وب‌سایت تایمز لایو: داعش با تنگ شدن عرصه در عراق و سوریه به مصر یورش برده است

وب‌سایت تایمزلایو در گزارشی به بررسی دلیل گسترش حملات تروریستی داعش در مصر پرداخت.

وب‌سایت تایمز لایو: داعش با تنگ شدن عرصه در عراق و سوریه به مصر یورش برده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت تایمزلایو در گزارشی نوشت: حملات همزمان روز گذشته به دو کلیسای مصر نشان می‌دهد گروه تروریستی داعش که در سوریه و عراق به شدت تحت فشار قرار گرفته است به انجام چنین حملاتی در دیگر مناطق تحت کنترلش روی آورده است.
 
شاخه‌ای از گروه تروریستی داعش که در مصر مستقر است روز یکشنبه مسئولیت حملات در شهرهای اسکندریه و طنطا در منطقه دلتای نیل را بر عهده گرفت. این گروه در شبه جزیره سینا متمرکز بوده و تاکنون صدها نفر از نیروهای پلیس و سربازان مصری را به کام مرگ کشانده است.
 
اما داعش نتوانسته مناطق تحت کنترلش در سینا را حفظ کند و حتی اعضای ارشد آن نیز در حملات هوایی اخیر مصر به هلاکت رسیده‌اند.
 
تروریست‌ها پیش از این نیز حملاتی را علیه مسیحیان قبطی مصر انجام داده بودند؛ اما جنگ آنها علیه این گروه که در اقلیت قرار دارند در ماه دسامبر با حمله به کلیسای قاهره به اوج رسید. در این حمله 29 نفر کشته شدند. داعش در ماه ژانویه و فوریه 7 قبطی را در سینا به قتل رساند و باعث شد چندین خانواده مسیحی که در این شبه جزیره هم‌مرز با نوار غزه زندگی می‌کردند از آنجا فرار کنند.
 
یکی از محققان دانشگاه جرج واشنگتن که درباره افراط گرایی و ریشه‌های آن تحقیق می‌کند در این خصوص اعلام کرد: «داعش و حامیان آن از زمان وقوع حمله ماه دسامبر مفاهیم فرقه‌ای افراطی جدیدی را به صورت آنلاین به تروریست‌های مصری معرفی کرده‌اند».
 
یک کارشناس دیگر در این زمینه می‌گوید: «داعش در دسامبر 2016 حمله به قبطی ها در مصر را آغاز کرد و زمانیکه در سوریه و عراق شدیداً تحت فشار قرار گرفت برای تقویت روحیه افراد، جذب اعضای جدید و حفظ تفکری که در این سال‌ها شکل داده، به گسترش حملات در دیگر مناطق پرداخت».
 
داعش که در سال 2014 تشکیل خلافت خودخوانده خود در عراق و سوریه را اعلام کرد در یک سال گذشته با شکست‌های پی در پی مواجه شده و در آستانه از دست دادن کنترل دومین شهر بزرگ عراق (موصل) است.
 
داعش پس از وقوع حملات اسکندریه و طنطا اعلام کرد دو عامل انتحاری مصری را علیه "صلیبیون" استخدام کرده است. عبدالفتاح سیسی –رئیس‌جمهور مصر- در واکنش به این اظهارات حالت آماده باش سه ماهه اعلام کرد.
 
سه حمله به کلیساهای مصر در ماه دسامبر و یک حمله در ماه آوریل نشان‌دهنده‌ گسترش حضور گروه‌های تروریستی در غرب کانال سوئز (جداکننده‌ی سینا از بقیه مصر) است.
 
«انصار بیت المقدس» که یک گروه تروریستی در مصر است و در نوامبر 2014 به داعش پیوست نیز چندین حمله علیه پلیس این کشور انجام داده است. داعش چندین بار نیز در قاهره بمب‌گذاری و تیراندازی کرده و پلیس مصر را هدف قرار داده است.
 
پلیس مصر نیز اعضای چندین گروهگ وابسته به داعش را بازداشت کرده و در نوامبر 2015 نیز «اشرف الغرابلی» یکی از اعضای ارشد این گروه شیطانی را به هلاکت رساند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار