظام صنفی ، در مراحل اجرایی با خلاها و نکاتی روبرو شدیم. لذا ضمن بازنگری، موارد اصلاحی تدوین و هم اکنون سیر قانونی خود را جهت ارایه به مجلس شورای اسلامی طی می نماید.

گل گواهی یاد آور شد : آخرین اصلاحات آیین نامه اجرایی ماده 87 قانون نظام صنفی پیرامون فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی در جلسه مورخ 1/12/95 به تأیید هیأت عالی نظارت رسیده است.

وی با اشاره به گسترش تجارت الکترونیک گفت : روند روبه گسترش تجارت الکترونیک با روش‌ها و متدهای جدید در کل دنیا و ایران در حال جایگزینی روش‌های سنتی است.

گل گواهی با بیان انجام انتخابات هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی به شکل الکترونیکی بیان کرد : انتخابات هیات مدیره اتحادیه‌های صنفی به صورت الکترونیکی شروع شده و در سطح کشور در حال انجام است  و بازخورد آن  را در استقبال سازمانهای صنفی و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت از این رویه می توان مشاهده کرد .

وی با اشاره به وجود بیش از 8 هزار اتحادیه صنفی در کشور افزود :  براساس قانون انتخاب اعضای هیات مدیره هر 4 سال یکبار انجام می‌شود و مقرر است در سال جاری فرآیند برگزاری انتخابات از مرحله فراخوان ثبت نام تا برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی انجام گردد.

معاون تشکل‌ها و تنظیم مقررات صنفی مرکز اصناف با بیان اینکه مرکز اصناف و بازرگانان و دبیرخانه هیات عالی نظارت مسئولیت سیاستگذاری و تهیه و تدوین قانون نظام صنفی را بعهده دارد ، افزود : تمامی آیین‌نامه و دستورالعمل‌هایی که در قانون نظام صنفی است با همکاری اتاق اصناف ایران و دستگاه‌های اجرایی ذی ربط تدوین، تصویب و ابلاغ شده است هم اکنون روند اصلاح برخی از آیین نامه ها با توجه به بازخورد اجرایی آنها در سطح کشور در دستور کار دبیرخانه هیات قرار دارد.

وی گفت : دبیرخانه هیأت عالی نظارت که در وزارت صنعت، معدن و تجارت مستقر می باشد، بازوی اجرایی هیات عالی نظارت (بعنوان عالی ترین مرجع صنفی کشور) به شمار می‌آید و علاوه بر هماهنگ کردن امور، وظایف تهیه و تدوین مکتوبات مورد نیاز جهت تصویب هیأت و ارائه پیشنهادات و همچنین ارزیابی عملکرد سازمان های صنفی و رسیدگی به شکایات واصله (مطابق موازین قانونی و مصوبات هیات) در حدود اختیارات خود عهده دار است.

گل گواهی در خصوص روال اخذ مجوز پروانه کسب اظهار کرد : اخذ مجوز پروانه کسب تابع آیین‌نامه‌ اجرایی مربوط و ضوابط خاص داخلی اتحادیه‌ها است.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار