رضا اسماعیلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

نهج البلاغه منبع سرایش آثاری درباره حضرت علی (ع) شود

در مورد آثاری که پیرامون شخصیت حضرت علی ( ع ) سروده شده است نکته ای وجود دارد و آن نکته استفاده از گنجینه نهج البلاغه در اینگونه آثار است.

نهج البلاغه منبع سرایش آثاری درباره حضرت علی (ع) شود
رضا اسماعیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص آثاری که پیرامون شخصیت حضرت علی ( ع ) سروده شده است، گفت: در مورد آثاری که پیرامون شخصیت حضرت علی ( ع ) سروده شده است نکته ای وجود دارد و آن نکته استفاده از گنجینه نهج البلاغه در اینگونه آثار است. بیشتر آثاری که در این باره سروده می شود در مدح و منقبت یا مرثیه حضزت علی ( ع ) است. در ولادت این شخصیت نیز اشعار فراوانی سرودند.

وی افزود:اشعاری که درباره حضرت علی ( ع ) سروده شده اند در عین حال که مضامین ارزشمندی دارد کمتر از مضمون های نهج البلاغه در آن استفاده شده است. نهج البلاغه به نوعی مرامنامه اعتقادی شیعه محسوب می شود و حضرت امیرالمومنین ( ع ) در قالب نامه های نهج البلاغه مطالب خود را بیان می کند اگر بخواهیم شناختی درباره حضرت علی ( ع ) پیدا کنیم بهترین منبع نهج البلاغه است. بنابراین شایسته است به مدح و منقبت خلاصه نشود و به متن نهج البلاغه نیز مراجعه کنیم.

این شاعر با اشاره بیان رهنمود ها و روایات در قالب احادیث و روایلت نهج البلاغه اظهار داشت: رهنمودها و روایات بیان شده در نهج البلاغه را استخراج کنیم و به باز سرایش آن بپردازیم.در این صورت اثرمان  از مضامین ناب تر برخوردار می شود در عین حال که می توانیم سیره عملی حضرت علی ( ع ) را در اثرمان به تصویر بکشیم برای زندگی امروز ما نیز بسیار مورد نیاز است همچنانکه همه شاعران بزرگ به شعر آیینی پرداختند و درباره حضرت علی ( ع ) شعر سرودند امروز هم نیاز جامعه ما است که این اشعار سروده شود. و در آثارمان از منابعی چون قرآن و نهج البلاغه بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.