در مراسم تودیع و معارفه رؤسای کتابخانه ملی مطرح شد:

صالحی امیری: در کتابخانه ملی فضایی برای امنیت فکری و قلم ایجاد شد/ نهاوندیان: کتابخانه ملی می‌تواند پرچمدار باشد

مراسم تودیع و معارفه ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کتابخانه ملی برگزار شد.

صالحی امیری: در کتابخانه ملی فضایی برای امنیت فکری و قلم ایجاد شد/ نهاوندیان: کتابخانه ملی می‌تواند پرچمدار باشدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تودیع و معارفه ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کتابخانه ملی برگزار شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بیان کرد: اگر امروز اینجا هستیم به یمن خون شهدا است که از جان خود گذشتند که ما در فضای امن زیست داشته باشیم و این حق بزرگی است که آنها بر گردن ما دارند.
 
وی اظهار داشت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سازمان خوبی است با نیروی انسانی باانگیزه و با شرافت که خوشبختانه این سرمایه در خدمت خانم بروجردی است.

صالحی امیری تاکید کرد: ما در دولت تدبیر و امید بر این باوریم که این ملت شایسته بیش از این‌هاست و این نیازمند مدیریت است. آنچه در توان داشتیم برای تعالی نهاد کتابخانه ملی انجام دادیم. فضایی ایجاد شد که امنیت فکری و قلم داشته باشیم چرا که اصحاب فرهنگ و قلم سرمایه بزرگی برای ما هستند. من همواره به عنوان عضو کتابخانه ملی در کنار شما خواهم بود.
 
در ادامه محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری در این جلسه گفت: برگزاری این جلسه ارزشمند و فتح باب نوین را در این مرکز بزرگ علمی کشور در محفل علما و پژوهشگران در شب میلاد امیرالمومنین (ع) به فال نیک می‌گیرم. از اینکه حالت امنیت و آرامش برای حل علم و بصیرت و فضل حاصل شده، خدا را شکر می‌گویم. همانطور که حضرت علی (ع) می‌فرماید: کسی که در کتاب آرامش بیابد، هرگز آرامش روحی را از دست نمی‌دهد. برای مردم شرط شکوفایی، احساس آرامش است که این وظیفه جامعه است. وظیفه در باب فرهنگ، تامین امنیت و شرایط تولید و خلاقیت برای اهل فرهنگ است که اهل فرهنگ این احساس را بکنند که زمینه برای فکرشان فراهم شده است.
 
وی افزود: کتابخانه ملی و اسناد ملی نقش خطیری در رشد فرهنگی کشور دارد و در سه سال و نیم اخیر در همین مسیر گام برداشته شده. کتابخانه ملی باید مرکز کنار هم بودن، با هم نشستن و با هم اندیشیدن برای پژوهشگران در سطح ملی باشد و باید این امکان را فراهم کنیم که حافظه ملی در اختیار حرکت رو به رشد جامعه قرار بگیرد. مرکز اسناد فقط وظیفه نگهداری از اسناد ندارد. ما بسیار نیاز داریم  از تاریخ معاصر درس بیاموزیم و محققان روی اسناد به موقع کار کنند که اشتباهات تاریخی تکرار نشود.

نهاوندیان ادامه داد: کتابخانه ملی یکی از حوزه‌های مهمی است که می‌تواند نقش آفرین باشد. فرهنگ بالنده و غنی ایران باید در دیپلماسی فرهنگی در تعامل با دیگر ملل قرار بگیرد و کتابخانه ملی می‌تواند پرچمدار باشد.
 
وی تصریح کرد: از عزیزان و کارکنان این مجموعه که در استواری و بار آمدن این بنای رفیع نقش داشتند تشکر می‌کنم. همچنین از قبول مسئولیت دکتر اشرف بروجردی تشکر می‌کنم. وی چهره نا شناخته‌ای برای جامعه فرهنگی ما نیست. مطمئنم با مدیریت او کتابخانه ملی امکان جهش مجدد را خواهد داشت که با تجمیع ابتکارات بتواند نقش فرهنگی خود را ایفا کند.
 
پس از صحبت‌های دکتر نهاوندیان به پاس از تکریم فعالیت‌های دکتر صالحی هدایایی به وی تقدیم شد و همچنین حکم انتصاب دکتر بروجردی با امضای روحانی توسط ریاست دفتر ریاست جمهوری تقدیم شد.
 
دکتر اشرف بروجردی ریاست جدید کابخانه ملی در این مراسم گفت: وظیفه خود می‌دانم از رییس جمهور به واسطه اعتمادی که به بنده داشتند و همچنین از جناب نهاوندیان که مرهون زحمات فرهنگی این بزرگوار هستم، سپاسگزاری کنم. از دکتر صالحی امیری که سنگ بنای بسیاری از فراموش شده‌های فرهنگی را  با راه اندازی پژوهشگاه و اندیشگاه و تاکید بر فراهم کردن اسناد و دیجیتال کردن آنها گذاشتند، ممنونم.
 
وی افزود: در سند چشم انداز توسعه که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، دو اصل به چشم می‌خورد. اصل اول توسعه یافتگی و اصل دوم هویت انقلاب اسلامی است. بخشی از هویت انقلاب در آثار مکتوب متجلی است که باید نگهداری شود و به دست نسل‌های بعد بیفتد تا بتوانند راه طی شده را بهتر ادامه بدهند. باید این زمینه برای اصحاب علم، فکر و اندیشه فراهم شود که با تعامل و ورود به عرصه گفتگو و تفاهم و درس متقابل بر مبنای عقلانیت راهگشای خوبی برای کشور باشند. باید این عرصه فراهم باشد که با هم و در کنار هم با رفع نواقص و اصلاح رویکردها جایگاه برتری را برای ایران رقم بزنیم.  
 
در این مراسم حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور اظهار داشت: کتابخانه ملی از مهمترین نهادهای تمدنی جدید در کشور ماست. اینکه یک ملت کتابخانه ملی داشته باشند و هویت ملی را با کتاب های منتشر شده تعریف کند، بسیار اهمیت دارد. تاریخچه کتابخانه ملی ما تاریخچه ملت ماست.

کتابخانه ملی در دوره گذشته، به موسسه فرهنگی جدی و محلی برای حضور و ظهور اندیشه‌های کشور تبدیل شد. محلی برای گفتگوهای علمی و جایی برای قدر شناسی از بزرگان فرهنگی کشور. توجه ویژه به اسناد ملی و دسترسی آزاد اطلاعات دیگر اتفاق درعرصه فرهنگی کشور بود.
 
وی پس از خوشامدگویی به خانم بروجردی که تربیت شده شهید بنت الهدی صدر است، گفت: او یک فعال اجتماعی شناخته شده و مطرح در انقلاب است. او پژوهشگر مطرح در حوزه مطالعات زنان و اسلام است که پژوهش های جدی در حوزه مسائل اجتماعی داشته است. امیدواریم قدر این حضور را بدانیم.
  

همچنین، امیرخانی معاونت کتابخانه ملی پس از خیر مقدم به ریاست جدید سازمان اظهار داشت: مدیریت سازمان نقش راهبردی در هر سازمان دارد. در این سه سال که در خدمت دکتر صالحی امیری بودیم، با وجود نقاط قوت و ضعف، کتابخانه ملی جایگاهی پیدا کرد که قابل قیاس با دوره های قبل نیست. کمتر صاحب‌نظری است که از منابع کتابخانه ملی استفاده نکرده باشد. تشکیل شورای راهبردی یکی از اقدامات دکتر صالحی امیری است که خانم بروجردی از اعضای این شورای راهبردی است. امیدواریم در دوره خانم دکتر بروجردی نیز این حرکت رو به رشد را تجربه کنیم.
 
در ادامه دکتر شجاعی مشاور سابق رئیس‌جمهور گفت: به خاطر کمبود وقت از نقش کتابخانه ملی که نقش اساسی در انتقال فرهنگ دارد،  صرف نظر می‌کنم و به دو سه نکته اشاره می‌کنم. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که منعکس کننده جهان واقعی و ملموس است و جهان دومی که در چرخه فضای مجازی و کدگذاری است. هر کدام از این‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد.
 
وی افزود: جهان دوم بی‌مکان و نمادین و قابل دسترسی برای همه است که در آن باید تعریفی نو از فرهنگ ارائه شود. کتاب و کتابخانه مجموعه‌ای از این فرهنگ است. کتابخانه ملی در هر کشوری کتابخانه مادر است؛ بنابراین شایسته است که یک مادر رئیس کتابخانه ملی باشد.

شجاعی تاکید کرد: کتابخانه در حفط صیانت فرهنگ ملی نقش اساسی دارد. در فضای جدید زندگی بشر به سرعت دنیای مجازی به دنیای واقعی غلبه پیدا می کند. در این شرایط پرداختن به جایگاه کتابخانه و در دسترس قرار دادن آن برای عموم بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

وی پس از تشکر از دکتر صالحی امیری که کتابخانه ملی را با تاسیس اندیشخانه‌ها و نشست‌ها به محلی پویا تبدیل کرد، گفت: امیدوارم خانم بروجردی بتواند مجموعه فعالیت‌های خوبی را در حوزه خودشان و زنان انجام بدهند. اگر ما به عنوان فعالان حوزه زنان تاکید بر مدیریت زنان داریم، این چنین نیست که همه مسئله مدیریت زنان باشد. بهره مندی از توان و پتانسیل زنان در سطوح کشور یکی از مسائل است و نه همه آن. اگر در چرخه فعالیت های کشور از پتانسیل زنان استفاده نشود، کشور ضرر می‌کند.

وی تصریح کرد: سرمایه انسانی مثل سرمایه های فیزیکی نیست که اگر استفاده نکردید، دست نخورده بماند بلکه به مسیرهایی می افتد که باید برای آن ستاد بحران تشکیل دهیم. از این انتخاب شایسته تشکر می کنم و آرزوی توفیق دارم.
 

 
انتهای پیام/  
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار