ارومیه؛

تزریق ۲۰ میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی درخوی

سرپرست فرمانداری خوی گفت: تاپایان اردیبهشت ماه سالجاری ۲۰میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی خوی تزریق می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ علی محمدی ایروانلو  در جریان بازدید از روند اجرایی طرح تغذیه مصنوعی سفره های زیرزمینی خوی اظهارداشت: با اجرای طرح تغذیه مصنوعی ۶.۵ میلیون متر مکعب آب به سفره های زیر زمینی دشت خوی تزریق شد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح با مشارکت کشاورزان منطقه از اواخر سال گذشته آغاز شده و ثمرات زیادی را در پی داشته است افزود: در این مدت ۶.۵ میلیون متر مکعب آب از این روخانه برداشت و به سفره های زیر زمینی دشت خوی تزریق شده است که پیش بینی می شود این رقم تا پایان اردیبهشت به بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب برسد.

محمدی ادامه داد: در اجرای این طرح آب رودخانه الند خوی که در این فصل از سال از دسترس خارج شده و به هدر می رفت، مهار وبا یک کانال بطول ۱۶ کیلومتر به حوضچه هایی طرح تغذیه مصنوعی سفره های زیر زمین منتقل می شود.

سرپرست فرمانداری خوی خاطرنشان کرد: برای صیانت از منابع آبی سفره های زیر زمینی در این دشت با مشارکت کشاورزان ۱۴۰ چاه غیر مجاز نیز مسدود شده است.

مدیر امور آب شهرستان خوی نیز در این بازدید از این طرح، احیای تعدادی از چشمه ها، قنات و چاهای دشت خوی را از جمله ثمرات اجرای این طرح دانست و گفت: با اجرای این طرح از مهاجرت اهالی ۱۰ روستای منطقه بعلت احیای اراضی کشاورزی جلوگیری شده است.

قلی پور افزود: طرح تغذیه مصنوعی دشت خوی شامل ۷ حوضچه تغذیه و دو حوضچه رسوب گیر است که درزمینی به مساحت ۱۰ هکتار برای نخستین بار در شمالغرب کشور احداث شده است.

دشت خوی در شمال آذربایجان غربی از چند سال پیش بعلت کمبود منابع آب زیر زمینی برای حفر چاه کشاورزی دشت ممنوعه اعلام شده است.

بعلت نبود سد و طرحهای مهار آب سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب رودخانه ها در شهرستان خوی از دسترس خارج شده و به هدر می رود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.