حسن‌بیگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران با لغو برجام طی یکسال معوقات خود را جبران می‌کند/ ادامه بهانه‌‌گیری‌ها و سنگ‌اندازی‌های جدید آمریکا در راه اجرای برجام

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی گفت: در صورت فشار آمریکایی‌ها برای بازگشت به قبل از برجام ایران می‌تواند طی یک سال معوقات خود را جبران کند.

خالقی"ابوالفضل حسن‌بیگی" عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به فرا رسیدن روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری هسته‌‌ای توانست به صورت صد در صد بومی عمل کرده و با تلاش خود به نتایج امروز برسد. 
 
نماینده مردم دامغان با بیان اینکه آمریکایی‌ها مجبور شدند برای جلوگیری از پیشرفت و رسیدن به نقطه اوج فناوری هسته‌ای ایران، در پشت میز مذاکره بنشینند، افزود: آمریکا‌یی‌ها تلاش کردند تا مذاکره را طولانی کرده و محدودیت‌هایی را برای ایران ایجاد کنند و  بعد از برجام در زمینه اجرا بدعهدی‌ کنند.

وی با اشاره به یکی از بدعهدی‌ها در زمینه اجرای برجام ادامه داد: طی برجام قرار شد طرف غربی در زمینه تحقیقات هسته‌ای به ایران کمک کند که تاکنون حتی در یک موضوع هم اقدامی انجام نداده‌اند. 
 
حسن بیگی بیان داشت: طبیعتا راه‌اندازی دوباره قلب رآکتور اراک حدود دو سال به طول خواهد انجامید، 13 هزار سانتریفیوژ به حدود 4 هزار عدد تبدیل شد و در فوردو به هزار عدد رسید و آمریکایی‌ها گمان کردند که ما در زمینه تحقیقات فناوری هسته‌ای دچار رکود می‌شویم اما دانشمندان‌مان در طول مسیر بعد از برجام کارهای تحقیقاتی خود را ادامه داده و توانستند سانتریفیوژها را به نسل هشتم برسانند.

نماینده مردم دامغان با اشاره به تفاوت نسل اول و هشتم سانتریفیوژها گفت: هر سانتریفیوژ نسل یکم، 1 سو تولید دارد اما هر سانتریفیوژ نسل هشتم 20 سو و اکنون ایران در حال دستیابی به سانتریفیوژ نسل نهم است که هر کدام 30 سو اورانیوم تولید می‌کند. 
 
وی تأکید کرد: دانشمندان هسته‌ای ایران اکنون به سرعت توانسته‌اند به فناوری‌های بالاتری دست پیدا کنند و کشوری که توانسته به نسل هشتم سانتریفیوژها برسد مسلما به راحتی به نسل بیستم هم خواهد رسید یعنی اگر ما اکنون هزار سانتریفیوژ نسل هشتم را نصب کنیم، می‌توانیم 20 هزار سو تولید اورانیوم داشته باشیم. 
 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: مقام معظم رهبری در این زمینه شرط رسیدن به تولید 190 سو را قرار داده بودند یعنی باید ما برای رسیدن به این عدد 190 هزار سانتریفیوژ از نسل یک نصب می‌کردیم اما حال می‌توانیم با قرار دادن سانتریفیوژهای نسل بالاتر این کاهش عدد را جبران کنیم. 
 
نماینده مردم دامغان با بیان اینکه آمریکایی‌ها اکنون به دنبال محدود کردن همین پیشرفت‌های هسته‌ای ایران هم هستند، ‌اظهار داشت: کشورمان در زمینه زیرساخت‌های فناوری هسته‌ای علی‌رغم فشارهای آمریکا توانست پیشرفت خوبی به ویژه در بحث آموزش داشته باشد لذا اکنون طرف غربی بر سر یک دوراهی در مقابل کشورمان قرار گرفته‌ است.

حسن‌بیگی در ادامه افزود: در صورت فشار آمریکایی‌ها برای بازگشت به قبل از برجام، جمهوری اسلای ایران که اکنون از لحاظ فناوری هسته‌ای و دانش به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند طی یک سال معوقات خود را جبران کند، راه برایش بازتر خواهد شد و دوم اینکه رژیم صهیونیستی می‌ترسد با وجود موشک‌های بالستیک ایران با لغو برجام قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد لذا این موضوع وحشت آن‌ها را از ایران بیشتر می‌کند. 
 
نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تاکید کرد: آمریکایی‌ها مدام تلاش می‌کنند با بهانه‌‌گیری‌های جدید در راه اجرای برجام سنگ‌اندازی کنند، در دوره ریاست جمهوری اوباما فرصتی برای انجام اقدامات جدید در این زمینه وجود نداشت اما اکنون ترامپ به دنبال این امر است، حتی در صورت پیروزی کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری هم همین اقدامات کنونی از سوی آمریکا صورت می‌گرفت و شاید کلینتون به دلیل داشتن آگاهی بیشتر از ایران برخوردهای شدیدتری را هم انجام می‌داد. 
 
نماینده مردم دامغان با اشاره به انواع بهانه‌‌گیری‌های طرف غربی برای سنگ‌اندازی در اجرای برجام تصریح کرد: آمریکایی‌ها وجود موشک‌های بالستیک که هیچ ارتباطی به موضوع برجام ندارد، حقوق بشر و حضور مقاومت در خاورمیانه را بهانه‌ای برای محدودسازی ایران قرار داده است لذا ترامپ مأموریت دارد شرایط را به قبل از برجام برگرداند. 
 
وی با بیان اینکه آنها سیاست چماق و هویج را در پیش گرفته‌اند تا ایران دست از حمایت مقاومت بردارد، اظهار داشت: در صورتی که امروز مقاومت به حدی از بلوغ رسیده است که حزب‌الله بهترین موشک‌ها را خود می‌سازد و حتی رزمندگان یمنی هم به این مهم دست یافته‌اند، بودن یا نبودن جمهوری اسلامی ایران در کنار آنها تفاوتی ندارد اما ایران هیچگاه دست از حمایت حزب‌الله و مقاومت برنخواهد داشت.

نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: بازگشت به قبل از برجام اشتباهی استراتژیک از سوی آمریکا و ترامپ خواهد بود و در صورت لغو آن دنیا امروز در پشت آمریکا نخواهد ایستاد همان طور که اروپایی‌ها تاکنون در برخی موارد از وی حمایت نکرده‌اند.
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار