اختتامیه جشنواره «بانگ بیداری» 25 فروردین در اهواز برگزار می‌شود

علیرضا عالی پور دبیر اجرایی نخستین جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان خبر از برگزاری مراسم پایانی این جشنواره در روز ۲۵ فروردین ماه در «تالار مهتاب» شهر اهواز داد.

به گزارشحوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نخستین جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان با عنوان «بانگ بیداری» عصر روز گذشته با حضور "صادق آهنگران" دبیر این جشنواره، "علیرضا عالی پور" دبیر اجرایی، "محمد گلریز" عضو هیات داوران این جشنواره و "مجتبی نامخواه" رئیس شورای سیاست گذاری در محل حسینیه هنر برگزار شد.

صادق آهنگران دبیر نخستین جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان با عنوان «بانگ بیداری» در ابتدای این نشست خبری در سخنانی، گفت: در 8 سال دفاع مقدس هم موسیقی حماسه و هم مداحی با اشعار حماسه داشتیم منتهی در آن زمان با یک میکروفون و آمپلی فایر ضعیف این اشعار را که محتوای دینی، مذهبی، ملی و وطنی داشت و هم هم از فرهنگ اهل بیت (ع) خصوصا حضرت سیدالشهداء گرفته شده بود را برای مردم پخش می کردیم.

وی افزود: اینگونه بود که 8 سال دفاع مقدس پیش رفت و بعد از آنکه جنگ به پایان رسید احساس کردم که برخی از اشعار را دیگر نمی توان به صورت سینه زنی خواند و بر آن شدم تا آن را به نحوی تغییر بدهم که برای اجرا در امروز مناسبت داشته باشد.

دبیر نخستین دوره این جشنواره ادامه داد: بر این اساس احساس کردم از این به بعد موسیقی می تواند به ما در رسیدن به اهداف درنظر گرفته شده کمک کند؛ اینگونه بود بعد از پایان جنگ آرام آرام روی به استفاده از موسیقی در آماده سازی اشعار و اجراهای آن آوردیم.

آهنگران خاطرنشان کرد: خوشبختانه بعد از این تغییرات مشاهده کردیم این کار جواب داد و در این مسیر مداحی ها، مثنوی خوانی ها با ما همراه شد؛ همچنین در این زمینه تهیه تولید کلیپ های موسیقی با موضوعات دفاع مقدس، اهل بینت (ع)، انقلاب اسلامی را شروع کردیم که مشاهده شد به خوبی جواب داده است.

وی اضافه کرد: البته در ابتدای این راه و در مسیر ورود به موسیقی با تنش های فراوانی روبرو بودم که خوشبختانه با کمک روحانیون عزیز و گرامی توانستم تا امروز این مسیر را ادامه بدهم؛ نکته دیگر اگر توفیق پیدا کردیم که این جشنواره و برنامه موسیقی در خوزستان برگزار شود تمامی این سبک ها را از سبک سنتی و از دل فرهنگ استان خوزستان گرفته شده است.

دبیر نخستین دوره این جشنواره یادآور شد: این سبک ها بیشتر تلفیقی از سبک های جنوبی بود زیرا در آنجا بیشتر عرب، لرها و بچه های جنوبی هستند و از این روی به نظرم سبک دلچسبی درآمده و عزیزان ما در کل کشور این سبک را خیلی خوب پذیرا شده اند. در حقیقت خوزستان سرزمین حماسه است و از گذشته بسیار دور مرکز تشیع در اهواز و خوزستان بوده است.

آهنگران متذکر شد: نکته دیگر اینکه در استان خوزستان شاعران و ادیبان بزرگی همچون مرحوم وفایی، قیصر امین پور، محمدرضا سنگری و حتی مرحوم حسین پناهی داشتیم؛ آن دوستان با فعالیت های خود زمینه ای را ایجاد کردند که ما امروز آن را با برگزاری این جشنواره ادامه می دهیم. البته گیرایی آن به دلیل سنتی بودن و آن روح گیرایی که در میان مردم استان خوزستان است.

وی تصریح کرد: ما فرمایشات مقام معظم رهبری را در سرودها و اشعار خود بسیار فراوان مورد توجه قرار می دهیم زیرا تمامی فرمایشات ایشان این است که هرچیزی که خوانده می شود محتوای مفیدی را برای مخاطبان و مردم به همراه خود داشته باشد.

دبیر نخستین دوره این جشنواره ادامه داد: توصیه ای که به دوستان فعال خود در حوزه های شعر، موسیقی و مداحی دارم این است باید نکات مهمی را که مقام معظم رهبری در سخنان خود ذکر کردند را حتما رعایت کنیم و اگر اینگونه شود محتوای کارهای ما بسیار بالا خواهد رفت و جامعه را بهتر خواهیم ساخت و برای نسل های آینده نیز بسیار موثرتر خواهد بود.

آهنگران خاطرنشان کرد: ما قطعا به نام انقلاب اسلامی قصد داریم تا شعر بسراییم و موسیقی تولید کنیم و باید تمامی آنها با نام انقلاب اسلامی خوانده شود. از این روی پیشنهاد من این است که وقتی کلمه وطن و ایران را به کار می بریم حتما از فرهنگ عاشورا هم در آن نامی برده شود.

وی در پایان تصریح کرد: به شرکت کنندگان توصیه می کنم اشعار و سروده های آنها در شان انقلاب اسلامی باشد و به صورت همزمان از محتواهای ملی، مذهبی و دینی برخوردار باشد تا کارساز و موثر واقع شود.

محمد گلریز عضو هیات داوران این جشنواره نیز در بخش بعدی این نشست خبری در سخنانی، گفت: این جشنواره ای که با عنوان «بانگ بیداری» برگزار می شود مختص استان خوزستان و بویژه شهر پرحماسه اهواز است. از خصوصیات این جشنواره می توان به این موارد اشاره کرد که به صورت خودجوش برگزار شده و شرکت کنندگانی که آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کرده اند با امکانات بسیار ساده و ابتدایی همانند سینتی سایزر این کار را انجام داده اند.

وی افزود: البته با همین بضاعت کم برخی از آثار رسیده بسیار خوب و قابل تقدیر است و به ما نشان می دهد باید از نخبگان هنری فعال حوزه انقلاب اسلامی حمایت بیشتری کنیم و با دادن امکانات بهتر و بیشتر شرایط تولید آثار بهتر را برای فراهم کنیم. در حقیقت نکته اساسی این است که دوستان واقعا با امکانات اولیه کارهای خود را تهیه کرده اند.

حجت الاسلام نامخواه رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان نیز در بخش دیگری از این نشست خبری در سخنانی، گفت: موسیقی نقش بسیار موثر و غیرقابل انکاری در پیشبرد و پیشرفت اهداف و برنامه های انقلاب اسلامی در ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز داشته است.

وی افزود: ایده برگزاری نخستین جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان که با عنوان «بانگ بیداری» برگزار می شود بر اساس بازتولید آثار مرتبط با موضوع های انقلاب اسلامی، انقلابی گری و انقلابی بودن شکل گرفتته است؛ بر این اساس به اعتقاد من حضور موسیقی در این مسیر ضروری است و باید بیشتر از این هایی که به آن توجه کرده ایم به آن بپردازیم.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان ادامه داد: بر همین اساس ما در نخستین دوره از برگزاری این جشنواره تلاش می کنیم تا به سهم خود در کنار انجام تحلیل درستی بر وضعیت موسیقی انقلاب اسلامی به آسیب شناسی و بررسی سه گسست مهم در این زمینه بپردازیم.

نامخواه خاطرنشان کرد: در بررسی و تحلیل وضعیت موسیقی انقلاب اسلامی متوجه شدیم که در شرایط حال حاضر سه گسست مهم را شاهد هستیم. نخستین گسست مرتبط با فعالان اول موسیقی انقلاب است و به این صورت که نسل جدید موسیقی انقلاب از نسل اول این دوره فاصله گرفته و لازم است این گسست به پیوست تبدیل شود.  

وی اضافه کرد: گسست اجتماعی دومین گسست است و به این منظور ما نباید نسبت به مخاطبان موسیقی انقلابی بی تفاوت باشیم؛ البته باید بپذیریم امروز یک گسست مخاطب در جریان فعالیت های مرتبط با موسیقی انقلاب اسلامی احساس می شود و بنابراین جشنواره «بانگ بیداری» به دنبال این موضوع است که بتواند به این جریان استحکام ببخشد.

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان یادآور شد: سومین گسست نیز گسست درونی مابین عناصر اندیشه و آرمان انقلاب اسلامی و پیوند آن با شعر و ترانه و موسیقی است؛ بر این اساس ما سعی می کنیم در این جشنواره نسبت به ایجاد یک پیوست در میان این گسست اقدام کنیم.

نامخواه تصریح کرد: نخستین جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان یک رویداد مردمی است که مصوبه ای در انتظارش نیست و قرار هم نیست که بیلان و کارنامه کاری به کسی ارائه بدهد؛ در حقیقت ما فقط قصد داریم تا با برگزاری این جشنواره این سه گسست به پیوست تبدیل شوند.

علیرضا عالی پور دبیر اجرایی نخستین جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان در بخش دیگری از این نشست خبری، عنوان کرد: این نخستین دوره این جشنواره با همت مرکز فرهنگی هنری «رسانه بیداری» و با همکاری تعدادی از فعالان استان خوزستان راه اندازی شده است.  

وی افزود: اگر بخواهم وضعیت تولید آثار سرود و موسیقی مرتبط با انقلاب اسلامی را تشریح کنم باید بگویم که شاهد یک رخوت و سستی در این عرصه هستیم و با توجه به این موضوع با کمک آقای صادق آهنگران به عنوان دبیر جشنواره بعد از تشکیل دبیرخانه فیلم عمار در خوزستان جشنواره موسیقی انقلاب اسلامی را نیز در این استان برگزار کنیم.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان ادامه داد: فراخوان ارسال آثار برای برگزاری این جشنواره در دی ماه سال گذشته صورت گرفت که به دنبال آن در حدود ۸۵ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که همه آنها برای نخستین بار تولید شده و دارای کیفیت خوب و قابل توجهی هم بودند؛ بر این اساس قرار است مرحله نهایی و پایانی این جشنواره روز ۲۵ فروردین ماه در تالار مهتاب شهر اهواز برگزار شود.

عالی پور خاطرنشان کرد: البته نگاه ما در برگزاری این جشنواره یک نگاه آماتور است و اتفاقا بر اساس همین نگاه هم بود که نسبت به داوری آثار در موضوعات مختلف برگزاری این جشنواره اقدام کردیم؛ نکته دیگر اینکه این جشنواره در محورهای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، استکبار ستیزی و مدافعان حرم برگزار می شود.

وی اضافه کرد: از میان آثار شرکت داده شده در نخستین دوره این جشنواره ۱۶ اثر در بخش تک خوانی و ۱۵ اثر در بخش سرود به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا کردند که بر اساس پارامترهای ده گانه ای که شامل تولیدی بودن آثار، بوم گرایی پدیدآورندگان، نوع گرایی در فرم، تناسب موسیقی با شعر و رده سنی، رعایت قواعد لازم در تولید اثر، پرداختن به مفاهیم ناب انقلاب اسلامی، به روز بودن اثر و تاثیرگذاری اثر است برای داوری این جشنواره درنظر گرفته شده بود مورد داوری قرار گرفتند.

دبیر اجرایی جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان یادآور شد: به عنوان دبیر اجرایی برگزاری این جشنواره اعتقاد دارم این جشنواره و برگزاری آن همانند یک پارلمان فرهنگی برای ایجاد پیوست و همبستگی میان عناصری که رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره در این نشست به آن اشاره کردند سعی کرده جشنواره ای موثر در عرصه موسیقی انقلاب اسلامی برگزار کنیم.  

عالی پور متذکر شد: تصمیم ما در برگزاری این جشنواره این است که بعد از پایان برگزاری نخستین دوره آن دبیرخانه دائمی آن را در شهر اهواز ایجاد کنیم و در تمامی روزهای سال نسبت به برگزاری کارگاه های اموزشی و برنامه های جنبی در حوزه سرود و موسیقی در جهت تبیین موسیقی انقلاب اسلامی اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان یک جشنواره های کاملا خوزستانی است که ریشه خود را در کارهای هیاتی می بیند و بر این اساس قرار است تا ما به خلاء های موجود در موسیقی انقلاب اسلامی پرداخته و آنها را برطرف کنیم.  

دبیر اجرایی جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان در پایان گفت: ما در کنار برگزاری این جشنواره به دنبال مدنظر قرار دادن تاریخ شفاهی و تاریخ مستند انقلاب اسلامی هم هستیم تا بتوانیم از این فرآیند در حوزه پیوست گسست های موجود در موسیقی انقلاب اسلامی فعالیت های بسیار مفید فایده ای را انجام بدهیم.

در بخش انتهایی این نشست خبری محمد گلریز عضو هیات داوران این جشنواره در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران خبرگزاری ها در مورد تعدد برگزاری جشنواره های موسیقی در ارتباط با موضوع های انقلاب و دفاع مقدس و ضرورت برگزاری یکپارچه آنها در قالب جشنواره ای ملی گفت: این مدیران سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که باید جواب این سوابل را بیان کنند. البته مطمئن باشید که علت برگزاری تمامی این جشنواره ها بی توجهی مسئولان فرهنگی ازجمله صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی افزود: من به عنوان یک فعال در عرصه موسیقی در نوبت های متعددی این صحبت ها را با مدیران و مسئولان نهادهای دولتی خصوصا صدا و سیما انجام داده ام ولی تا امروز کسی به آن توجهی نکرده است؛ بر این اساس چند وقت پیش در خانه شهید مطهری و در حضور افرادی چون فرزند شهدی مطهری، آقای نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور سرود شهید مطهری را خواندم و در ان زمان گله ها و صحبت های خود را بار دیگر مطرح کردم و خواستم با به گوش دولتمردان از جمله رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانده شود.

عضو هیات داوران این جشنواره در انتهای این نشست خبری گفت: چند سال قبل و در دوره وزیری آقای حسینی در وزارت ارشاد بود که جشنواره موسیقی مقاومت را با حضور خوانندگان مطرح عرصه موسیقی کشور در برج میلاد برگزار کردیم؛ در آن جشنواره به آنها گفتیم که می توانند در کنار اجرای سه اثر مرتبط با انقلاب و دفاع مقدس یک اثر منتخب خود را هم اجرا کنند که از این طرح استقبال بسیار خوبی هم صورت گرفت.

گلریز در پایان تصریح کرد: یک دست هم صدا ندارد و باید گفت «آب از سرچشمه گل آلود است» به همین علت دائم تاکید می کنم جواب این پرسش ها را باید صدا و سیما و وزارت ارشاد بدهند.
 
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.