تبریز؛

تفاهم نامه 4 جانبه برای کاوش های باستان شناسی ربع رشیدی تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از انعقاد تفاهم نامه چهار جانبه با موسسه باستان شناسی آلمانی برای کاوش‌های باستانی مجموعه ربع رشیدی تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛آبدار در جمع خبرنگاران گفت: این تفاهم نامه همکاری ما بین سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی، شهرداری تبریز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و موسسه باستان شناسی آلمانی منعقد شده است.
 
وی افزود : تیم باستان شناسی آلمانی از اردی بهشت ماه در تبریز مستقر می‌شوند و بر اساس این تفاهم نامه قرار شده است با کاوش‌های تیم باستان شناسی دانشگاه ربع رشیدی که زیر خروارها خاک مدفون شده است از زیر خاک بیرون آورده شود.
 
آبدار گفت: به شدت بحث کاوش در ربع رشیدی را پیگیر هستیم و این موضوع جزو اولویت‌های ما است که آن برای تبریز 2018 آماده کنیم.
 
مدیرکل مدیراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی همچنین ازعقد تفاهم نامه با شهرداری خبر داد و گفت: تفاهم نامه دو جانبه‌ای برای مرمت و احیای مجموعه عظیم بازار تبریز، مجموعه دو کمال، ربع رشیدی و میدان صاحب آباد تبریز منعقد شده است.
 
وی افزود: از آن جایی که بحث صلح و دوستی ایران و تاجیکستان همیشه مد نظر بوده و است، طبق این تفاهم نامه در سال 96 و براساس راهبردهای تعریف شده میراث فرهنگی این مجموعه به پارک موزه دو کمال امسال تمام می‌شود.
 
آبدار در ادامه با اشاره به این که محدوده‌های تاریخی با بودجه‌های محدود دولتی امکان احیا و بازسازی ندارند، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید بخش خصوصی به محدوده‌های  تاریخی و باستانی ورود پیدا کرده و در کنار میراث فرهنگی باشند  آنچنان که در استان اصفهان بخش خصوصی ورود پیدا کرده و خانه‌های محلی را به هتل تبدیل کردند.
 
مدیرکل مدیراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در مورد گودبرداری‌های محوطه گنبدهای مدور شهرستان مراغه نیز گفت: در سال 88 شرکت عمران و بهسازی مراغه توافق کرده بودند که برای گنبدهای کدور مراغه از شمال، جنوب، شرق و غرب 25 متر حریم تعیین کنند که این موضوع در شورای فنی تهران تائید شد و در تبریز نیز مهر و امضاء و تائید شد.
 
وی ادامه داد: این شرکت در فاز 1 و 2 آغاز به کار کرده بودند ولی برای فاز 3 از فرماندار و دادستان مراغه درخواست کردیم فعالیت این شرکت متوقف شود چرا که آنها حریم تعیین شده را رعایت نکرده بودند و اگر تخلفاتی که وجود دارد برطرف نشود اجازه فعالیت ندارند.
 
آبدار در مورد ستاد اجرایی خدمات سفر در ایام نوروز گفت: ستاد اجرایی خدمات سفر استان آذربایجان‌شرقی از اوایل دی ماه کار خود را آغاز کرد که در آخرین جلسه استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کردند که نوروز امسال باید متفاوت باشد، بنابراین در این راستا این ستاد برنامه‌های خود را با شعار «نوروز متفاوت، خدمات متفاوت» به انجام رساند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی  با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در ایام تعطیلات نوروزی گفت: در تعطیلات نوروزی امسال ۱۵ نمایشگاه صنایع دستی برگزار شد که امسال ۳۶۷ میلیون تومان فروش داشته است در حالی که سال گذشته ۱۸۰میلیون تومان فروش داشته ۳۵ بازارچه در ۱۵شهرستان برگزار شد.
 
بنا به گفته وی استان‌های گلستان، مازندران، بوشهر و خراسان رضوی در صدر استان هایی بودند که بیشترین تعداد گردشگر را به خود اختصاص داده بودند.
 
 
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار