در نمایشگاه اشیای تاریخی ایران در آلمان بیان شد؛

پاسخ مدیر کل امور موزه‌ها به خروج بدون مجوز اشیای فرهنگی از کشور

ما هرگز نمی‌توانیم اشیای فرهنگی را از نظر ارزشگذاری طبقه بندی کنیم.

خروج موقت اشیای فرهنگی از کشور نیازی به مجوز هیأت دولت ندارد
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا کارگر، مدیر کل امور موزه‌های کشور و اموال منقول تاریخی در نشست خبری نمایشگاه اشیای تاریخی ایران در آلمان که امروز یکشنبه 20 فروردین در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد؛ در خصوص علت خروج بدون مجوز دولت اشیای فرهنگی در «نمایشگاه ایران: فرهنگ کهن بین آب و بیابان»، اظهار داشت: آیین نامه اموال فرهنگی و تاریخی ایران بر این اساس است که اشیای درجه یک با مجوز هیات دولت و اشیای درجه 2 با مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌توانند به صورت موقت از کشور خارج شوند و تا زمانی که اشیای فرهنگی طبقه بندی نشده‌اند، همه آثار حکم درجه 2 را دارند و این کار کاملا قانونی است.
 
وی افزود: لذا زمانی که ما اصرار داریم خروج موقت این اشیاء نیاز به مجوز هیات دولت را ندارند، به این معنا نیست که ما این اشیاء را درجه 2 به حساب می‌آوریم.
 
مدیر کل امور موزه های کشور و اموال منقول تاریخی گفت: در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چرا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با گذشت این همه سال اقدامی برای طبقه بندی اشیای فرهنگی انجام نداده‌اند؟ من باید در پاسخ به این سوال بگویم ما باید برای طبقه بندی اشیاء یک آیین نامه تنظیم کنیم. البته در سال 81 آیین‌نامه‌ای را تنظیم کردیم اما بعدها متوجه شدیم که این آیین نامه قابل پایلوت نیست و به این نتیجه رسیدیم که هرگز نمی‌توانیم اشیای فرهنگی را از نظر ارزشگذاری قیمتی طبقه بندی کنیم.
 
کارگر ادامه داد: امروزه اشیای فرهنگی در هیچ جای جهان از نظر ارزش قیمتی طبقه بندی نشده‌اند و از دیدگاه ما همه این اشیاء حکم واحد را دارند و درجه بالایی دارند. ما از گذشته اشیاء را به دو قسمت موزه‌ای و مطالعاتی تقسیم کرده‌ایم و از دیدگاهمان همه اشیاء باید درجه یک تلقی شوند. منتها آیین نامه اولیه طبقه بندی اشیای فرهنگی باید بازنگری شود تا در آیین نامه جدید مشخص شود که آثار با مجوز کدامیک از نهادهای هیات دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به طور موقت از کشور خارج خواهند شد. البته به اعتقاد من برای خروج موقت اشیای فرهنگی از کشور نیازی به مجوز هیات دولت نیست. 
 
وی اظهار داشت: اینکه ما هر چیزی را به دولت منوط کنیم، باعث می‌شود مسائل سیاسی شود و از حوزه فرهنگ خارج بشود. من معتقدم نظارت اجتماعی نظارت خوبی است اما نظارت سیاسی فرقی به حال فرهنگ نمی‌کند.
 
مدیر کل موزه‌های کشور ادامه داد: امروز وزارت دارایی، وزارت خارجه و بخش حقوقی نهاد ریاست جمهوری بر امور خروج موقت اشیای فرهنگی با هدف برگزاری نمایشگاه در کشورهای دیگر نظارت دارند و بر اساس قراردادی که با آلمان بسته‌ایم، دولت این کشور اجازه نمی‌دهد هیچ حکم غذایی از هیچ جایی به برگزاری نمایشگاه فرهنگی ما در این کشور ضربه بزند. این دولت تعهد کرده که اگر خسارتی به اشیا برسد، آن را جبران کند. در ضمن اگر مشکل حقوقی پیش بیاید، در ایران به آن رسیدگی می‌شود.
 
کارگر تصریح کرد: همه هزینه‌های برگزاری نمایشگاه فرهنگی ایران در آلمان بر عهده کشور آلمان است و به مدت 4 ماه فضای فرهنگی این کشور بلندگویی می‌شود که ما بگوییم ایران دارای فرهنگی کهن است.
 
مدیر کل موزه‌های کشور اظهار داشت: ایران با 446 اثر از هزاره هفتم پیش از میلاد تا اوایل دوره هخامنشی، به نمایشگاه فرهنگ ایران در آلمان خواهد رفت و قیمتی که برای این آثار در نظر گرفته شده 37 میلیون یورو است که 4 برابر قاعده معمول است.
 
وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک نمایشگاهی در برلین برگزار خواهیم کرد و فقط برای احترام به افکار عمومی یکبار دیگر دولت در مورد این نمایشگاه حاضر شده در خصوص برگزاری آن نظر دهد و نظر آنها هم مثبت بود.
 
همچنین جبرئیل نوکنده در بخش دیگری از این نشست گفت: ما با موزه ملی ارمنستان فرهنگ مشترکی داریم و به همین خاطر تصمیم گرفتیم با کشورهای همسایه درباره میراث فرهنگی‌مان نمایشگاه بگذاریم. در همین راستا ارمنستان 100 شی را معرفی کرده و ایران نیز در حال اقدام برای این کار است، البته هنوز به حیطه قرارداد وارد نشده‌ایم.
 
محمدرضا زاهدی نیز در پایان نشست خبری نمایشگاه اشیای تاریخی ایران در آلمان، گفت: ما اشیای فرهنگی را از نظر حفاظتی طبقه بندی می‌کنیم تا در زمان بحران موزه‌دار بداند که در مرحله اول کدام آثار را باید نجات دهد و به نظر من منظور تنظیم‌کنندگان آیین نامه نیز طبقه‌بندی بر اساس ارزش حفاظتی بوده است.
 
انتهای پیام/
 


  
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار