ترور خاموش دانشمند نانوتکنولوژی مصر به دست موساد‎

دانشمند برجسته نانو تکنولوژی مصر در 46 سالگی به صورت ناگهانی دچار بیماری شد و نتوانست از این بیماری جان سالم به در برد.

ترور خاموش دانشمند نانوتکنولوژی مصر به دست موساد‎به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش منی بکر دانشمند برجسته نانو تکنولوژی مصر در 46 سالگی بعد از یک بیماری ناشناخته که تنها سه ماه طول کشید، از دنیا رفت. وی سه ماه پیش بعد از بازگشت از یک کنفرانس علمی در چین به صورت ناگهانی دچار بیماری شد. پزشکان اعلام کردند که وی دچار یک بیماری نادر شده که سیستم حفاظت بدن را دچار آسیب می کند. در نهایت این دانشمند مصری نتوانست از این بیماری جان سالم به در برد.  

رحلت مبهم این دانشمند در سنین میانسالی جنجال گسترده‌ای را در رابطه با ترور بیولوژیک این دانشمند به دست سرویس‌های امنیتی و جاسوسی دولت‌های خارجی از جمله موساد مطرح کرده است. بسیار از کارشناسان معتقدند که بنا به جایگاه علم نانوتکنولوژی که بکر در آن نبوغ بالایی داشت، مورد هدف این ترور قرار گرفته است.

صلاح منتصر نویسنده مصری ترور بکر را بعید ندانست. وی در گفتگو با روزنامه الاهرام گفته است که منی بکر نیز به لیست سایر دانسمندان مصری اضافه شد که در شرایط عجیبی جان خود را از دست داده اند. از جمله این افراد می تواند به سمیرة موسی و یحیی المشد و سعید بدیر و سلوی حبیب اشاره کرد.
جمال مصطفی کارشناس مسائل سیاسی در مرکز الاهرام نیز می‌گوید احتمال قوی وجود دارد که منی بکر اط ظریق سرویس جاسوسی موساد رژیم صهیونیستی یا سیای آمریکا ترور شده باشد. البته در این رابطه اطلاعات دقیقی که این موضوع را ثابت کند وجود ندارد.

وی می‌افزاید این سناریو کاملاً با شواهد گذشته مبنی بر دست داشتن موساد در ترور دانشمندان مصری از جمله سمیرة موسی و علی مشرفة و دیگر افراد تاثیرگذار در زمینه های علمی تطابق دارد، اینها ادله ای است که هیچ کس منکر آن‌ها نمی‌شود. این کارشناس مسائل سیاسی بعید ندانست که سرویس‌های اطلاعاتی غربی نیز در این جنایت دست داشته باشد و ضرورتاً اینگونه نیست که فقط اسرائیل در پشت پرده ترور منی بکر باشد. بویژه که درگیری سختی در زمینه علم نانوتکنولوژی بین آمریکا و آلمان دنبال می‌شود و هر کدام از آنها به دنبال پیشروی در این علم در عرصه جهانی هستند.

آکادمی مطالعات علمی با صدور بیانیه‌ای برای تسلیت درگذشت منی بکر، خلاصه ای از زندگی نامه وی را منتشر کرده و نوشت که وی در بخش شیمی دانشکده علوم دانشگاه اسیوط فارغ‌التحصیل شده و به عنوان یکی از اساتید بخش شیمی در این دانشکده مشغول به کار شد. بکر بیش از 4 سال بورس تحصیلی در دانشگاه جورجیا در ایالت آتلانتای آمریکا دریافت کرد تا دکترای خود را دریافت کند. وی در این کشور در عرصه نانو تکنولوژی کار می کرد و نبوغ بالای خود را نسبت به دانشجویان دیگر اثبات کرد.

بکر در سال 2002 مدرک دکترای شیمی از دانشگاه چورجیا را تحت راهنمایی مصطفی السید دانشمند مصری دریافت کرد. پایان نامه وی پژوهشی پیشرفته در زمینه مداوای بیماری سرطان است. به این ترتیب بود که وی لقب ملکه علم نانو تکنولوژی را دریافت کرد.

این دانشمند مصری اولین شرکت مصر و جهان عرب در زمینه مطالعات نانوتکنولوژی را تأسیس کرد. وی همچنین به عنوان استاد در آکادمی ملی علوم لیزر در دانشگاه قاهره مشغول به تدریس بود. بکر همچنین عضو آکادمی مطالعات علمی مصر شده بود. بکر دهها مقاله علمی در مجلات داخلی و بین‌المللی به نگارش درآورده است و چهار اختراع بین‌المللی را به نام خود ثبت کرده است. او 9 ماه قبل از وفات خود به ریاست مرکز نانوتکنولوژی مصر نائل شد و مطالعاتی را در زمینه تولید سلولز از طریق کاه برنج و فروش آن به خارج انجام داد. او همچنین پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه مداوای بیماری کم‌خونی داشت که شدیداً بین کودکان و زنان مصری رواج دارد. بکر مرکزی علمی برای دهها تن از دانشجویان تحصیلات عالی تاسیس کرده است.

منبع:مشرق

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.