اهواز؛

مقابله با حوادث زیستی و سایبری با پدافند غیرعامل

سازمان پدافند غیرعامل آماده پیشگیری از تکرار پیامدهای حوادث طبیعی و همچنین جلوگیری از بروز حوادث زیستی و سایبری است.

مقابله با حوادث زیستی و سایبری با پدافند غیرعاملبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ سردار غلامرضا جلالی، سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر وضعیت استراتژیک استان خوزستان، بر لزوم ایجاد آمادگی و هماهنگی در این استان به منظور پیشگیری از تکرار پیامدهای حوادث طبیعی و جلوگیری از بروز حوادث زیستی و سایبری تاکید کرد.

وی اظهار کرد: استان خوزستان ویژگی های بسیار خاصی در کشور دارد؛ خوزستان در بسیاری از حوزه ها رتبه های اول تا سوم کشور را در اختیار دارد و استانی استراتژیک است.

سردار جلالی بیان داشت: موضوعاتی که در خوزستان بسیار مهم است و باید به آن توجه شود و ما در حال بررسی آن هستیم، شامل چند موضوع جدی است که استان با آن مواجه است و باید در این موارد، اگر آمادگی ندارد، آمادگی تولید کند و اگر هم آمادگی دارد، آن را ارتقا بخشد و حفظ کند تا بتواند با حادثه ها مقابله کند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل افزود: یکی از این موضوعات در خصوص مباحث زیستی است؛ یک حادثه جهانی و بین المللی در حوزه زیستی در حال شکل گیری است و مدتی پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ یک سرمایه گذار بزرگ سایبری در یک سخنرانی امنیتی و زیستی هشداری عمومی به دنیا داد که هشدارهای زیستی آن قابل توجه است. وی اشاره کرد که دو حادثه ممکن است در اپیدمی بین المللی و جهانی اتفاق بیفتد و افق آن را نیز پنج ساله پیش بینی کرد که البته ممکن است این زمان مدیریت شود.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر این هشدار، یکی از این اپیدمی ها که بر آن تاکید هم داشت، این است که بیماریهای فلج اطفال، آنفولانزا و آبله به جز سه کشور در دنیا می توانند موضوعات جدی و اساسی باشند و موضوع دوم نیز ویروس های مشترک حوزه سایبری و بیولوژیک هستند. این اپیدمی ها بسیار جدی هستند و این سرمایه گذار توصیه می کند که تمام کشورها مانند ارتش ها باید آماده مقابله با آن ها باشند و به این منظور، یک آمادگی در حد نظامی را پیشنهاد داد.

سردار غلامرضا جلالی اذعان داشت: طبیعتا در حوزه بیولوژیک و زیستی به دلیل آن که دستگاه های مقابله کننده تقریبا شامل 23 دستگاه هستند، همکاری و هماهنگی و کار مشترک در این زمینه بسیار مهم است و نقش اساسی دارد. یکی از بخش هایی که باید در این استان دنبال شود، طبیعتا ایجاد آمادگی و هماهنگی بین تمام دستگاه ها و همچنین تقسیم وظایف، سازمان دهی، آموزش و تمرین و مانور بوده که توجه به این موارد بسیار مهم است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که هم می تواند در دستور کار این جلسات باشد، آمادگی برای مقابله با حوادث زیستی استان خوزستان است، به شکلی که وظایف تمام دستگاه ها نسبت به سناریوهای پایه تهیه و به دستگاه ها ابلاغ و همچنین آموزش لازم داده شود.

سردار جلالی بیان داشت: بزرگ ترین قطب شیمیایی کشور در استان خوزستان قرار دارد که هر گونه حادثه امنیتی، نظامی و صنعتی در این حوزه می تواند تبعات آلودگی شیمیایی را در منطقه به دنبال داشته باشد. پس باید اقدامات لازم در این زمینه در دستور کار خوزستان باشد.

وی افزود: موضوع دیگر پدیده گرد وخاک و تاثیر آن روی زیرساختهای اساسی است. اگر نتوانیم پیوست بین زیرساخت ها را کنترل کنیم، این مشکلات وارد تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی می شود که خوشایند و زیبنده مردم خدوم استان خوزستان نیست. ما در این زمینه از وضعیت زرد عبور کرده ایم و وارد وضعیت نارنجی شده ایم، پس باید در گام اول حادثه استان خوزستان را توسط پدافند غیرعامل استان مستندسازی کنیم تا بدانیم آستانه های تحمل کجاها هستند. در گام دوم نیز باید آسیب شناسی انجام شود و بتوانیم با نگاه استانی و ملی و نه نگاه دستگاهی کار کنیم و اشکالات و آسیب ها را بشناسیم.

جلالی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ای که استاندار خوزستان دنبال کرده است، همه مصمم هستند که تبعات گرد و غبار دیگر تکرار نشود. قرار است در نیمه دوم خردادماه سال جاری یک مانور تست آمادگی برق داشته باشیم و تمام دستگاه هایی که وابستگی برقی دارند، معادل سازی کنند. حادثه بهمن ماه در استان خوزستان می تواند به عنوان سناریوی پایه قرار داده شود تا اگر مشکل تکرار شد، پیامدهای آن تکرار نشود و درگیر حادثه نشویم.

وی گفت: همچنین باید زمانی را برای رزمایش در نظر بگیریم و به حدی برسیم که اگر حادثه طبیعی تکرار شد، پیامد آن به حوزه اجتماعی و مردم وارد نشود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل اظهار کرد: ممکن است در حوزه برق مشکلی با منشاء سایبری اتفاق بیفتد که باید رزمایش سایبری هم در نظر گرفته شود تا بتوانیم این آمادگی را توسعه دهیم و در نهایت به نتایج مورد نظر دست یابیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.