تداوم مناقشات دریایی چین

کشتی های گارد ساحلی چین حضور نسبتاً مستمر خود را در اطراف صخره های آبی واقع در دریای چین جنوبی که مالزی ادعای مالکیت بر آن را دارد، حفظ کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه گاردین، بر اساس اطلاعات مربوط به پیگیری مسیر کشتی ها که در اختیار گاردین قرار گرفته است، کشتی‌های گارد ساحلی چین حضور نسبتاً مستمر خود را در اطراف صخره های آبی واقع در دریای چین جنوبی که مالزی ادعای مالکیت بر آن را دارد، حفظ کرده است. 

این روزنامه در گزارشی به قلم اولیور هولمز در پایگاه اینترنتی خود نوشت: این یافته ها حاکی از دامنه بلندپروازی های نظامی چین تا جنوبی ترین بخش مرزهای خود، اقدام آن در برانگیختن دشمنی کشورهای جنوب شرق آسیا و تشدید بحران سیاست خارجی در آستانه انفجار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست. 

در دو ماه نخست سال 2017، سه کشتی چینی در  لوکونیا شوالز  Luconia Shoals -منطقه‌ای متشکل از جزایر کوچک و صخره های آبی که در هزار و 600 کیلومتری چین، 145 کیلومتری شمال بورنئو مالزی قرار دارد- گشت زنی کردند. 

این کشتی ها را «ابتکار شفافیت دریایی آسیا» - که بخشی از مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشنگتن، و مرکز مطالعات دفاعی پیشرفته است- ردگیری کردند. 

بنا بر اعلام این گروههای مستقر در آمریکا، این دو ماه غیرمعمول نبود و مطابق روند مستمر گشت زنی نوبتی بالغ بر 11 کشتی گشت چین در منطقه - که این گروهها از اواخر سال 2015 زیرنظر داشتند- بود.

کنترل بر دریای چین جنوبی - که مسیر نیمی از کشتی های تجاری جهان است- به مسئله مهم مورد مناقشه بین المللی تبدیل شده است، چرا که پکن تلاش می کند حاکمیت خود را بر مناطق دریایی اعمال کند که ویتنام، تایوان، مالزی، برونئی، فیلیپین و ژاپن نیز ادعای مالکیت بر آن مناطق را دارند. 

چین سال های زیادی را صرف تلاش برای مالکیت دوباره بر این صخره های آبی کرده است و ماه گذشته سه پایگاه مهم نظامی در منطقه را که تاسیسات دریایی، هوایی، راداری و دفاع موشکی دارند، تکمیل کرد. 

قرار است این موضوع در اولویت های دستورکار مذاکرات ترامپ و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین قرار گیرد که روز پنجشنبه به آمریکا سفر خواهد کرد. 

پیشتر کشتی های چینی با پرسنل مسلح که کشتی های ماهیگیری چینی را همراهی می‌کردند، در اطراف منطقه لوکونیا شوالز شناسایی شدند. ماهیگیران مالزیایی می گویند این کشتی ها آنها را وادار به دور شدن از این منطقه کردند. 

در سال 2015، مالزی به رویکرد ملایم خود در قبال مناقشه بر سر دریای چین جنوبی پایان داد و به تجاوز چین در مناطقی که مالزی تحت مالکیت خود می داند، اعتراض کرد.  

در اواخر سال 2015 از کشتی های چینی خواسته شد تا از منطقه خارج شوند، اما بنا بر اعلام دو مرکز آمریکایی که مسیر کشتی ها را پیگیری می کنند، «ظاهراً کشتی های چینی تقریباً فوراً به منطقه بازگشتند.» مالزی مارس 2016  سفیر چین را احضار کرد تا درباره شمار زیاد کشتی های چینی که در آبهای مالزی حرکت می کنند، توضیح دهد. 

بنا بر اعلام مراکز آمریکایی مزبور، در ژانویه و فوریه امسال، تنها یک کشتی دولت مالزی در منطقه شوالز گشت زنی کرد و فقط تا چهار مایلی یک کشتی چینی نزدیک شد.

وزارت دفاع مالزی از پاسخ دادن به درخواست اظهارنظر در این خصوص خودداری کرد. 

شوالز که هنگام جزر زیر آب می رود، در داخل منطقه انحصاری اقتصادی تحت مالکیت مالزی قرار دارد، و بین جزایر مورد مناقشه اسپراتلی از شمال، و جیمز شوال از جنوب قرار دارد که چین همواره آن را جنوبی ترین منطقه خود می داند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار